Nieuwe chat! Zie dit topic.

Roddelen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
EasyBoy97
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jun 2020, 10:48
Gender: Non-binair

Roddelen

Bericht door EasyBoy97 »

Hoi!

Ik ben non-binair jongen met PTSS.

Er wordt teveel geroddeld in mijn stad (meer dan 100.000 inwoners, niet zo klein), want ik zie er erg androgyn uit. Sinds vorig jaar noemen bijna alle mensen mij "manvoelvrouw" (nietwaar??). Letterlijk: man voelt zich als vrouw. "Het is een pot", "Het is een flikker" vaak ook. Ik ben 100% androgyn :) Sommige buren kunnen precies niet ontdekken wie ik ben geboren.

Ik lees dat zoveel transgenders vergelijkbare problemen hebben. Dit is vaak een outing. Outing is bijna altijd gevaarlijk. Transgenders (meestal in transitie en non-binair ook) krijgen teveel aandacht en negativiteit. Waarom zijn cis mensen zo geïnteresseerd in vreemde lichamen? Dit is vervelend. Ik durf niet uit te gaan zonder oordopjes :violin:

Wat is jullie problemen met mensen uit jullie omgeving? Hoe vaak zijn roddel en achterklap vervelend voor jullie?

Groetjes,
EasyBoy97
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Roddelen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Wat ze achter mijn rug doen weet ik natuurlijk niet, maar ik merk er weinig van eerlijk gezegd, mijn ervaring is dat mensen (op afstand) helemaal niet zo in me geinteresseerd zijn. Ik ben ook hartstikke binair, misschien dat dat het makkelijker maakt, maar aan de andere kant ben ik nog niet zo heel ver in mijn transitie.
Irene
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Roddelen

Bericht door Jer158 »

Hey Easyboy, wat naar! Het klinkt alsof je misschien niet in Nederland woont? Dat kan de situatie flink anders maken, maar mensen hier zullen ongetwijfeld hun best doen om met goeie tips te komen voor je!
Hung her from the branches of a mango tree
vickyblauw
Berichten: 296
Lid geworden op: 24 sep 2014, 10:40
Gender: Transgender

Re: Roddelen

Bericht door vickyblauw »

In een dorp met hooguit een paar duizend inwoners kan ik me er iets bij voorstellen dat er over je gepraat wordt.
Maar in een stad met meer dan 100000 inwoners?

Bij mij hooguit de buren in de straat. Ik heb op een buurtfeestje een buurvrouw horen zeggen dat ze denkt dat ik homo ben. "Omdat hij wel eens in een jurk op straat loopt."
Een ander stel buren vind het geweldig en daar ben ik welkom in welke hoedanigheid ook.

Een ander denkt dat ik bij een overheidsdienst werk en dat het bij een functie van een observatieteam hoort. Omdat ik in een type auto rij, wat ook bij die overheidsdienst in gebruik is.

Ik lach overal om. Zo lang ik ze niet te vreten hoef te geven, zal het mij een zorg zijn.
You can't run away from the person you are in your heart. Just be!
EasyBoy97
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jun 2020, 10:48
Gender: Non-binair

Re: Roddelen

Bericht door EasyBoy97 »

Irene_de_Vreede schreef: 17 jul 2020, 21:12 Wat ze achter mijn rug doen weet ik natuurlijk niet, maar ik merk er weinig van eerlijk gezegd, mijn ervaring is dat mensen (op afstand) helemaal niet zo in me geinteresseerd zijn. Ik ben ook hartstikke binair, misschien dat dat het makkelijker maakt, maar aan de andere kant ben ik nog niet zo heel ver in mijn transitie.
Irene,

Het is zo raar, maar het is waar. Ik hoor heel goed, als ik geen oordopjes gebruik. Ik en m'n familieleden hebben geen oorproblemen. Ik zie ook als sommige jonge mensen lachten...
EasyBoy97
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jun 2020, 10:48
Gender: Non-binair

Re: Roddelen

Bericht door EasyBoy97 »

Jer158 schreef: 17 jul 2020, 21:26 Hey Easyboy, wat naar! Het klinkt alsof je misschien niet in Nederland woont? Dat kan de situatie flink anders maken, maar mensen hier zullen ongetwijfeld hun best doen om met goeie tips te komen voor je!
Hoi Jer,

