Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Gevoelens die je met de wereld deelt
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Blue »

Na een moeizame start in het begin waarbij ik mijn partner kwijt raakte (nog wel vriendinnen maar geen liefdes relatie meer) heb ik me er zeer ellendig bij gevoeld.

Maar nu, bijna een jaar nadat ik volledig out ben en het ook officieel heb laten maken voel ik me er heel goed bij, ik ben een nieuwe weg ingeslagen in mijn leven en ben er eigenlijk achter gekomen dat het monogame huwelijk waar ik in zat me toch nooit gelukkig genoeg had kunnen maken (los van het transgender zijn). Ik heb nu een open LAT relatie en dat is eigenlijk ook precies wat ik altijd wilde. Verder ben ik ook passabel dus in de menigte val ik niet meer op. Al kan mijn stem me nog wel eens verraden als ik niet oplet.

Het enige waar ik nog wel eens spijt van heb is dat ik het niet veel eerder gedaan heb, ik ben 48 maar beleef nu naar mijn gevoel een tweede jeugd, ik word vaak 35 geschat wat ook mijn zelfvertrouwen streelt.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Marica »

Gewoon in het dagelijks leven ben ik vrouw onder de vrouwen. En inderdaad, ik moet ook opletten met praten, maar volgens mijn logopediste zit dat meer in mijn hoofd dan dat ik mannelijk praat voor mijn gevoel.
Zij vond mij prima vrouwelijk praten, al moesten er wat puntjes op de i gezet worden.

Spijt heb ik ook, maar daar sta ik niet teveel bij stil. Ik ben 56 en wist het al toen ik 8 was. Maar als ik terugdenk aan die tijd zou ik niet weten waar ik heen moest. Mijn huisarts was toen al een oude man dichtbij zijn pensioen, en mijn ouders, helaas die wisten ook van niets ondanks dat ze bij mijn coming out tegen over hun zeiden dat ik het maar had moeten zeggen. Ik heb hun gevraagd om ook even terug te gaan naar 1972 en dan met mijn vraag aan de gang te gaan. Ik wilde toendertijd graag een jurkje, geen broek, maar durfde het nooit te vragen. In die tijd wisten we niet zoveel als nu. Maar ja, iedereen heeft wel dat gevoel van Als ik het over mocht doen dan.........

Nu zit ik ruim een jaar aan de hormonen, en weet niet beter ondertussen, ik ga gewoon mijn gangetje met mijn lieve vrouw. Vol verwachting kijk ik uit naar de SRS bij Dr Kanhai dat project 2021 gaat worden. Eerst moet er 18 kilo af, dan bellen voor een operatiedatum.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Lena80
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2020, 23:00
Gender: Trans MtF

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Lena80 »

Hi Blue.

Ik heb zoveel vragen die ik wil stellen. Zit namelijk in dezelfde situatie, maar nog aan het begin! Heb de meeste doom scenario's al bedacht maar ik kan nog steeds niet 100% eerlijk zijn tegen mijn vrouw omdat ik bang ben haar kwijt te raken. Het neigt naar het kwijtraken van een vrouw.
Hoe heb jij in jouw situatie moeten ervaren? waren er dingen die je anders zou hebben gedaan? Ben je eerst transitie gaan doen en dan pas uit elkaar of?
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Marica »

Lena80 schreef: 07 okt 2020, 15:43 Hi Blue.

Ik heb zoveel vragen die ik wil stellen. Zit namelijk in dezelfde situatie, maar nog aan het begin! Heb de meeste doom scenario's al bedacht maar ik kan nog steeds niet 100% eerlijk zijn tegen mijn vrouw omdat ik bang ben haar kwijt te raken. Het neigt naar het kwijtraken van een vrouw.
Hoe heb jij in jouw situatie moeten ervaren? waren er dingen die je anders zou hebben gedaan? Ben je eerst transitie gaan doen en dan pas uit elkaar of?
Ik wil je toch iets vragen. Weet je vrouw al iets, of is het nog iets wat je geheim houdt voor haar? Wat denk je zelf over hoe ze het op zou vatten? Mijn les die mijn psych mij leerde was: Wees 100 % eerlijk tegen elkaar, gooi je gevoel en je hele ziel en zaligheid op tafel, en praat met je vrouw. Over echt alles, wat jij voelt, wat zij voelt, en respecteer elkaars mening.

Mijn vrouw was eerst tegen, toen met, en nu voor mij. na mijn coming out tegenover haar, ben ik blijven praten over wat ik voelde, en hoorde aan wat zij voelde, en we hebben daar een weg tussen gezocht die voor beiden acceptabel was. Ze was er zelfs bij toen ik mijn intake had bij Dr Kanhai voor mijn SRS.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Lena80
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2020, 23:00
Gender: Trans MtF

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Lena80 »

Marica schreef: 07 okt 2020, 16:43
Lena80 schreef: 07 okt 2020, 15:43 Hi Blue.

