Ik ben geboren als Wiktoria. Vorig jaar heb ik dan mijn ouders verteld dat ik een jongen ben en geen meisje. Lang verhaal.
Maar ik zei toen ook tegen hun dat ik mijn meisjesnaam niet wilde. En of zij dan een naam voor mij wilden bedenken. Daar werd redelijk moeilijk over gedaan. Want dit kon niet zomaar . Ja at wist ik natuurlijk. Maar het ging mij toen erom om de tijd dat ik op de wachtlijsten sta toch al als een jongen gezien te worden. Maakte mijn moeder er Wiktor van. Makkelijk, want dat was voor iedereen het makkelijkst. Ook op school hebben ze dat aangepast naar Wiktor in het systeem. Alles beter dan mijn meisjesnaam.
Nu zit ik heel langzaam steeds dichter bij alle onderzoeken en kan ik misschien over paar weken/maanden een deskundigen verklaring krijgen voor geslachtswijziging.
Daar ben ik echt heel blij mee.
Nu is het zo dat je ook meteen je namen mag en kan wijzigen en dat het dus niet uitmaakt hoeveel namen je gebruikt. Ik wil eigenlijk niet dat Wiktor mijn eerste naam wordt. Maar iedereen is er zo aan gewend. Ik gebruik de naam Wiktor al 1 jaar. Dat maakt het lastig. En ik heb 5 broertjes en zusjes met behoorlijke beperkingen die er dan helemaal niets van snappen. Mijn broertje die snapt er nu al niets meer van (is rond de 50), laat staan als ik een andere naam krijg.
Ik wil namelijk Wiktor als mijn 3de naam.
Ik heb al 2 namen bedacht die ik ervoor wil hebben. Heel lang mee bezig geweest en een gepuzzel met de de juiste klank en combinatie (moet wel een beetje klinken
En vandaag kreeg ik ook een teleurstellende en geschrokken reactie van mijn ouders te horen toen ik vertelde dat ik in september naar het UMCG mag. Ik vertelde dat aan hun (lange brief) en mijn vader bevestigde inderdaad dat hij het lastig vindt en hij nog lang niet zover is en zo ermee bezig is. Mijn moeder reageert niet. Maar die denkt hetzelfde en die vindt overal wat van.
Mijn ouders zijn ook nog eens behoorlijk christelijk. Dat speelt denk ik ook echt wel mee.
Nu weet ik dus dat ik het echt voor mijzelf moet doen. Ik wil namelijk gelukkiger worden en blij zijn. Ik hoef anderen niet blij te maken. En ik ga het ook doen zoals ik het in mijn hoofd heb. Maar toch...
Het blijft lastig.
Ik woon in een instelling, dus dat scheelt al heel veel. Begeleiding kan gelukkig mee naar het UMCG en zij ondersteunen mij heel goed.
Iemand die nog zo'n soortgelijke situatie heeft?
Of iemand die ook in de verloop van tijd toch een andere naam koos? Ook al kende iedereen je bij je nieuwe naam? En in het schoolsysteem of een ander systeem was het een en ander aangepast?
En nog een vraagje....
Wat vinden jullie van de naam Manou? (Deze naam kies ik niet hoor).
Ik kwam die naam ergens tegen op internet. Ik vind het een hele mooie naam. Ik kwam hem tegen tussen jongensnamen en het wordt ook als een jongensnaam gezien. Maar bijna alle andere sites zeggen dat het een meisjesnaam is. Maar wat vinden jullie? Ik denk dat het allebei kan. Een mooie neutrale naam.