Tweede naam

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Lauren79
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2020, 08:04
Gender: Non-binair

Tweede naam

Bericht door Lauren79 »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en misschien kunnen jullie mij helpen hiermee.
Graag zou ik een tweede naam, dus voor en achternaam, willen gaan gebruiken. Het is een naam die ikzelf heb bedacht. Ik zou ze willen gebruiken naast mijn eigen naam.
Nu weet ik dat je op officiële formulieren gewoon je eigen naam moet gebruiken, maar waar en hoe mag ik dan mijn nieuwe zelf bedachte naam wel officieel gebruiken ?
Matijs
Berichten: 843
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Tweede naam

Bericht door Matijs »

Ik begrijp je vraag niet zo goed. Je hebt dus een andere voor- en achternaam voor jezelf bedacht? En deze wil je niet officieel laten wijzigen?

Zoiets als wat artiesten wel eens doen? Bijvoorbeeld: Thomas Berge is de artiestennaam (de tweede naam), Chiel Ottink de geboortenaam.

Bedoel je dat?

En je vraag is dus waar je deze naam mag gebruiken?
###
Gebruikersavatar
Lauren79
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2020, 08:04
Gender: Non-binair

Re: Tweede naam

Bericht door Lauren79 »

Ja precies dat. Het liefst zou ik alles officiel laten veranderen maar dat gaat in mijn situatie niet gemakkelijk. Dus zou ik m gewoon willen gebruiken, zonder dat alles officieel veranderd is.
Maar waar kan en mag ik die namen gebruiken?
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Tweede naam

Bericht door marianne »

<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Tweede naam

Bericht door Irisaperture »

Een vroeger collega van mij gebruikte op de radio een andere achternaam (dat was zijn "artiestennaam", die "beter klonk" dan zijn oorspronkelijke achternaam), maar die gebruikte hij niet op officiële documenten, maar bijvoorbeeld wel in persberichten (ik vond het een beetje een naar mannetje, ik zal het er eerlijk bij zeggen).
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Tweede naam

Bericht door Brownie »

Je kan elke naam gebruiken die je wilt. Ik ken iemand die is getrouwd en nu de artiesten achternaam gebruikt van haar man. Ik gebruik zelf de achternaam van mijn ex en een zelfbedachte voornaam. Voorzover ik weet zegt het weinig over mijn karakter dat ik het zo doe ;)

Alleen bij alles dat is gekoppeld aan de BRP zul je eraan moeten denken om wel je eigen naam te gebruiken. Dus belastingdienst, ziekenhuis etc. Maar ook b.v. de universiteit is via studielink gekoppeld, dat heeft bij mij al meermaals tot verwarring bij mijn docenten en klasgenoten gezorgd, zeker in het huidige afstandsonderwijs waarin je toch niet meer dan een naam bent. Dus alleen doen als je ertegen kan dat je je soms moet 'verantwoorden'.

In sommige Amerikaanse staten gaat het wijzigen van je hele naam trouwens heel makkelijk, zag ik toen ik de The Rachel Divide keek (Netflix). Even langs het postkantoor en je kan zowel voor als achternaam naar keuze op je rijbewijs krijgen.