Nieuwe chat! Zie dit topic.

Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door mystory.nicky »

HoiHallo,

Ik merkte dat er wat vragen waren en onduidelijkheden over de orgidectomie, dus dacht ik open even een nieuwe topic.

orgidectomie is het verwijderen van de ballen. Dit is een goede toepassing als je nog wel je geslacht wil behouden.
Je hoeft geen blokkers meer te slikken wat gezonder is.
De ballen hebben totaal geen werking meer door de blokkers dus is ook overbodig.
En het hangt niet meer in de weg, en kan ook niet gaan ontsteken door bv te tukken....

Een operatie die ook bij mij op mijn verlanglijstje staat.
Nou blijken er ook verhalen te zijn dat je geen erectie meer kan krijgen.
Ik heb het eens aan een uroloog gevraagd, maar in principe veranderd er niet zo veel.
En ik ken twee meiden die de orgidectomie hebben ondergaan en beide ook nergens last van hebben en eigenlijk geen verschil merken!

Wie heeft er ervaringen mee of kan er meer over vertellen:)
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Alice »

Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door MichelleB »

Ja. Of:

"Heey Nicky, wat fijn dat je meedenkt. Er wordt wel veel over gesproken op dit forum. Als je het intikt in de zoekbalk vind je het zo."
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Alice »

Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door MichelleB »

Lol nou tot zover mijn poging dan he
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij het zoeken helpt het vermoedelijk wel als je de schrijfwijze orchidectomie aanhoudt.
Irene
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Anon20230219 »

mystory.nicky schreef: 22 mei 2020, 09:48 HoiHallo,


orgidectomie is het verwijderen van de ballen. Dit is een goede toepassing als je nog wel je geslacht wil behouden.
Je hoeft geen blokkers meer te slikken wat gezonder is.
De ballen hebben totaal geen werking meer door de blokkers dus is ook overbodig.
En het hangt niet meer in de weg, en kan ook niet gaan ontsteken door bv te tukken....
Zoals ik al schreef gebruik ik al sinds december geen Androcur meer maar Progesteron.
Dat onderdrukt het mannelijk hormoon minder dan Androcur, vandaar dat ik er ook meer activiteit bemerk laatste maanden.
Tukken hoef niet tot ontstekingen te lijden zolang je het maar goed doet.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Irisaperture »

Nou blijken er ook verhalen te zijn dat je geen erectie meer kan krijgen.
Heb deze operatie 6 maart 2020 gehad, en geen enkel verschil gemerkt met de situatie voor de operatie.
De zwellichamen in de penis verschillen qua functie niet zoveel met die in het vrouwelijk lichaam, de plek in het lichaam verschilt (uiteraard) en de manier van opgewonden raken verschilt tussen testosteron en estradiol (met testosteron gaat het makkelijker, maar dat is dan ook het enige, sommige transmannen geven aan dat ze met testosteron merken dat het opzwellen van de schaamlippen gemakkelijker gaat).

Waar ik zelf het meeste last van kreeg: al in de week na de operatie zwaar hormonaal opgefokt raken en met veel moeite nog een week van de boel beneden afblijven...
En waar ik nu meer dan 2 maanden later last van heb: Godsgruwelijk veel honger hebben (en dan niet af en toe, maar eigenlijk continue, waardoor goed slapen helaas een zeldzaamheid is geworden).
Of dat komt doordat mijn testosteron bij een tussentijdse meting gestegen is, of dat mijn lichaam in het algemeen uit aan het zoeken is hoe het nu verder moet op hormonaal vlak, dat weet ik helaas nog niet.
De tussentijdse meting van testosteron, begin mei, noem ik even zo omdat ik na een maand helemaal op was van vermoeidheid en de endocrinoloog zich zorgen maakte dat ik een schildklierafwijking heb en die me daarom opdroeg zo snel mogelijk bloed te laten prikken.
Het resultaat was dat de schildklier prima lijkt te werken, maar mijn testosteron was terug naar bijna 1/8ste van wat het was bij de nulmeting voordat ik met de remmer begon (in mijn geval was de nulmeting 7.8 nmol/l en was op 6 mei, precies 2 maanden na de operatie de waarde van onmeetbaar voor de operatie (<0.2 nmol/l) naar 0.9 nmol/l gegaan).
Of dat een deel van de klachten die ik heb verklaart weet ik niet, maar ik moet echt de neiging onderdrukken weer cypro te gaan nemen omdat ik er helemaal gek van wordt.

Laat je goed voorlichten, want de documentatie vanuit het VU is, zo hoorde ik later via ervaringen van anderen nogal beperkt: als je AndroCur gebruikt schijnt het afbouwen ervan beter niet met meer dan 25mg per stap te gebeuren, omdat de verschijnselen van plotseling stoppen nogal heftig kunnen zijn, maar dat is mij nooit verteld, en ik gebruikte 50mg.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Jeste »

mystory.nicky schreef: 22 mei 2020, 09:48 Nou blijken er ook verhalen te zijn dat je geen erectie meer kan krijgen.
Ik heb het eens aan een uroloog gevraagd, maar in principe veranderd er niet zo veel.
En ik ken twee meiden die de orgidectomie hebben ondergaan en beide ook nergens last van hebben en eigenlijk geen verschil merken!
Dat kan dan toch wel per persoon verschillen. Voor veel mensen die orchidectomie overwegen zal het ook juist een gewenst effect zijn om geen erectie te kunnen krijgen. Of maar een beperkte erectie, wat op zich wel verwacht zou kunnen worden. Iemand die met vrouwelijke geslachtsdelen is geboren heeft immers ook zwellichamen. Dat werd hiervoor ook al geschreven.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Marina1993 »

Ik heb augustus 2019 orchidectomie gehad. Ik merk amper verschil met voor de operatie. Misschien dat het heel afentoe iets moeilijker gaat, maar dat hoeft niet per se aan de operatie te liggen. Het hoeft geen verschil te geven. Maar bij iedereen is het natuurlijk anders.