Nieuwe chat! Zie dit topic.

DE grote keus

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

DE grote keus

Bericht door Gauloise »

Hey allemaal.

Ik ben intussen 19 maanden aan de HRT, 27 jr oud en om eerlijk te zijn voor de rest niet zoveel gedaan tot nu toe, behalve het gelaat laseren. Aardige ontwikkelingen zover, kan hier en daar nog wel wat meer (ga even vragen over progesteron volgende keer in A'dam) maar zo langzaam aan zit ik toch echt na te denken over de SRS. Heb dus de afgelopen dagen (ook al weleens eerder) het internet doorzocht naar informatie, chirurgen, topics op fora gelezen (o.a. deze) en man, down the rabbit hole we went.

Alles wat je daarover leest in ervaringsberichten kan je dan toch flink onzeker maken; eventuele complicaties, het te zien en te voelen verschil, mogelijk verliezen van lust, tegenvallende diepte en ga zo maar door. Dus ik zit nu eigenlijk een beetje in een impasse, waar ik niet meer zo goed weet hoe en wat. Aan de ene kant voelt 'het ding' voor mij absoluut niet juist meer (nooit juist gevoeld, maar had er in het verleden minder last van dan sommige anderen met dysforie dit hebben) maar aan de andere kant - en dit gaat waarschijnlijk vreselijk klinken en ik hoop dat ik niemand beledig - heb ik dan ergens liever een functionerende, natuurlijke pik dan iets wat 'soort van' op een vajay gaat lijken - met heel veel geluk misschien zelfs wel vrijwel identiek is - maar waar het zomaar zou kunnen dat de resultaten voor mij tegenvallen. Again, laat me vooropstellen dat ik hiermee niemand wil kwetsen die een SRS heeft gehad en er hartstikke blij en tevreden mee is - more power to you!

Voor mij zou het bijvoorbeeld wel super belangrijk zijn dat het allemaal wel heel goed gedaan wordt - diepte en seksuele belevenis, zowel voor mij als voor seksuele (mannelijke) partners gewoon hartstikke goed zit en het niet 'net even ietsje anders' is. Damn, heb echt het idee dat ik het met elk woord alleen maar erger maak. Natuurlijk snap ik dat heel veel dit willen maar bij sommige van die ervaringen leek het hier en daar weleens op een 'compromis' zeg maar, of was het gehele seks stuk niet zo belangrijk voor degene, of, of, of. Het voelt nu een beetje als kiezen tussen twee kwaden.

En waar ik dan eerlijk gezegd ook een beetje versteld van sta, is dat ze hier in NL (volgens berichten) blijkbaar nog steeds een methode uit de jaren 50 gebruiken, terwijle er in andere landen zoveel research gedaan wordt om deze procedure alsmaar te verbeteren; meer diepte, zelfreiniging, bevrediging enz. Ik las bijvoorbeeld gisteren nog dit super interessante artikel over een nieuwe techniek waar buikvlies gebruikt wordt om de binnenwand van de neovagina te maken: https://www.wired.com/story/a-patient-g ... ed-invent/ Deze methode is onlangs ontwikkeld om dus inderdaad bepaalde functies te verkrijgen, die een bio-hoohah ook doet: zelfreiniging, nat worden bij opwinding etc. En dan vraag ik mij een beetje af: waarom daar wel en hier niet? Is er hier geen interesse voor om de procedure te verbeteren? Te verfijnen en een echt super steeds natuurlijk ogender en voelender resultaat te bieden?

Graag hoor ik van jullie hoe jullie hier over denken, natuurlijk ook mensen die bij de VU geopereerd zijn of dit gaan worden (of misschien Kanhai over wie ik vele goede/betere berichten heb gelezen? Wat is daar het verschil?). Ben nu gewoon echt een klein beetje de weg kwijt en heb geen enkel idee wat ik moet kiezen.

