Hmm, hoe wil ze osteoporose tegengaan? Helemaal zonder hormonen is ook weer zowat. Daarbovenop zijn er best wat endocrinologen die niet stoppen met voorschrijven.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
Stoppen met het voorschrijven van hormonen bij transvrouwen boven de 65 na hun srs. Er zijn enkele artsen die dit doen met als motto 'dat cis-vrouwen van die leeftijd ook geen extra hormonen voorgeschreven krijgen'.
In zekere mate zou je in de overgang komen maar ik denk niet dat je er veel van zult merken omdat je, bijna, geen testosteron aanmaakt. Zelf ben ik ook wel eens gestopt met estogeen en toen merkte ik er niets van.
Als je er niet goed bij voelt zou die hormonen kunnen laten voorschrijven bij je huisarts, gynaecoloog, een andere endocrinoloog.
Als je geheel stopt met hormonen zou dan toch regelmatig om de paar jaar een botscan laten uitvoeren.
Alice; "Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Nou, @Mayke, ik ben echt geen zeventig meer hoor, maar heb het geluk dat mijn endo nog steeds gewoon hormonen voorschrijft. Emma heeft gelijk, pas op voor botontkalking...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Broccoli De goudmijn voor alle botten, met calcium, magnesium, mangaan, fosfor en kalium.
Eieren Vol eiwitten en je krikt bovendien de hoeveelheden vitamine D en A omhoog.
Vis Vis met een zacht skelet geeft een dubbele boost aan calcium en proteïne. Probeer ingeblikte sardines, pilchard (een soort kleine haring) en zalm.
Blauwe bessen Een portie van 100 gram bevat 35 procent van je dagelijkse vitamine C-behoefte. Ze bevatten bovendien koper, zink, calcium en vitamine A.
Bonen Zijn rijk aan calcium. Week ze in water voordat je ze kookt om de hoeveelheid fytaat (een zurige stof in de buitenlagen van granen en peulvruchten) te verminderen. Dit staat anders de calciumopname in de weg.
Donkergroene bladgroenten (zoals boerenkool) Zijn rijk aan calcium, vitamine K, magnesium en kalium; allemaal voedingsstoffen die goed zijn voor de botten.
En elke dat een blokje kaas en een pilletje vitamine D
Hmm, ik zou dat zelf absoluut niet zien zitten, als me dat verteld zou worden.
Ik ben zelf eerst met alleen een testosteronremmer begonnen en heb 4 maanden hormoonloos geleefd, en waarom weet ik niet, maar ik vond dat ik aan het eind van die 4 maanden nog niet genoeg over mijzelf uitgevonden had om zeker te weten of ik de hormonen wel of niet wou, en vroeg om 2 extra maanden (kreeg ik niet), terwijl ik achteraf gezien de overgangsklachten zo ongelooflijk zat was dat ik echt niet nog 2 maanden hormoonloos had willen leven.
Zelf werd ik 4-5 keer per nacht wakker omdat ik mijn bed uit dreef en viel daardoor, omdat ik compleet gebroken wakker werd uiteindelijk een keer op m'n werk in slaap achter mijn bureau (op de dag van een functioneringsgesprek ook nog 's, kwam goed verder want mijn leidinggevende begreep het heel goed, omdat zijn vrouw ook overgangsklachten had en hij zag hoe slopend dat kon zijn).
Trouwens @Alice de overgangsklachten ontstaan juist als een van beider dominante geslachtshormonen verdwijnt: onderdruk je testosteron bij een transvrouw of man, komt dat lichaam in de overgang. Het nog maar weinig aanmaken ervan betekend niet dat de overgangsklachten juist uit zullen blijven, door het verdwijnen van estradiol zullen ze juist enorm toe kunnen nemen (het hoéft niet, maar de kans is wel aanwezig), want er is dan juist geen dominant geslachtshormoon meer.
Overigens, @Fiona ik heb juist altijd begrepen dat hoewel bepaalde voedingsmiddelen kunnen helpen, is het de manier waarop het lichaam botontkalking tegengaat door het ontbreken van een dominant geslachtshormoon die het grootste probleem vormt.
Mij werd verteld dat beweging de allergrootste stimulans is om de botten gezond te houden, omdat door beweging de bloedsomloop gestimuleerd wordt en de botten een deel van hun dichtheid behouden ten opzichte van wanneer iemand niet beweegt.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"