Daten - voor of na de transitie?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Daten - voor of na de transitie?

Bericht door Maurits »

Ik bevind me momenteel in het laatste stukje van de diagnostische fase en mag hopelijk in januari met de testo beginnen.

Het zoeken naar een partner en mezelf presenteren vind ik momenteel erg lastig. Vanwege mijn baardhaarloze gezicht oog ik fysiek nog als vrouw die op vrouwen valt dus zou ik eigenlijk in de categorie 'lesbisch' moeten zoeken. Maar binnenkort start de transformatie naar man en dan val ik in de categorie 'hetero'.

Daarbij - wil ik mijn partner wel met al de rompslomp van de transitie belasten? Is het niet verstandiger te wachten tot na de operatie. Die is pas over circa 1 jaar, dus dat wachten vind ik dan wel weer lang duren...

Hoe doen (of hebben) jullie dit aangepakt?
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Daten - voor of na de transitie?

Bericht door Freedom »

Ik heb twee keer heel kort gedate tijdens mijn transitie, pre-operatie, post-testo. Ik hield mijn hesje (of binder, hoe je het wil noemen) altijd aan als er meer gebeurde dan zoenen. Beide dates waren relaxed over mijn transitie. De eerste was een hetero vrouw, de tweede non-binair.

Openheid over je transitie is dan wél belangrijk. Zolang jouw toekomstige nieuwe vlam weet dat je veel ruimte nodig zal hebben voor jouw transitie (dat vul ik even in, dat dat nodig is), dan zou ik niet weten waarom daten niet zou kunnen. Zolang jij je niet laat belemmeren door je meteen in een relatie te storten, en zolang de ander jouw ontwikkelingen kan accepteren, niks aan de hand lijkt me. Ik zou zeggen; je weet het niet tot je het probeert.
Edit: het is wel handiger om niet met lesbische vrouwen te daten denk ik, maar met hetero vrouwen. Er zijn namelijk ook hetero vrouwen die daarvoor open staan, heb ik zelf ervaren. En dat zijn de mooiste mensen. :)
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Daten - voor of na de transitie?

Bericht door Maurits »

Hai Freedom,

Bedankt voor je bemoediging en tips. Kan ik wel gebruiken nu ik bijna in de startblokken sta voor de behandeling.

Inderdaad, positioneren als lesbisch is niet handig, want binnenkort verander ik en dan zet ik mijn eventuele partner wel erg voor het blok.

Dus binnenkort ben ik weer hetero zoals vroeger voor de coming out (eindelijk weer 'normaal', hèhè, lol 😁).

Als proef heb ik mezelf op een datingwebsite in de aanbieding staan met jasje en stropdas en kreeg gelijk al een paar likes bij de hetero's (hoe aandachtig leest men dat ik aan het begin van de Ftm-transitie sta? Weet men wat FtM is?).

Een hesje heb ik nog niet want lijkt me zo warm/benauwd zitten. Voor nu wijde overhemden aangeschaft die hopelijk mijn b-cup verhullen. Ik durf denk ik toch pas te daten als baardhaar en baard in keel komen.
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Daten - voor of na de transitie?

Bericht door Marijn »

Buiten hetero en lesbisch is er natuurlijk nog meer, bi, pan, queer. Die kunnen er ook best voor open staan.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Daten - voor of na de transitie?

Bericht door Nate_0 »

Een baard is niet wat iemand definieert als man, of in ieder geval, dat hoop ik niet. Anders zit ik goed in de problemen ;) .

Daar los van: een lesbisch meisje had een crush op me. Hoewel ik weet dat haar reden om zichzelf lesbisch te noemen iets gecompliceerder is dan een "ik val alleen op vrouwen" merkte ik toch dat ik daar veel moeite mee had omdat het iets over mij impliceerde. Immers, als een vrouw die alleen op vrouwen valt op mij valt, betekent dat dat ik een vrouw ben? Dus wie je date zegt niet alleen iets over de identiteit van de ander, maar ook over jezelf.

