wachttijd VU

Psychologen en procedures
Plaats reactie
Timo3
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2019, 15:44
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn

Re: wachttijd VU

Bericht door Timo3 »

Bij de operaties snap ik op zich wel dat er niks is gedaan, maar voor de wachttijd van de intake snap ik niet hoe ze in 3 maanden nog steeds bij juni 2018 zijn, ze lopen ineens 9 maanden achter. Tenminste als je uitgaat van de wachttijd van 540 dagen, ik weet niet hoe ze dat voor corona haalde.
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: wachttijd VU

Bericht door KeepzD »

Ze hebben ontzettend veel gedaan bij het VU juist, maar niet zichtbaar. Alles opnieuw in moeten richten voor de nieuwe manier van werken, intakes willen ze per se op locatie en dat was inderdaad niet mogelijk. Dat is ontzettend rot. Maar ze zijn nu wel aan het werken om dat in te halen en zitten op dit moment op de max capaciteit wat ze binnen mogen hebben.
Natuurlijk is het ontzettend vervelend dat je langer moet wachten.. Maar ga er wel vanuit dat ze nu dubbel zo hard werken om te zorgen dat het toch nog weer een beetje in haalt.
Wat betreft de wachttijden voor volwassenen: ze hadden die van 2+ jaar al weten te verlagen naar +-1.5 jaar. Jongeren weet ik zo niet, maar daar zal het ongeveer hetzelfde gelopen zijn, VOOR corona. Ik verwacht dat ze hun uiterste best doen om dat nu weer voor elkaar te krijgen.
Forever myself
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door eew »

Mijn primaire frustratie is op dit moment dat ik als een van eerste op de wachtlijst deze informatie niet heb. Nu ze een nieuw document hebben is er iets meer duidelijk, maar alle pogingen tot het krijgen van informatie die ik in juni heb gedaan zijn voor mij in meer frustratie geëindigd.

Ik snap dat de huidige vertraging niet heel relevant is voor mensen die gisteren op de wachtlijst gekomen zijn. Maar iemand zoals ik, die zonder corona een intakedatum had gehad, en misschien zelfs al wel een intake hetzelfe behandelen als die mensen is erg slordig. Terwijl juist de bovenkant van de wachtlijst heel zwaar getroffen is.

Als je al patient bent heb je die informatie en de middelen on enigzins door te hebben wat er speelt. Vanuit mijn positie heb ik weer drie maanden extra zonder info moeten wachtten, terwijl ik er in maart bijna was.

Ik verwijt niemand corona, maar op deze manier behandeld worden terwijl je echt al heel erg lang wacht is gewoon heel erg naar.
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: wachttijd VU

Bericht door KeepzD »

Ik snap je frustratie hierin. Ik snap echter ook wel dat het VU vol inzet op het verlagen van de wachttijden door mensen te zetten op inplannen en doorplannen, ipv informatievoorzieningen.
Hoe dan ook is de situatie ontzettend kut. Hou er vast rekening mee dat heel veel van het traject bestaat uit wachten, en dat het wachten ook na de intake weer een plaats inneemt omdat je niet meteen een datum mee krijgt voor de psycholoog. Alles in stapjes.. :(
Forever myself
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door Jer158 »

