Nieuwe chat! Zie dit topic.

Verzekeringen

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Verzekeringen

Bericht door Judiana »

beste allemaal,

ik heb de polis van Unive nageplozen en borstprotheses en care lingerie wordt gewoon vergoed... :wship:
nergens wordt gerept over transgenders, genderdysforie en aanverwante zaken... :fpalm:
toch wel erg vreemd mijn inziens... :(

hoe mooi zou het zijn als je via de huisarts / psycholoog een verwijsbrief krijgt dat je recht hebt op zulke dingen en ze gewoon kunt declareren ;)
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Verzekeringen

Bericht door Hedwich »

Maar is dat "bij bepaalde indicatie"? En had je het polisblad of de -voorwaarden? want de eerste is meestal rooskleuriger dan de tweede - die leidend is.
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: Verzekeringen

Bericht door Judiana »

ehm het polisblad geloof ik....
Gebruikersavatar
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden

Re: Verzekeringen

Bericht door Tyler »

Ik heb net bij Zorg en Zekerheid gekeken en daar staat transseksualiteit wel onder het kopje chirurgie, zit gewoon in de basisverzekering. De rest valt geloof ik onder de algemene noemer van psychiatrie en daar gelden de standaard voorwaarden voor. Niet dat die nou geweldig zijn tegenwoordig maar het kon erger.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Verzekeringen

Bericht door Eva »

Het blijft oppassen geblazen. Zilveren Kruis Achmea vergoed ook vervangend haar. Volgens de wettelijke grondslag moet dit als de kaalheid het gevolg is van ziekte. Ik sta in de GBA vermeld als man, dus is mijn kaalheid niet het gevolg van ziekte. Geen vergoeding dus. Ze gaan in hun interpretaties zelfs nog een stap verder. Vergoeding volgt uitsluitend in gevallen waarbij oncologie een rol speelt.

Als je over een half jaar weer op zoek gaat naar een verzekeraar, maak dan een verlanglijstje en verlang dat ze toezeggingen schriftelijk bevestigen. Vooral ook dat die toezeggingen gelden voor het jaar 2013!
Ouderwetsch op papier is dan misschien nog beter dan per e-mail. Ze vertrouwen jou niet; waarom zou je hen dan wel vertrouwen?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: Verzekeringen

Bericht door Judiana »

hmmm ik spaar me wel een ongeluk dan en ik zie wel......
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Verzekeringen

Bericht door Kitty »

EvaVanA schreef:Het blijft oppassen geblazen. Zilveren Kruis Achmea vergoed ook vervangend haar. Volgens de wettelijke grondslag moet dit als de kaalheid het gevolg is van ziekte. Ik sta in de GBA vermeld als man, dus is mijn kaalheid niet het gevolg van ziekte. Geen vergoeding dus. Ze gaan in hun interpretaties zelfs nog een stap verder. Vergoeding volgt uitsluitend in gevallen waarbij oncologie een rol speelt.

Als je over een half jaar weer op zoek gaat naar een verzekeraar, maak dan een verlanglijstje en verlang dat ze toezeggingen schriftelijk bevestigen. Vooral ook dat die toezeggingen gelden voor het jaar 2013!
Ouderwetsch op papier is dan misschien nog beter dan per e-mail. Ze vertrouwen jou niet; waarom zou je hen dan wel vertrouwen?
En dan heb je niets aan n vu-verklaring? (of tanja)...
Ik word hier altijd zo verdrietig van...
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Verzekeringen

Bericht door Marlies160264 »

Dat probleem over dat een haarwerk alleen vergoed wordt als je door chemotherapie kaal wordt heeft IZA Cura mij ook verteld, Later was de volgende reden om het niet te hoevn vergoeden, daar ik nu nog in de Real Life Fase zit. Ik heb inmiddels het Genderteam al ingelicht en degene die daar over gaat is eind augustus weer terug en heeft mij al gezegd, als ik om wat voor reden ook afgewezen wordt voor vergoeding zij de zorgverzekering aan gaan schrijven, dat zij zich aan de afspraken moeten houden en het moeten vergoeden. Dus het is helaas nog even wachten, en ze begrijpen gelukkig bij het Genderteam dat het erg pijnlijk is voor mij.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Verzekeringen

Bericht door Eva »

Verzekeraars draaien dingen graag om.
Volgens het protocol moet je minimaal een jaar als vrouw de wereld in, maar volgens de verziekeraars hoef je er daarvoor niet uit te zien als vrouw. Gewoon opmaken en met je kale knars de wereld in.
Sorry als ik even wat zuur klink. Komende dinsdag moet ik heel veel centjes neertellen voor mijn nieuwe haarwerk.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Verzekeringen

Bericht door Marlies160264 »

Hi Eva, Wordt het bij jou niet vergoed dat haarwerk ?