Ik woon in Nederland ongeveer 2 jaar. Ik woonde in aantal andere landen, maar ik kon niet mijn identiteit uitdrukken (mijn ouders). Ik heb geen ervaring met gender dysforie buiten Nederland.
Het is waar: mensen praten over mij of lachen... Misschien zal ik geen problemen krijgen buiten mijn stad. Een nadeel. In Amsterdam, in Schiphol vroegen jongens me: "Wie ben je? Man of vrouw?". Ik negeerde ze.
EasyBoy97
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jun 2020, 10:48
Gender: Non-binair

Re: Roddelen

Bericht door EasyBoy97 »

vickyblauw schreef: 17 jul 2020, 22:25 In een dorp met hooguit een paar duizend inwoners kan ik me er iets bij voorstellen dat er over je gepraat wordt.
Maar in een stad met meer dan 100000 inwoners?

Bij mij hooguit de buren in de straat. Ik heb op een buurtfeestje een buurvrouw horen zeggen dat ze denkt dat ik homo ben. "Omdat hij wel eens in een jurk op straat loopt."
Een ander stel buren vind het geweldig en daar ben ik welkom in welke hoedanigheid ook.

Een ander denkt dat ik bij een overheidsdienst werk en dat het bij een functie van een observatieteam hoort. Omdat ik in een type auto rij, wat ook bij die overheidsdienst in gebruik is.

Ik lach overal om. Zo lang ik ze niet te vreten hoef te geven, zal het mij een zorg zijn.
vickyblauw,

Je hebt gelijk. Mijn buren. De meeste mensen die me beledigen, wonen in mijn wijk. Maar in andere wijken van de stad hoor ik iets ook. Mensen die mijn moedertaal spreken, bevestigden dat vreemden me uitlachten. Dit is geen paranoia... Mijn psycholoog gelooft me niet, en ik denk soms dat ik "body camera" moet kopen. Goed idee, misschien :)
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Roddelen

Bericht door MaviPembe »

Het is erg vervelend. Maar we leven in 2020, leven in een beschaafd land en niemand mag je beledigen. Zoek hulp en meld dit bij instanties als er concrete aanwijzingen zijn. Wees je zelf, zorg ervoor dat je weerbaarder wordt. Misschien ben je er te gevoelig voor. Het kan van alles zijn.

Overal wordt geroddeld en ook in mijn omgeving. Ik laat ze gaan en probeer mezelf weerbaarder te maken omdat ik weet dat ik mijn omgeving niet kan veranderen maar mezelf wel. Ieder huisje heeft zijn kruisje en niemand is volmaakt.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Roddelen

Bericht door Jer158 »

Vind je het fijn dat je er androgyn uitziet (los van de reacties)? Dat is het belangrijkste.

Ik heb een tijd van mijn leven gehad dat ik eigenlijk niet voor jongen en niet voor meisje door kon (wat resulteerde in blikken van "wat ben jij" en soms letterlijk die vraag), maar ook een tijd dat ik makkelijk voor beide door kon. Als ik wist waar het verschil in zat, zou ik het met je delen, maar ik heb nog steeds geen idee.

Denk je dat je PTSS meespeelt (bijv. in je beleving ofwel in de reactie van je psych)? (Aangezien je het vermeldt in dit topic.)
Hung her from the branches of a mango tree
EasyBoy97
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jun 2020, 10:48
Gender: Non-binair

Re: Roddelen

Bericht door EasyBoy97 »

MaviPembe schreef: 18 jul 2020, 01:47 Het is erg vervelend. Maar we leven in 2020, leven in een beschaafd land en niemand mag je beledigen. Zoek hulp en meld dit bij instanties als er concrete aanwijzingen zijn. Wees je zelf, zorg ervoor dat je weerbaarder wordt. Misschien ben je er te gevoelig voor. Het kan van alles zijn.

Overal wordt geroddeld en ook in mijn omgeving. Ik laat ze gaan en probeer mezelf weerbaarder te maken omdat ik weet dat ik mijn omgeving niet kan veranderen maar mezelf wel. Ieder huisje heeft zijn kruisje en niemand is volmaakt.
MaviPembe,

Ik kan ook mijn sociaal netwerk veranderen (ik probeer het), maar je kunt jezelf niet altijd beschermen tegen onverwachte discriminatie. Ik ga nu studeren en ik heb raar gevoel dat ik in het onderwijs snel problemen zal krijgen. Ik hoop op hulp van instanties daar. Mijn docenten en andere autoriteiten moeten mij beschermen :roll: Natuurlijk :roll: