Nieuwe chat! Zie dit topic.

Genetische info

Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Genetische info

Bericht door Raisa »

Een tijd terug was ik best jaloers op mensen met Klinefelter omdat zij tenminste iets 'tastbaars' hadden om hun genderdysforie mee te verklaren. Ik vond het puur en alleen hebben van een gevoel zo zweverig en raar. Hoe kun je dan ooit zeker van iets zijn?

Het enige wat ik ooit met mijn genen heb gedaan is meedoen met het Genographic project. Daar hebben ze mijn Y-chromosoom gecontroleerd op markers en zo mijn vaderlijke familielijn gereconstrueerd tot 60.000 voor Christus in Afrika. Er zijn maar weinig vrouwen die dat ook kunnen doen ;)
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: Genetische info

Bericht door Judiana »

daar heb ik ook naar gekeken maar dat schijnt het weer niet te zijn....:(
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Genetische info

Bericht door Hedwich »

Roosmarijn schreef:Er zijn maar weinig vrouwen die dat ook kunnen doen ;)
Voor de vrouwelijke lijn gebruiken ze mitochondrionaal DNA; dat schijnen ze nog veel verder terug te kunnen traceren... voor mij alweer een goede reden om vrouw te zijn :roll:
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Genetische info

Bericht door Raisa »

Mitochondrionaal DNA hebben zowel mannen en vrouwen, 'mannen' kunnen zowel hun vaderlijke als moederlijke lijn natrekken, vrouwen daarintegen kunnen alleen hun moederlijke familielijn laten natrekken.

De vrouwelijke familielijn gaat inderdaad dieper terug, dat komt waarschijnlijk omdat het bij mensen vroeger net als met dieren was: 1 alphamannetje paart met de hele groep.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Genetische info

Bericht door Hedwich »

Naar ik weet wordt mDNA alleen doorgegeven via de eicel, dus van moeder op kind. En kan het kind het mDNA dus alleen doorgeven als het vrouw is. Alleen vrouwelijke lijn dus.
marlies
Gast

Re: Genetische info

Bericht door marlies »

Wat bedoel je met via de eicel? Voor man/vrouw* maakt wat je van de moeder krijgt geen verschil, het verschil zit 'm enkel in wat je van je vader gekregen hebt.

Tenzij mijn middelbareschoolbiologiekennis te stoffig geworden :P
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Genetische info

Bericht door Hedwich »

Mitochondrieen zijn organellen (sub-cellulaire orgaantjes) die in het cytoplasma (celvocht) ronddobberen; ze doen iets met energie-omzetting. Deze mitochondrieen bevatten het mDNA. Een eicel bevat cytoplasma, waarin die mitochondrieeen dus zitten. Een zaadcel bevat vrijwel geen cytoplasma. Dat is alleen maar lastig meesjouwen in de ratrace namelijk en een zaadcel hoeft ook geen systeem te hebben om zichzelf lang in leven te houden. (dit was de theorie van mijn biologieleraar. Wikipedia hanteert een andere theorie met hetzelfde resultaat.) Het is dus alleen de moeder die het mDNA doorgeeft. Het mDNA heeft geen bekende functie; de theorie is dat het mitochondrium ooit in de evolutie een eencellige was die is opgeslokt door een andere eencellige en daar een functie heeft gekregen.

Het mDNA zit dus niet in de celkern, die beide soorten geslachtscellen wel hebben in haploïde (van alle chromosomen 1; itt diploïd: van alle chromosomen 1 paar, wat normaal is voor mensen) vorm. Vanuit die celkern krijg je dus het verhaal van: vrouw levert altijd X (want heeft zelf XX) en man levert X of Y (want heeft zelf XY).
marlies
Gast

Re: Genetische info

Bericht door marlies »

Ahja, nu je het zegt, dit is ooit wel eens behandeld, in een ver verleden. Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren.

Maar, wat Roosmarijn zei is toch gewoon waar? Een man krijgt dit ook van zijn moeder mee en kan dus ook die lijn laten uitzoeken. Dat is 'n beetje waar het om ging, toch?
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Genetische info

Bericht door Hedwich »

klopt. maar de man zal altijd end user zijn. (bovendien vind ik het veel te leuk om een Geleerd Betoog te houden :mrgreen: )

Had ik maar meer verstand van verzekeren ;)
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: Genetische info

Bericht door Judiana »

van mij even een nieuwe vraag...

kan iemand me zeggen hoe het zit in jip en janneke taal met die X en Y chromosomen?

om even zelf iets uit te sluiten.... ( als het medische volk me niet kan helpen omdat ze niet verder dan hun schoenveters kijken dan zoek ik zelf wel verder)

dus welke gender identiteit heeft chromosoom x of y enzo...

alvast bedankt !