Sorry voor de enorme lap tekst, maar dit speelt nu echt in mijn hoofd en ik wil me nogmaals nadrukkelijk verontschuldigen als ik iemand met mijn woorden gekwetst heb.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: DE grote keus

Bericht door Alice »

Gauloise schreef: 28 jan 2020, 18:02 En waar ik dan eerlijk gezegd ook een beetje versteld van sta, is dat ze hier in NL (volgens berichten) blijkbaar nog steeds een methode uit de jaren 50 gebruiken, terwijle er in andere landen zoveel research gedaan wordt om deze procedure alsmaar te verbeteren; meer diepte, zelfreiniging, bevrediging enz. Ik las bijvoorbeeld gisteren nog dit super interessante artikel over een nieuwe techniek waar buikvlies gebruikt wordt om de binnenwand van de neovagina te maken: https://www.wired.com/story/a-patient-g ... ed-invent/ Deze methode is onlangs ontwikkeld om dus inderdaad bepaalde functies te verkrijgen, die een bio-hoohah ook doet: zelfreiniging, nat worden bij opwinding etc. En dan vraag ik mij een beetje af: waarom daar wel en hier niet? Is er hier geen interesse voor om de procedure te verbeteren? Te verfijnen en een echt super steeds natuurlijk ogender en voelender resultaat te bieden?
Hallo, welkom enzo.

Natuurlijk is het belangrijk dat voordat je een srs operatie ondergaat je je goed informerend over hoe en wat en of je dit ook echt wenst.

Over de peritoneal vaginoplasty van Hayley Anthony in 2017 door Dr Jess Ting, Mount Sinai hospital, beschreven in “A Patient Gets the New Transgender Surgery She Helped Invent” is nog weinig bekend zeker hoe de resultaten op termijn zijn.
Als ik zo lees in de beschrijving “About 10 years ago some doctors attempted the procedure with small portions of patients’ colons. That didn’t work out. “No one wants a vagina that smells like a stool,” says Ting. “. Vraag ik mij af waar die kennis vandaan komt het gebruik van een stuk darm voor het maken van een neo-vagina is toch meer dan 30-40 ?? jaar bekend en ook dat die geur na een tijd verdwijnt.

Een leuke link met beschrijving, en door verwijzingen,, van de peritoneum vaginoplasty is te lezen op
https://www.mtfsurgery.net/peritoneal-p ... plasty.htm

Waarom bij de VU’s de geijkte srs procedure uit gevoed wordt weet ik niet, je zou dit aan de hoogleraren kunnen vragen.
Mijn eigen gedachten daarover zijn, dat hoewel de kennis over diverse operatietechnieken aanwezig is men de leerstof/praktijk voor het uitvoeren van een srs geen bijzondere prioriteiten heeft voor chirurgen in opleiding. Ik weet het, ik ben een beetje simpeltjes in denken.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Re: DE grote keus

Bericht door Gauloise »

Dankjewel Alice, erg interessante link.

Het ging mij niet eens zozeer om deze ene operatie techniek, maar meer daarom dat er in andere landen blijkbaar wel wat aan gedaan wordt om de 'klassieke' operatie te blijven verbeteren en hier vooralsnog niet. Misschien ben ik gewoon een zeikerd, er zijn immers belangrijkere dingen waar de medische wereld zijn aandacht op kan richten.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: DE grote keus

Bericht door Elise »

Ik denk dat je absoluut geen zeikerd bent want dit soort afwegingen zijn echt heel belangrijk. En ik herken veel van je zoektocht en afwegingen.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: DE grote keus

Bericht door Irisaperture »

Voor mij, nog los van het feit dat ik eerst seksuele ervaring wil hebben opgedaan voor ik een vaginaplastiek laat uitvoeren staat het feit dat ik nu een normaal werkend geslachtsorgaan heb ook als een voldongen feit tegenover de buitengewoon grote onzekerheid van hoe goed een operatie slaagt of niet, er is immers een mogelijk verlies van gevoel, of andere vormen van complicaties mogelijk en ik weet niet of ik dat er voor overheb.

Dus, nee, ik zou je absoluut geen zeikerd willen noemen, een vriendin met wie ik mee was in 2018 naar de voorlichtingsochtend over de vaginaplastiek, omdat zij toen kandidaat was vroeg ook naar de cijfers, en meest voorkomende complicaties, en die had men bizar genoeg absoluut niet paraat en kon er dus geen antwoord op geven.

Zelf ben ik, omdat er een alternatief gezocht moest worden voor de cypro (een waarbij, zo begreep ik van mijn endo de spiro al onmiddellijk afviel, maar hele duidelijke redenen gaf ze daarvoor niet) uiteindelijk voor een orchidectomie gegaan, zodat ik in ieder geval zonder remmer toe kan.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"