Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Gevoelens die je met de wereld deelt
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Lise »

Lena80 schreef: 07 okt 2020, 23:24 Wat ik erg oneerlijk vind is dat ze wel haar broer kan accepteren(is man en heeft een vriend), maar mijn vrouwelijke gevoelens niet.
Vervelend dat je vrouw het zo lastig vindt. Ik kan me, als ik me in haar probeer te verplaatsen, qua acceptatie wel goed voorstellen dat een familierelatie voor haar heel anders is dan een liefdesrelatie. Proberen te blijven praten, waarbij je elkaar echt de ruimte geeft om echt alles te kunnen zeggen/vragen zonder direct naar elkaar uit te vallen. Klinkt als een cliche, ik weet het, maar was voor mij wel waar.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Brownie »

@Blue lekker he om jonger geschat te worden :) En dan nog een leuke relatie erbij ook. Goed om te lezen dat je nu passabel bent, komt dat vooral door 4 jaar HRT of zijn andere zaken daarbij doorslaggevend?

@Lena80 In tegenstelling tot een sibling kies je partner zelf je partner uit en dat zegt dus ook veel over jezelf. Daarbij kiezen veel mensen voor een leven met vaste partner omdat ze lang en gelukkig willen en bovendien een gezin willen starten. De vraag is dan ook of het je vrouwelijke gevoelens zijn die ze niet kan accepteren, of dat ze bang is voor de gevolgen als ze je de ruimte geeft om die te onderzoeken. Hebben jullie al kinderen of kinderwens, en hoe moet dat dan? Hoe moet het met de seks? Wil je wel bij elkaar blijven? Betekent dit dat ze dan dat ze op vrouwen valt? Was jullie relatie tot dan toe dan een leugen? Dat zijn allemaal dingen die dan op drijfzand komen te staan en waar ze dan over na moet denken.

Opvallend is dat ze wel merkt dat je ongelukkig bent en daar wel over wil praten, dus er is een opening. Dat doet mij denken dat die dreiging met scheiding uit voorgenoemde angsten komt. Ik kan me voorstellen dat therapie jullie verder zou kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Blue »

@Brownie

Het komt met name door de HRT dat ik nu passabel ben, vooral in de laatste 1.5 jaar ben ik er echt op vooruit gegaan qua uiterlijk. En ik ben me ook vrouwelijker gaan kleden omdat ik me daar nu ook zekerder bij ben gaan voelen maar dat is pas sinds dit voorjaar door contact met een andere MtF transgender waar ik een half jaar lang een 2e relatie mee had.
En dat ik ruim 20 kilo ben afgevallen heeft ook veel geholpen
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Anon20230219 »

Nou ik zit 2,5 jaar aan de hormonen maar ben zeker een verandering doorgegaan.
Zeker toen ik begon aan te komen tot ruim 10 kilo werd ik nog wat meer vrouwelijk in mijn gezicht maar ook mijn lichaamsbouw veranderde heel erg sterk.
Het resulteert er vaak in dat ik mevrouw wordt genoemd ondanks dat ik niet elke dag make-up draag maar wel vrouwelijk gekleed.
Moet wel zeggen sinds dat ik mijn MtF partner/echtgenote hebben leren kennen ik wel veel meer rust heb gekregen en dat zie ik in mijn gezicht weer heel erg terug.
Maar ik merk zeker nog steeds veranderingen door de hormonen, op bepaalde delen zie ik nog steeds kleine vet deeltjes verplaatsen.
Heupen zijn nog vrouwelijker geworden al moet ik zeggen dat ik al korte tijd na hormonen hier een grote ontwikkeling in zag gebeuren.
Ik heb ook best wel veel mee qua lichaamsbouw, niet echt grote handen..mijn lichaamslengte is maar 1,57 dus nu maar blij dat ik nooit echt mannelijke lichaam kenmerken heb ontwikkeld.
(Ja ineens borstharen op mijn 23e..)
Best een koppie haar erbij van nature dus ja mag niet klagen maar de hormonen hebben er echt wel voor gezorgd dat ik er meer vrouwelijk uit ben komen te zien de afgelopen HRT periode.
En stil staan doet het nog niet echt dus alleen maar positief.
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door zuidwest »

Heeft HRT ook effect op borst- en rughaar? Of moet dit toch geëpileerd/geharst worden om te verdwijnen?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hoe het nu voelt na 4 jaar HRT

Bericht door Irene_de_Vreede »

zuidwest schreef: 14 okt 2020, 21:29 Heeft HRT ook effect op borst- en rughaar? Of moet dit toch geëpileerd/geharst worden om te verdwijnen?
Dat is niet bij iedereen hetzelfde, maar in de meeste gevallen zorgt de HRT voor een drastische afname van lichaamsbeharing. Ik merkte dat al heel snel na de start. Moest ik vroeger iedere week mijn benen doen, nu kan ik dat rustig een paar weken overslaan.
Irene