Nieuwe chat! Zie dit topic.

Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort

Waar liet jij je door inspireren toen je een nieuwe naam ‘moest’ kiezen?

Ik behield mijn oude naam
6
5%
Ik veranderde mijn oude naam
24
18%
Ik nam de eerste letter van mijn oude naam
28
21%
Ik vroeg mijn ouders hoe ik anders had geheten
21
16%
Ik koos voor een geslachtsloze naam
5
4%
Ik liet me inspireren door de familiestamboom
4
3%
Ik liet me inspireren door boekjes vol babynamen
11
8%
Ik liet me inspireren door literatuur, muziek en/of films
9
7%
Ik liet me inspireren door mythologie
6
5%
Ik liet me inspireren door iets anders, namelijk…
18
14%
 
Totaal aantal stemmen: 132

Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Caelan »

Ik wilde sowieso wel mijn voorletter, C, behouden, maar ik ging gewoon voor de leuk rondkijken wat ik nu echt leuk zou vinden. Caelan sprak me daarin het meest aan en is dus direct gebleven, want het voelde gelijk goed. Het lijkt overigens, als ik het typ, redelijk veel op mijn "oude" naam en dat vind ik ergens ook wel weer leuk. De enige letter die daar niet in zit, is de E, haha.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Lucax
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2020, 05:03
Gender: Non-binair

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Lucax »

Als AMAB begon ik steeds meer last te krijgen van mijn naam 'Danny'. Het voelde te mannelijke, maar matchte ook niet echt met mij als persoon. Ik ben een zacht persoon, creatief van aard en neig meer naar het vrouwelijke dan het mannelijke. Toch wilde ik per se een genderneutrale naam omdat ik me uiteindelijk identificeer als non-binair. De echte "eis" was dat de naam in zowel het Engels als Nederlands werkt en redelijk hetzelfde wordt uit gesproken.

En dan is Luca een prachtige naam. Ik krijg geregeld een compliment over de naam, mensen vinden het bij me passen. En ik kwam er 2 weken geleden achter dat de naam zeer weinig gebruikt wordt over de hele wereld, ook wel leuk :)
Gebruikersavatar
Mike78
Berichten: 298
Lid geworden op: 21 feb 2014, 21:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Sint Willebrord

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Mike78 »

Ik heb verschillende babynamen sites bekeken. Ik wist mijn naam als ik als jongen geboren zou worden. Dat was Patrick. Maar ik voelde niks bij die naam. Mijn ouders mee laten denken. Zijn gescheiden en kwamen afzonderlijk van elkaar op de naam Niek. Is ook uit de familie, dus op zich logisch. Geprobeerd met inschrijving bij Ikea enzo, maar ook dat vind ik niks. Waarop weken later wij als familie bij elkaar waren en mijn moeder met mijn zus zat te praten over mijn naam. Ik zat met iemand anders te praten en ik hoorde ineens dat ze Mike zei. En onbewust reageer ik direct. En zo is mijn naam dus Mike geworden en vastgelegd☺ En nog steeds tevreden En heel handig dezelfde beginletter als vroeger. 😉
Reznar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:16
Gender: Genderqueer

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Reznar »

Ik ben net nieuw hier, ook net erachter dat ik me man voel ipv vrouw, wel al jaren tegenaan gelopen zeg maar. Ik heb al vaker over mannennamen nagedacht omdat ik een zoontje heb en ik zou gewoon Frank willen heten. Dat lijkt niet op mijn vrouwelijke naam, maar eigenlijk voel ik me niet goed bij mijn vrouwelijke naam. Mijn collega heeft dat door (voor ik het überhaupt wist dat ik me man voel!) En heeft (expres?) Al twee keer een totaal andere naam tegen me gezegd en stelt me voor aan klanten met 'ja, wat ben je eigenlijk?' (positief, ik ben trouwens vrijwilliger, hij niet). Afijn, hij bracht me op het spoor, koester, koester.

Ik heet trouwens geen Frank dus, net begonnen met het hele gebeuren, maar dat ze mijn vrouwennaam maar al weglaten aub.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Marica »

Reznar schreef: 02 aug 2020, 20:30 Ik ben net nieuw hier, ook net erachter dat ik me man voel ipv vrouw, wel al jaren tegenaan gelopen zeg maar. Ik heb al vaker over mannennamen nagedacht omdat ik een zoontje heb en ik zou gewoon Frank willen heten. Dat lijkt niet op mijn vrouwelijke naam, maar eigenlijk voel ik me niet goed bij mijn vrouwelijke naam. Mijn collega heeft dat door (voor ik het überhaupt wist dat ik me man voel!) En heeft (expres?) Al twee keer een totaal andere naam tegen me gezegd en stelt me voor aan klanten met 'ja, wat ben je eigenlijk?' (positief, ik ben trouwens vrijwilliger, hij niet). Afijn, hij bracht me op het spoor, koester, koester.

