Nieuwe chat! Zie dit topic.

Binden

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Chiw
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jan 2017, 15:38
Gender: Trans FtM

Binden

Bericht door Chiw »

Hoi! Ik heb een vraagje. Ik hoorde van iemand dat t ongezond is om de rest van je leven een binder te dragen. Klopt dat? Wat zijn de risico's? (Liever geen vragen over waarom ik niet opereer)

Dankjewel!
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Binden

Bericht door Vethrvolnir »

:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Binden

Bericht door Vethrvolnir »

:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Binden

Bericht door Vethrvolnir »

zelf draag ik pas een jaar binders. kan over lange termijn weinig zeggen.

bij te lang dragen en bij te strakke binders heb ik pijn langs mijn ruggengraat ribben verbinding en in mijn borstbeen. en ik heb bloeduitstortingen in mijn huid gehad. verder last van slechtere doorbloeding in schouder en rugspieren en tussenribspieren dus die voelen pijnlijk op den duur. maar hoe dat op lange termijn effect heeft. geen idee. ik vermoed dat je ribbenkast zou kunnen vervormen.
:shock:
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Binden

Bericht door Nate_0 »

Het hangt een beetje af van hoe vaak en hoe lang je een binder draagt. Als je, zoals de meeste FtM op dit forum, iedere dag een binder draagt dan ga je meer risico op klachten lopen dan wanneer je zo nu en dan een binder aan doet. Wanneer je 12 uur lang een binder draagt, is dat heel anders dan wanneer je 'm 4 uur draagt.

Wat Veth zegt in zijn laatste berichtje gaat heel specifiek om te strakke binders. Je moet een goed passende binder hebben; dan krijg je geen bloeduitstortingen of issues met je doorbloeding.

Een van de dingen die gebeuren als je een binder draagt, en zéker als je daarbij testosteron gebruikt, is dat je huid minder elastisch wordt en dat je vetweefsel slapper wordt. Je borsten gaan er dus anders uit zien.

Verder ervaarde ik zelf bijvoorbeeld vaker verkoudheid (hoesten, etc.) omdat je minder diep inademt. Zelfs al doe je regelmatig oefeningen (met rechtop zitten, diep inademen, kuchen), dat blijft een ding. Bij het sporten is het per definitie een slecht idee om een binder te dragen (tenzij je een lossere binder hebt) ivm ademhalingsproblemen. Ik ken mensen die (meer) borstbeenontstekingen kregen.

Dit is niet om het af te raden, je moet doen wat voor jou goed voelt. Maar de rest van je leven dagelijks een binder gebruiken is waarschijnlijk niet heel gezond, nee.
meerdere zakken met zaagsel