Deskundigenverklaring voor begin traject

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Deskundigenverklaring voor begin traject

Bericht door eew »

Hoewel ik zowel bij Stepwork als de VU nog dit jaar een intake zou moeten hebben begin ik mij na een jaar sociale transitie behoorlijk te ergeren aan "de administratie".

Iedere keer als ik een telefoon op neem moet ik bedenken met welke naam ik dat doe, pakketten bestellen doe ik tegenwoordig met mijn voorletters in plaats van mijn voornaam. En normaal een vakantie boeken is er ook niet meer bij. Daar komt nog bij dat ik voor een ex-startup werk die momenteel geïntegreerd wordt in een heel groot bedrijf, en ik heb ook geen idee wat daar gaat gebeuren. Het voelt eerlijk gezegd als een grote rotzooi op dit moment. En wat als zaken toch onverhoopt fout gaan en ik moet gaan solliciteren?

Ik overweeg daarom los van de grote zorgaanbieders een deskundigenverklaring te gaan regelen, maar ook dat voelt niet goed. Het voelt alsof ik het niet "verdient" heb, en ik zal dan ook extra geld uit moeten gaan geven aan reisdocumenten. Maar deze tussenfase is ook niet meer te doen.

Heeft iemand ideeën of ervaringen?

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk

mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Deskundigenverklaring voor begin traject

Bericht door mystory.nicky »

Volgens mij is er geen deskundigenverklaring meer nodig om je geslacht wettelijk aan te passen? > https://nos.nl/artikel/2279854-je-gesl ... ijker.html
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Deskundigenverklaring voor begin traject

Bericht door KeepzD »

Op dit moment heb je deze nog WEL nodig, maar dat gaat over een tijdje veranderen.

Je kunt bij het VU aangeven dat je een deskundigenverklaring wil, maar ook dan gaan ze onderzoek doen enz, voor ze deze afgeven. Het is ook niet zeker hoe lang de wachttijden daar dan voor zouden zijn, als je dit los doet van het normale diagnostische traject.
Je kunt altijd zoeken naar een psycholoog die erkend is om deze verklaringen af te geven en dan kijken hoe lang de wachttijden elders zijn...
Forever myself
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Deskundigenverklaring voor begin traject

Bericht door Ender »

Je kan volgens mij ook een deskundigeverklaring aanvragen bij de VU, dat had Marcella iig een jaar of 2 geleden nog kunnen doen. Is wel een gesprek met psycholoog die uiteraard gaat bepalen of je wel of niet man bent, want ja. Weet niet of dat nu nog kan. Kost je wel 250 euro ofzo.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Deskundigenverklaring voor begin traject

Bericht door Irene_de_Vreede »

Irene
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Deskundigenverklaring voor begin traject

Bericht door Alice »

Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Deskundigenverklaring voor begin traject

Bericht door eew »

Ik ken inderdaad alle mogelijkheden die er zijn, mijn vraag ging er meer specifiek om of dat het het waard zou zijn deze weg te bewandelen. Iedere keer denk ik dat het niet nodig is en het mij alleen maar onnodig geld gaat kosten, maar eigenlijk heb ik er nu vooral spijt van dat ik het niet vorig jaar heb gedaan.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Deskundigenverklaring voor begin traject

Bericht door Danielle »

Als je nu al een deskundigenverklaring aanvraagt en paspoort/rijbewijs/id-kaart vervangt hoef je niet extra extra geld daaraan uit te geven. Je doet dat in principe maar één keer. (Ik ga ervan uit dat je net detransitioneert).

Hoe de kosten zijn voor een losse verklaring op dit moment ben ik niet zo goed meer op de hoogte ik moest als patiënt van het VUmc (en door een volledige transitie bij hen heen). Ook gewoon betalen voor die verklaring (in 2014). Niet het volle bedrag, omdat ik geen gesprek meer nodig had. Maar ik kreeg er gewoon een factuur bij.

Voor zaken als online bestellingen maakt het de webwinkels niets uit wat je in dat voornaamveld invult, net als dat vinkje bij geslacht dat je zet. Zij willen gewoon iets dat ze boven hun geautomatiseerde mails kunnen plakken en wellicht wat info voor hun marketingalgoritmes en reclame campagnes. Ik ben mijn nieuwe voornaam twee jaar voor de officiële wijziging gaan gebruiken. Alleen voor officiële zaken waar mijn ID kaart of BSN bij aan te pas kwam gebruikte ik mijn oude naam nog. Maar zelfs mijn tandarts had gewoon een notitie in mijn dossier dat ik liever als mevrouw en met mijn nieuwe naam werd aangesproken. (De rekeningen stonden wel op meneer D.) Scheelt wellicht dat ik dezelfde voorletters heb gehouden met mijn naamswijziging.

Hoe dat gaat met je werk: daarvoor zou je kunnen informeren bij HR. Technisch is het niet moeilijk om bijvoorbeeld je e-mailadres aan te passen en mails naar je oude adres te laten doorsturen naar het nieuwe. Maar bij niet alle bedrijven zijn daar procedures voor om dat in te laten stellen.

Als je beter voelt bij je nieuwe naam en overtuigd bent dat dit het juiste pad voor je is zou ik zeker overwegen om hier achteraan te gaan.

Zelf merkte ik dat het veel beter voelde om mijn nieuwe naam te gebruiken. Al heb ik er toch een beetje spijt van dat ik destijds niet Dirkje Antoinette Nora Irene Evelien Lotte Laura Emily als voornamen heb gekozen. :mrgreen:
Mijn transitieblog: Fading Gender
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Deskundigenverklaring voor begin traject

Bericht door eew »

Op mijn werk is het nu zo dat omdat ik voor een overgenomen nog niet volledig geïntegreerde startup werk we nog de HR administratie van de startup hebben, en dat is het enige systeem waar mijn wettelijke naam de vinden is, ik heb vorig jaar zonder problemen een nieuwe email gekregen, en de oude hebben we een half jaar laten opgeheven.

In het systeem van het grote bedrijf sta ik ook met mijn nieuwe naam, want dat account is aangemaakt na mijn interne naamsverandering en is de naam waar ik dagelijks mee communiceer (volgens mij weet zelfs niet iedereen dat ik trans ben, lang leve corona) mijn manager had geen zin om er heisa over te maken en heeft het toen gewoon zo gedaan. Gevolg is dat ik nu zelfs een toegangspas heb met mijn nieuwe naam er op, en ze dus officieel niet weten dat dit niet mijn wettelijke naam is. In het komende half jaar gaat die integratie afgemaakt worden, ik vrees dat dat nog leuk gaat worden...
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Deskundigenverklaring voor begin traject

Bericht door Alice »

De vraag of het waard is om nu al je naam/geslacht aan te laten passen heb je zelf al beantwoord "maar eigenlijk heb ik er nu vooral spijt van dat ik het niet vorig jaar heb gedaan".

Zelf heb ik gelijk in het begin van mijn transitie mijn voornaam wettelijk laten aanpassen (geslacht was destijds niet mogelijk). Gaf mij een goed gevoel.

Het schept ook meer duidelijkheid voor je zelf en anderen, dat je niet voor een gedeelte van de wereld Jantje ben en voor de rest Marietje.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Plaats reactie