Ik heet trouwens geen Frank dus, net begonnen met het hele gebeuren, maar dat ze mijn vrouwennaam maar al weglaten aub.
Ik ben dicht bij mijn oude naam gebleven. Die was Marco, en dat werd afgekort met Mar. Nu heet ik Marica, en ja dat korten ze ook af met Mar. Wel zo makkelijk. Misschien hoeft het niet zo moeilijk te zijn voor jou. Ik wens je wel succes, want een naam kiezen dat kan en mag niet iedereen.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Reznar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:16
Gender: Genderqueer

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Reznar »

Tja ik merk nu toch dat ik erg onzeker ben, een naam is toch wel moeilijk, wat past er nou bij mij..
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Matijs »

Reznar schreef: 04 aug 2020, 18:47 Tja ik merk nu toch dat ik erg onzeker ben, een naam is toch wel moeilijk, wat past er nou bij mij..
Een naam kiezen is ook moeilijk, althans dat vond ik. Je bent toch al gevormd. Er kunnen namen zijn die je mooi vindt, maar niet voor jou 'geschikt' zijn.

Zijn er bepaalde eisen die je hebt aan een naam? Misschien moet je daar beginnen. Lang of kort? Ongeveer dezelfde naam als je huidige, maar dan mannelijk? Dezelfde voorletter? Uniek of juist bekend?

Mijn naam is uiteindelijk samen met mijn dichtste familie gekozen. De eis die ik had, was om dezelfde voorletter te behouden. Ik zocht dus naar namen met de letter C. De mooiste en meest passende schreef ik op en daaruit liet ik mijn familie kiezen. Chivan (Djievan) is het dus geworden.

Je kunt altijd experimenteren met een naam. Als je een naam in gedachten hebt, kun je aan anderen vragen of ze je zo willen noemen. Aan het begin zal het raar voelen, maar daarna kun je voor jezelf beslissen of die naam goed voelt.
###
Gebruikersavatar
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door halla »

Nadat ik geboren werd hadden mijn ouders zo'n ruzie met mijn grootouders... Barend, Cornelis, Simon, Henderik, iets van dat moest het zijn! De dominee was het daarmee eens. Iets van dat moest het zijn. Uiteindelijk waren mijn ouders zo pissed-off dat ze zeiden, de naam van de Koning van Belgie, en dan hun namen. Resultaat -- altijd gepest worden met die naam in verschillende vormen. Boudewijn, Boudy, Boudewina...

Wel, Halla betekent "merel" of "zangvogel" in de taal waarin ik de afgelopen dertig jaar een vrouw ben geweest, en het klinkt niet vreemd in een Nederlandse of Engelse omgeving, dus dat is mijn naam. Ik dacht eerder aan "Hinla" wat "leeuwerik" betekent, maar mijn vrouw was meer voor "Halla" :-) Dus 't is Halla, voor mij.

Soort van knikkende-knieen toen ik moeite had met inloggen hier en een persoonlijke mail kreeg voor Halla om dat uit te loggen. Eerste keer om daarmee aangesproken te worden!
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door DelicateFlower »

Superleuke reacties allemaal! ;)

Ik ben maanden later nog geen andere namen tegengekomen waar ik me beter bij voel dat wat ik nu in gedachte heb. Ik weet alleen niet of ik wel twee namen wil, ook al bekt het lekker, haha.

De eerste zou dan de naam zijn die mijn ouders hadden verzonnen mochten ze een dochter krijgen, de tweede zou dan een verbastering dan wel vrouwelijke variant zijn van mijn huidige paspoortnaam. Door die laatste naam te kiezen, kan ik ook mijn roepnaam behouden, en dat is ook wel weer prettig of zo. Ik voel (nog) niet de behoefte om met een compleet andere naam te worden aangesproken.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door DelicateFlower »

Alatàriël schreef: 06 apr 2020, 12:44 ariël is nu mijn naam naast mijn oude naam die ook nog steeds vol wordt gebruikt.
Ariël is een Hebreeuwse naam voor jongens en meisjes. De betekenis is `leeuw van God`
Wow, ik heb nooit op de Hebreeuwse manier naar de naam Ariël gekeken. Wat stom van me! :o (Ja, ik beheers het Hebreeuws) Mijn enige associatie was toch echt alleen de zeemeermin, waar ik vroeger groot fan van was. :D
Alatàriël schreef: 06 apr 2020, 12:44 de naam Ariël zou een afkorting kunnen zijn van Alatàriël, dat zou mijn geboorte naam moeten zijn in het elven, en wat ik lange tijd gebruikte in rollenspellen.
Alatàriël ziet er wel echt prachtig uit. :hbeat:
Alatàriël schreef: 06 apr 2020, 12:44 waarbij mijn oude naam direct veel grote ogen en zichtbare verbazing vertoont bij kennismaking, is dat met Ariël (of Ari) bijna niet.
Nu maak je me nieuwsgierig naar je oude naam, haha. Je hoeft 'm natuurlijk niet te noemen, maar is-tie ook Hebreeuwserig? :D