Ik heb zoveel vragen die ik wil stellen. Zit namelijk in dezelfde situatie, maar nog aan het begin! Heb de meeste doom scenario's al bedacht maar ik kan nog steeds niet 100% eerlijk zijn tegen mijn vrouw omdat ik bang ben haar kwijt te raken. Het neigt naar het kwijtraken van een vrouw.
Hoe heb jij in jouw situatie moeten ervaren? waren er dingen die je anders zou hebben gedaan? Ben je eerst transitie gaan doen en dan pas uit elkaar of?
Ik wil je toch iets vragen. Weet je vrouw al iets, of is het nog iets wat je geheim houdt voor haar? Wat denk je zelf over hoe ze het op zou vatten? Mijn les die mijn psych mij leerde was: Wees 100 % eerlijk tegen elkaar, gooi je gevoel en je hele ziel en zaligheid op tafel, en praat met je vrouw. Over echt alles, wat jij voelt, wat zij voelt, en respecteer elkaars mening.

Mijn vrouw was eerst tegen, toen met, en nu voor mij. na mijn coming out tegenover haar, ben ik blijven praten over wat ik voelde, en hoorde aan wat zij voelde, en we hebben daar een weg tussen gezocht die voor beiden acceptabel was. Ze was er zelfs bij toen ik mijn intake had bij Dr Kanhai voor mijn SRS.
In mijn eerste poging heb ik haar het idee gegeven dat ik vrouwelijke trekjes heb en als grap als vrouw door het leven kan als het zo door gaat. She was not amused en eindigde in een ruzie.
Tweede poging was het vragen naar hulp en dat er iets met me is en graag met haar over wilde praten. Ik bracht weer mijn vrouwelijke handelingen op tafel en ze kapte me gelijk af met een mogelijke scheiding. Die avond werd onze ruzie zo hevig dat ik met veel verdriet en woede haar hebt belooft nooit meer te vertellen hoe ik over voel. Sindsdien heb ik ook nooit meer overgehad met haar. Ze vraagt wel telkens wat er met me aan de hand is en waarom ik zo sip kijken. Ze weet wel dat ik niet gelukkig ben, maar niet waarom. Mijn gevoel zegt ook dat ze het niet kan accepteren waarom ik zo ben.

Wat ik erg oneerlijk vind is dat ze wel haar broer kan accepteren(is man en heeft een vriend), maar mijn vrouwelijke gevoelens niet. Ben nu eigenlijk tijd aan het rekken totdat er iets gaat knappen.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Marica »

Lena80 schreef: 07 okt 2020, 23:24
Marica schreef: 07 okt 2020, 16:43
Lena80 schreef: 07 okt 2020, 15:43 Hi Blue.

Ik heb zoveel vragen die ik wil stellen. Zit namelijk in dezelfde situatie, maar nog aan het begin! Heb de meeste doom scenario's al bedacht maar ik kan nog steeds niet 100% eerlijk zijn tegen mijn vrouw omdat ik bang ben haar kwijt te raken. Het neigt naar het kwijtraken van een vrouw.
Hoe heb jij in jouw situatie moeten ervaren? waren er dingen die je anders zou hebben gedaan? Ben je eerst transitie gaan doen en dan pas uit elkaar of?
Ik wil je toch iets vragen. Weet je vrouw al iets, of is het nog iets wat je geheim houdt voor haar? Wat denk je zelf over hoe ze het op zou vatten? Mijn les die mijn psych mij leerde was: Wees 100 % eerlijk tegen elkaar, gooi je gevoel en je hele ziel en zaligheid op tafel, en praat met je vrouw. Over echt alles, wat jij voelt, wat zij voelt, en respecteer elkaars mening.

Mijn vrouw was eerst tegen, toen met, en nu voor mij. na mijn coming out tegenover haar, ben ik blijven praten over wat ik voelde, en hoorde aan wat zij voelde, en we hebben daar een weg tussen gezocht die voor beiden acceptabel was. Ze was er zelfs bij toen ik mijn intake had bij Dr Kanhai voor mijn SRS.
In mijn eerste poging heb ik haar het idee gegeven dat ik vrouwelijke trekjes heb en als grap als vrouw door het leven kan als het zo door gaat. She was not amused en eindigde in een ruzie.
Tweede poging was het vragen naar hulp en dat er iets met me is en graag met haar over wilde praten. Ik bracht weer mijn vrouwelijke handelingen op tafel en ze kapte me gelijk af met een mogelijke scheiding. Die avond werd onze ruzie zo hevig dat ik met veel verdriet en woede haar hebt belooft nooit meer te vertellen hoe ik over voel. Sindsdien heb ik ook nooit meer overgehad met haar. Ze vraagt wel telkens wat er met me aan de hand is en waarom ik zo sip kijken. Ze weet wel dat ik niet gelukkig ben, maar niet waarom. Mijn gevoel zegt ook dat ze het niet kan accepteren waarom ik zo ben.

