Krankzinnige hoeveelheden eten na orchidectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Plaats reactie
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Krankzinnige hoeveelheden eten na orchidectomie

Bericht door Irisaperture »

Dag iedereen,

Sinds mijn orchidectomie 6 maart 2020 zit ik met een probleem: ik ben ziekelijk veel aan het eten.
En met ziekelijk veel moet je denken aan (op de allerslechtste) dagen 20 boterhammen op 1 dag, plus dan nog het avondeten met een stuk fruit.

Het meest vervelende is dat ik daar inmiddels nagenoeg geen verzadigd gevoel meer aan overhoud: ik heb nu al bijna 2 maanden continue honger, en slaap dientengevolge dus ook ontzettend beroerd.
Hoewel ik gewend ben dat mijn stofwisseling snel is (ik eet al vanaf dat ik heel jong ben vrij veel, tot het punt dat familie zich altijd afvroeg waar ik dat allemaal laat) is het nu zo extreem snel dat ik ondanks die karrenvracht aan eten die ik naar binnen werk niet aankom (1 meter 70, 65 kilo).

Omdat ik na 1 maand fysiek al nagenoeg op was van vermoeidheid heb ik contact gezocht met de endocrinoloog en mijn psycholoog (normaliter staat er voor de periode na de operatie een tijd van 3 maanden tussen operatie en een nieuwe hormoonmeting, maar dat zag ik ook toen al niet zitten om dat af te wachten omdat ik naast het eten ook zwaar hormonaal opgefokt was).
De endocrinoloog heeft de schildklierwerking laten testen, maar daar kwam helaas helemaal niks uit dat lijkt te wijzen op een schildklierafwijking, en dus gaat de huisarts aankomende dinsdag mijn bloedsuiker laten controleren.
Hoewel mijn huisarts verwacht dat dat het probleem niet zal zijn wil hij inmiddels zoveel mogelijk dingen uitsluiten.

Mijn testosteronwaarde is trouwens ten opzichte van voor de operatie van onmeetbaar laag (<0.2 nmol/l) naar na de operatie naar 0.9 nmol/l gegaan, en de estradiol is gedaald van boven de 300 naar onder de 200, maar ik weet helaas niet of dit iets te maken kan hebben met het feit dat ik geen pleisters meer gebruik maar pilletjes.
Ik heb daardoor ook maar weinig aanknopingspunten wat deze klachten zou kunnen veroorzaken, en het VU is voornemens me sinds de uitslag van het bloedonderzoek nog een maand aan te laten modderen, terwijl ik inmiddels psychisch op ben van de slechte slaap en het continue honger hebben.

Ik ben inmiddels al een paar keer bij het punt aanbeland waarop ik dacht "Godverdegodver waarom heb ik die operatie toch laten doen? Mijn lijf werkte prima voor de operatie...."
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Krankzinnige hoeveelheden eten na orchidectomie

Bericht door Irisaperture »

Oh, even ter aanvulling omdat ik zie dat ik dat vergat te vertellen: ik heb coeliakie en kan dus niet alles eten.
Ik heb om die reden al eens contact gehad met een diëtist.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Krankzinnige hoeveelheden eten na orchidectomie

Bericht door Jeste »

Om sneller het gevoel van een volle maag te krijgen kan je misschien proberen om al vroeg op de dag een warme maaltijd met heel veel groenten te eten. Peulvruchten en wat noten erbij kunnen nog extra vullen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Krankzinnige hoeveelheden eten na orchidectomie

Bericht door Mr.X »

Onverzadigbaar zijn herken ik. Wellicht door andere redenen (testo), maar toch. Ik heb jarenlang ook het idee gehad een bottomless pit te zijn. Ik kon ook eten zonder ooit het idee te hebben vol te zijn. Wat mij hielp is zoveel mogelijk koolhydraten (aardappelen, rijst, pasta, brood etc) te laten staan.

Koolhydraten zetten relatief snel om in suikers. Dat geeft je even energie, maar niet op de lange termijn. Voor lange termijn energie heb je dingen nodig die wat langer verteren. En dan kom je in de bonen, groente, vlees etc uit. Het hielp voor mij heel erg om geen brood meer te eten (want als ik dat deed, kon ik ook zo dooreten tot geen einde). Ik heb alles vervangen voor groente, vlees en wat bonen. En dat hielp heel erg qua verzadigingsgevoel.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Krankzinnige hoeveelheden eten na orchidectomie

Bericht door Irisaperture »

Mr.X schreef: 23 mei 2020, 17:04 Onverzadigbaar zijn herken ik. Wellicht door andere redenen (testo), maar toch. Ik heb jarenlang ook het idee gehad een bottomless pit te zijn. Ik kon ook eten zonder ooit het idee te hebben vol te zijn. Wat mij hielp is zoveel mogelijk koolhydraten (aardappelen, rijst, pasta, brood etc) te laten staan.
Ik bedoel het absoluut niet lullig, maar als je coeliakie hebt en die etenswaren moet laten staan dan blijft er wel extreem weinig over....

Na het nog een week te hebben laten aanmodderen brak vandaag de allerergste periode hormonaal gezien aan: ik was in staat de inhoud van de koelkast door de gesloten deur heen te ruiken, en het koffiepoeder in de afgesloten bus ín het gesloten keukenkastje net zo.
Daarnaast heb ik afgelopen zondag ook een vrij duidelijk ander teken gekregen dat mijn testosteron op zich wel iets gestegen was, zo duidelijk dat als ik het tot dan toe nog niet doorhad, het dan wel duidelijk was geworden.
(Om het anders te zeggen: Als ik een vaginaplastiek zou hebben laten uitvoeren, zou ik absoluut geen problemen hebben met het nat worden... :? )

De verpleegkundige van het VU hoorde vandaag mijn verhaal aan en is behoorlijk geschrokken, en heeft overlegd met de endocrinoloog, psycholoog en de hoofdarts van het team en ondanks dat de endocrinoloog er weinig heil in zag dat ik weer aan de testosteronremmer (lagere dosis weliswaar, maar toch) ging (en de verpleegkundige vond dat er in ieder geval íets moest gebeuren en voet bij stuk hield dat de endocrinoloog mij dan maar even zelf mocht bellen om de paniek te horen), is dat door de vasthoudendheid van de verpleegkundige toch als advies uitgegeven, al is het maar om te zien of er het een en ander verbeterd.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Plaats reactie