DennisH schreef: 04 jul 2020, 16:59 Ze hebben ontzettend veel gedaan bij het VU juist, maar niet zichtbaar. Alles opnieuw in moeten richten voor de nieuwe manier van werken, intakes willen ze per se op locatie en dat was inderdaad niet mogelijk. Dat is ontzettend rot. Maar ze zijn nu wel aan het werken om dat in te halen en zitten op dit moment op de max capaciteit wat ze binnen mogen hebben.
Natuurlijk is het ontzettend vervelend dat je langer moet wachten.. Maar ga er wel vanuit dat ze nu dubbel zo hard werken om te zorgen dat het toch nog weer een beetje in haalt.
Wat betreft de wachttijden voor volwassenen: ze hadden die van 2+ jaar al weten te verlagen naar +-1.5 jaar. Jongeren weet ik zo niet, maar daar zal het ongeveer hetzelfde gelopen zijn, VOOR corona. Ik verwacht dat ze hun uiterste best doen om dat nu weer voor elkaar te krijgen.
Ik waardeer dat je de wachttijden probeert te relativeren. Alles voelt immers zo urgent als je er middenin zit, maar je hebt een lange adem nodig en een transitie is hobbelig met snelle momenten en veel langzaaaame momenten. Je springt vaak voor het VU in het vuur, Dennis, waarvoor ik alle begrip heb, maar er zijn grenzen, he?

Intakes wilden ze per se op locatie? Dat is een keuze die het VU gemaakt heeft, en geen onvermijdelijkheid van Corona.

Ze werken nu dubbel zo hard om de schade in te halen? Betekent dat dat ze voorheen op halve kracht werkten? Dat is ook moeilijk te verkroppen met wachttijden van meer dan een jaar voordat Corona uberhaupt een probleem werd.

Natuurlijk heeft Corona de hele zorg ondersteboven gegooid en was een zekere vertraging onvermijdelijk (operaties al helemaal), maar ik denk dat mensen boos/verontwaardigd/teleurgesteld mogen zijn dat het VU deze (vermijdelijke) keuzes gemaakt heeft
Hung her from the branches of a mango tree
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Ik kan alweer een tijdje naar de kapper, ik heb mijn gezicht zelfs al weer twee keer (met zes weken ertussen) kunnen laten laseren sinds mijn huidkliniek na corona weer open mocht. Dat zijn contactberoepen. Dat het de VU in diezelfde periode kennelijk niet gelukt is de intakes (zelfs op locatie) ten minste een maand verder te krijgen dan voor corona vind ik ook wel erg teleurstellend.
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: wachttijd VU

Bericht door KeepzD »

Jer158 schreef: 04 jul 2020, 19:01 Ik waardeer dat je de wachttijden probeert te relativeren. Alles voelt immers zo urgent als je er middenin zit, maar je hebt een lange adem nodig en een transitie is hobbelig met snelle momenten en veel langzaaaame momenten. Je springt vaak voor het VU in het vuur, Dennis, waarvoor ik alle begrip heb, maar er zijn grenzen, he?

Intakes wilden ze per se op locatie? Dat is een keuze die het VU gemaakt heeft, en geen onvermijdelijkheid van Corona.

Ze werken nu dubbel zo hard om de schade in te halen? Betekent dat dat ze voorheen op halve kracht werkten? Dat is ook moeilijk te verkroppen met wachttijden van meer dan een jaar voordat Corona uberhaupt een probleem werd.

Natuurlijk heeft Corona de hele zorg ondersteboven gegooid en was een zekere vertraging onvermijdelijk (operaties al helemaal), maar ik denk dat mensen boos/verontwaardigd/teleurgesteld mogen zijn dat het VU deze (vermijdelijke) keuzes gemaakt heeft
Oh, begrijp me goed, ik vind zeker dat er teleurstelling en verontwaardiging mag zijn.
Het enige wat ik probeer is ook de andere kant te verlichten, zodat er mogelijk wat meer begrip kan ontstaan voor de situatie die geweest/nog gaande is. Het VU is hierin moeilijk te sturen, maar een positieve noot hier op het forum mag zeker, toch? :)

