Nieuwe chat! Zie dit topic.

Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door eew »

Ik zag dit: https://www.transgendernetwerk.nl/stapp ... onderzoek/ bericht van TNN. En hoewel ik het met het idee eens ben kan ik mij niet voorstellen dat er manier zijn om dit te regelen zonder in een of ander register op te nemen wie er een baarmoeder heeft. TNN kaart dit terecht aan, en ook in de brief van het ministerie komt dit aan de orde.

Ik zie hier eigenlijk grote bezwaren tegen omdat ik persoonlijk geen vertrouwen heb in toekomstige overheden, het hebben van een register van mensen met een baarmoeder maakt discriminatie vanuit overheidswege mogelijk. Het beschermen van gegevens van de overheid tegen een toekomstige overheid lijkt mij in beginsel onmogelijk.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Brownie »

Ik ben net zo sceptisch als jij, alles wat eenmaal is vastgelegd heeft de neiging niet meer te verdwijnen. En we weten waar overheden toe in staat zijn (denk aan de rol van de NL bevolkingsregistratie in de holocaust: "De efficiëntie en de traditioneel hoge graad van organisatie en bevolkingsregistratie van de Nederlandse overheden, die bijvoorbeeld van allen die zichzelf als Jood beschouwden de religie had geregistreerd"). Dus hoe minder we niet centraal vastleggen, hoe beter. Wat mij betreft.

Een ander puntje is de werkelijke reden waarom de 3 NL bevolkingsonderzoeken gratis zijn voor de deelnemers, deze is verstopt in de privacy verklaring: "Uw persoonsgegevens en de resultaten uit het bevolkingsonderzoek worden soms gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. ... De onderzoeker weet niet wie u bent maar zou daar in theorie wel achter kunnen komen." Dat we ons gratis kunnen laten onderzoeken is zodat er data verzameld kan worden. Daarom is het onderzoek altijd gratis en vrijwillig. En dus blijkbaar niet gegarandeerd anoniem.

De oplossing kan twee kanten op. De ene kant is gewoon iedereen op te roepen voor alle onderzoeken, dus alle geslachten. De andere kant is vrijwillige registratie bij de screeningsorganisatie ("Alle persoonsgegevens voor onderzoek worden in streng beveiligde omgevingen verwerkt. Overheidsinstanties hebben daar geen toegang toe.").
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Anon20210626 »

Ik ben juist blij met de onderzoeken , velen hebben hun leven te danken aan het vroegtijdig ontdekken van celdelingen welke niet geheel conform de norm gaan . Zelf bij mensen waarbij dat niet gelukt is , kan het zijn dat er dingen achteraf ontdekt worden waardoor deze onregelmatigheden bij anderen eerder gezien gaan worden .

Het heeft de afgelopen tijd vrijwel stil gestaan en dat gaat levens kosten .


Oh ja, heb je facebook? Heb je wel eens afgevraagd wat die allemaal van je bijhouden ? Nee? dat is pas echt eng .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Jer158 »

Idealiter vragen ze bij het veranderen van je geslacht ook of je gecontacteerd wil worden voor deze onderzoeken.

EDIT: Ze vragen nu al of je je geschiedenis zichtbaar wil houden, wat ze dus ook voor dit doeleinde willen gaan gebruiken: "Daarom komt er onderzoek naar mogelijkheden om trans mensen bij wie de geslachtswijziging zichtbaar is in de Basisregistratie Personen te kunnen uitnodigen voor het bevolkingsonderzoek, met inachtneming van hun privacy." Dat lijkt me op zich prima, hoewel ik liever zou zien dat ze die twee dingen scheiden.
Hung her from the branches of a mango tree
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Citizen Erased »

Lijkt me dat ze bij het BRP dan ook moeten gaan bijhouden wie er precies een hysterectomie gehad heeft en wie niet, alleen de status ‘trans’ zegt nl. niet zoveel. Over inbreuk op je privacy gesproken...
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door eew »

Het enige wat ik kan bedenken is dat je een apart register maakt met daarin wie uitgenodigd wil worden voor welk bevolkingsonderzoek, zonder enige andere gegevens in dat register, beheerd door een specifieke screeningsorganisatie die in een privacystatement zich committeert aan het nooit geven van deze informatie aan enige andere overheidsorganisatie. Probleem is dan nog dat als er echt een evil overheid komt zelfs dit statement niet veel meer waard is, behalve dan dat deze organisatie dan in staat zou moeten zijn deze info te vernietigen.

Dat is ook de reden waarom ik vertrouwen heb in Matchis. Als er een wet komt die de overheid in staat stelt mijn DNA voor iets anders te gebruiken, dan gaat die niet van de ene op de andere dag in, en zit daartussen tijd waarin je je materiaal kan laten verwijderen.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Marica »

Ik kreeg nadat ik de V in mijn paspoort kreeg vrijwel direct een oproep voor baarmoederhalskanker onderzoek.

Ik heb ze maar gebeld dat hoe jammer ik het ook vond dat zo'n onderzoek bij mij geen zin had. Ze zullen mij niet meer oproepen.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Brownie »

@eew en hoe moet dat register volgens jou dan worden gevuld? Via opt-in of via op-out?
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door eew »

Brownie schreef: 01 okt 2020, 14:44 @eew en hoe moet dat register volgens jou dan worden gevuld? Via opt-in of via op-out?
Een mix, iedereen die al aan de huidige criteria voldoet registreer je automatisch, daarna kunnen mensen hun voorkeuren zelf aanpassen.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Uitnodigingen bevolkingsonderzoek

Bericht door Brownie »

dus dan wil je nog wel M/V geboortegeslacht in BRP ten behoeve van eenmalige automatische registratie bij de screeningsorganisatie, en daarna zowel opt in als opt out bij die organisatie, als ik je goed begrijp? En worden die gegevens dan gelijk bij geboorte doorgegeven of pas voor de eerste oproep?