Wat ik erg oneerlijk vind is dat ze wel haar broer kan accepteren(is man en heeft een vriend), maar mijn vrouwelijke gevoelens niet. Ben nu eigenlijk tijd aan het rekken totdat er iets gaat knappen.
Om eerlijk te zijn, onze relatie stond ook op knappen. Het duurde twee weken voordat we hulp kregen voor ieder van ons terecht kon bij een psych. Onafhankelijk van elkaar leerden we om eerlijk en open te zijn naar elkaar. Ik vooral kon dat niet omdat ik zo in mijzelf gekeerd was en nooit mijn ware gevoel kon tonen. Mijn psych heeft mij bevrijd van dat beklemmende leven, en daarom bloeide ik op en dat zag mijn vrouw natuurlijk en ze merkte dat ik opener was en ze begreep het waarom van mijn depressies waar ze mee bekend was tijdens onze relatie. Voor mij was er geen weg terug, en dat begreep ze wel, maar ze had het er erg moeilijk mee. Tot ze op een ochtend beneden kwam en vroeg waarom ik geen jurkje aan had. Ze stelde zelfs voor om kleding te gaan passen, en misschien wel naar Rotterdam zouden gaan als twee dames op stap. En zo geschiede, en ik ben heel blij, maar weet ook heel goed dat het anders had kunnen uitpakken. Vanavond nog zei ze tegen mijn ouders zelfs dat ze nu met een vrouw getrouwd is. Dat is al zo sinds ik dat in mijn paspoort heb staan. Ik vond het best leuk eigenlijk om het zo te horen. Beste Lena, ik wens je alle wijsheid toe, en gun je veel geluk met je vrouw ook al weet ik dat het heel moeilijk kan zijn. Soms moet je voor eigen geluk kiezen, en ik heb dat ook tegen mijn vrouw gezegd. Ongelukkig met haar verder als man en vrouw, of eindelijk gelukkig als vrouw en vrouw. Ze zei ja tegen het laatste.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Marica »

@Blue
Tja, nog geen 4 jaar aan de HRT, dus ontopic reageren was wat lastig. Sorry dus.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Blue »

Lena80 schreef: 07 okt 2020, 15:43 Hi Blue.

Ik heb zoveel vragen die ik wil stellen. Zit namelijk in dezelfde situatie, maar nog aan het begin! Heb de meeste doom scenario's al bedacht maar ik kan nog steeds niet 100% eerlijk zijn tegen mijn vrouw omdat ik bang ben haar kwijt te raken. Het neigt naar het kwijtraken van een vrouw.
Hoe heb jij in jouw situatie moeten ervaren? waren er dingen die je anders zou hebben gedaan? Ben je eerst transitie gaan doen en dan pas uit elkaar of?
Pas toen ik er zeker van was in transitie te willen heb ik dit bekend gemaakt, ik wist wat ik op het spel zette maar heb wel bewust gekozen voor mezelf. Maar er speelde al andere problemen in mijn huwelijk die te maken hadden met mijn seksualiteit maar het feit dat ik uit de kast kwam en er serieus werk van ging maken was de genadeklap. Maar dat ik haar kwijtraakte als liefdespartner heeft me op dat moment wel veel pijn gedaan, we zijn overigens nog steeds goede vriendinnen nu en ze steunt me verder wel.
Lena80
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2020, 23:00
Gender: Trans MtF

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Lena80 »

Vind het allemaal zo moeilijk en wetende dat je eigenlijk niet altijd je zin kan krijgen. Althans, je wilt het beste voor elkaar maar op een of ander manier lijkt het alsof je een weg hebt geslagen die je niet zag of wilde maken.
Hebben jullie nog soort van nasleep, soort van spijt van iets. Iets wat na al die tijd toch misschien is blijven hangen?
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Tanja »

Fijn om te lezen dat het bij een aantal toch nog enigszins goed uitpakt.
Juist doordat ze er bij mij zeer ongewild achter kwam zit ik nog steeds in mijn coconnetje en lukt het de vlinder in mij maar niet om eruit te breken.
Weet wel dat het je zowel fysiek als mentaal volledig sloopt
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Plaats reactie