De intakes kunnen m.i. ook zeker via video, en ja, dat hadden ze al kunnen inzetten vanaf het begin van corona. Ze hebben echter wel tijd nodig gehad om uit te zoeken wat wel en niet mogelijk is. Dit is helaas op veel andere plekken (zowel zorg als buiten zorg) ook nodig geweest. Hier kan denk ik wel begrip voor opgebracht worden. En ja, het zou handiger geweest zijn als ze dit goed communiceerden, en ja er hadden andere keuzes gemaakt kunnen worden. Helaas is het wel zo dat we het hiermee moeten doen, en daarom ook sterkte voor degenen die nu langer moeten wachten. De onzekerheid is inderdaad zwaar, maar uiteindelijk is het wel allemaal de moeite waard. Het VU heeft wel de leidraad om, mits je eenmaal de intake gehad hebt, hier aardig vaart achter te zetten. En dat kan ik dan zeker weer waarderen. Ik hoop dat dat voor de meesten hier iig geldt. Het lange wachten wordt uiteindelijk dan beloond.
Forever myself
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: wachttijd VU

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik kan me alleen maar ansluiten bij betoog van Dennis. Ik begrijp de frustratie wel hoor. Ik heb gewoon de mazzel gehad dat ik mijn start HRT vlak voor de crisis heb gekregen en ik daardoor uiteindelijk ook gewoon bij de endo op controle mocht komen op de toen reeds gemaakte afspraak, alleen de psycholoog ging per telefoon en de verpleegster kwam te vervallen. Dat ze de intake op locatie willen is inderdaad een keuze, maar ik begrijp die keuze wel. Als je daardoor maanden langer moet wachten is dat ongelooflijk balen, dat snap ik ook wel, maar als je door de omstandigheden maar een beperkt aantal mensen kunt helpen moet je keuzes maken, het traject van de lopende patienten zo normaal mogelijk laten verlopen of nieuwe mensen aannemen die je niet dezelfde snelheid zult kunnen bieden.
Irene
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: wachttijd VU

Bericht door Matijs »

Daarnaast was niemand voorbereid op deze pandemie.. Niemand kon weten dat de wereld zo'n beetje stil zou staan. Het zoeken naar alternatieven is niet zomaar gebeurd, dat kan weken kosten. Daarbij wist niemand hoe lang het zou duren of hoe erg, etc. Sommige dingen zijn gewoon beter om het face-to-face te doen. VU vindt dat schijnbaar belangrijk en wil op deze manier goede zorg verrichten.

Anyway, het wil niet zeggen dat ze weinig gedaan hebben in de tijd vóór de oplossing. Voor de pandemie hadden ze hun procedure al versoepeld om de wachtlijst in te korten en zoals ik gehoord heb, doen ze dat nu weer.

Ik snap heel goed dat het wachten vervelend is, maar nog ff geduld..
###
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Voor mij persoonlijk is het écht niet de teleurstelling dat men tijdens de corona-crisis stil lag. Alles lag stil en ik kan me ook wel voorstellen dat je nieuwe intakes niet via Skype doet (dat was voor mij een reden om juist voor de VU te kiezen).
Maar inmiddels is alweer een week of zes ??? van alles wel weer mogelijk, inclusief face-to-face. Ik ga allang weer naar mijn reguliere psych bijvoorbeeld. Dat de situatie per 1 juli dan precies hetzelfde lijkt te zijn als per 1 maart vind ik wel erg pijnlijk. In hun update hebben ze het "op een langzame manier weer veilig beginnen". Dat blijkt.

Ik hoop dat men beseft hoe belangrijk die wachtlijst is voor diegenen die er op staan: dan had ik het toch wel erg fijn gevonden als ik naast die wachtlijst wat meer context had gekregen over wat nu er nou precies wél gebeurd is sinds half mei. Ik bedoel, ik lees het hier van sommigen van jullie die klaarblijkelijk iets meer weten (hartstikke fijn..), maar dit kan de VU toch ook wel zelf communiceren naast de ontzettend algemene, inmiddels al weer zes weken oude update op hun website?

Dat dit zo vervelend is ligt natuurlijk niet alleen aan de VU, maar dat we kennelijk in een land leven waar van alles wel lukt, maar deze belachelijke wachttijden wegwerken al jarenlang onmogelijk blijkt. Maar dit helpt natuurlijk niet.
Plaats reactie