Er is een segment hetero vrouwen/mannen die geen issues hebben met het daten van een transgender persoon van het andere geslacht. Idem voor homoseksuele mensen met het daten van een transgender iemand van hetzelfde geslacht. Houd er echter wel rekening mee dat niet iedereen evenveel over transgender zijn weet, en dat tot rare (en dysforie opwekkende) opmerkingen kan leiden. Ik heb even voorbeeld order de spoilerwaarschuwing geplaatst, zodat mensen kunnen besluiten of ze dit wel/niet willen lezen, maar het gaat om de opmerking die een zichzelf als hetero identificerende man naar mij maakt een tijdje terug (...hoe hetero hij echt is weet ik niet, aangezien ‘ie de week erna de hele avond met de mannelijke president van de locale LGBT vereniging heeft staan zoenen).
Spoiler:
Hij gaf aan aangetrokken te zijn tot transgender mannen vanwege "dat vrouwelijke" in een FtM lichaam, met name "de rondingen". Blijkbaar was dat sensueel/sexy voor hem.
Dus het is belangrijk om iemand te vinden die je wil daten ondanks je transgender zijn, niet omdat je transgender bent en dat is exotisch ofzo. Persoonlijk acht ik die kans groter bij de categorieën die Marijn opnoemde; ik zou me me bijvoorbeeld (denk ik, ik heb niet gedate post-transitie) het meest comfortabel voelen bij het daten van iemand die queer is puur omdat ik het idee heb dat mijn gender er minder toe doet.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Daten - voor of na de transitie?

Bericht door Anon20210626 »

Oftewel gewoon kijken of je iemand lief en aardig vind en dan doet het er allemaal niet meer toe wat een ander is of wat jij bent.
Anders ga je toch voor uiterlijke schijn
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Sarina
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2020, 13:54
Gender: Trans MtF

Re: Daten - voor of na de transitie?

Bericht door Sarina »

Daten is voor mij ook een grote drempel. Ik ben al een tijd verliefd op iemand die ook van mijn achtergrond af weet, maar de stap zetten is erg moeilijk. Het liefst zou ik meteen ervoor gaan, maar ik durf gewoonweg niet omdat ik bang ben dat deze persoon dan uit mijn leven verdwijnt.
Welkom op mijn profiel :hbeat:
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Daten - voor of na de transitie?

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik ben tijdens mijn transitie begonnen met daten maar had dit beter niet kunnen doen.
Nou ja niet actief daten maar er kwam vorig jaar ineens iemand op mijn pad en die heeft van mijn nog half in 2 werelden nog rond hangende misbruik gemaakt.
(Bovenstaande moet je lezen de veranderingen welke de hormonen gingen bewerkstelligen en je op gegeven moment even in een tussenfase komt.)
Toen dat eenmaal met schade en schande achter de rug was toen besloten dat ik alleen nog met een andere transgender zou willen leven want het maakt dingen veel gemakkelijker.
En nog geen 3 weken later ontmoette ik mijn huidige verloofde welke nog aan het begin staat van haar transitie.
Nu terug kijkende vond ik het niet handig van mijzelf om in die periode waarin je je uitermate kwetsbaar voelt aan zoiets als de liefde te gaan beginnen.
Maar als je eenzaam bent dan ben je daar gevoeliger om er toch in te tuinen.
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Daten - voor of na de transitie?

Bericht door Hrafn »

Ik ben sinds vandaag een beetje aan het chatten met een man op ok-cupid, een datingsite waar je ook aan kan geven dat je transgender, non-binary, queer, gender non-conforming of wat dan ook bent. Deze man is homo en staat open voor transmannen. We zijn nu vooral een beetje aan het babbelen over tuinieren en natuur enzo. We zullen nog wel maanden chatten gezien de corona beperkingen en dat vind ik eigenlijk wel fijn, dan leer je elkaar vast kennen enzo.
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Daten - voor of na de transitie?

Bericht door mystory.nicky »

Ik heb al super lang een relatie, en toen ik vertelde dat ik in transitie ging, zijn we eigenlijk nog meer van elkaar gaan houden.

Ik denk dat als je iemand tegen komt, je date juist moet aangaan, liefde tijdens dit bijzondere proces kan je goed gebruiken.
En je groeit ook nog meer naar elkaar toe tijdens je transitie.

Denk dat het belangrijkste is om je gevoel te volgen, wat voor de een goed voelt hoeft niet zo te zijn voor de ander.
Luister naar je zelf, dan komt alles wel goed:)
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Plaats reactie