Nieuwe chat! Zie dit topic.

Tips voor coming out?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
EveningS
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2020, 15:26
Gender: Vrouw

Tips voor coming out?

Bericht door EveningS »

Ik had dit bericht in the medische sectie van dit forum gezet, maar volgens mij past dit beter hier in de dagelijks leven sectie:

Op het moment zit ik in de periode dat ik wacht op mijn eerste sessie bij een genderpsycholoog. Ik heb al een korte intake gehad maar in januari is pas mijn officiele eerste therapie sessie. In de tussentijd heb ik heel erg de behoefte om al te beginnen met de sociale (en in lichte vorm ook de medische) transitie. Ik heb al veel onderzoek gedaan over alles wat komt kijken bij in transitie en ik merk dat ik heel erg overweldigd word door alle informatie en een beetje door de bomen het bos niet meer zie. Hierdoor voel ik me een beetje verloren/hulpeloos wat verergerd word omdat ik niemand heb waarmee ik hierover kan praten.

Nu heb ik besloten om al mijn onderzoek en gegoogle even te pauzeren tot ik officieel begin met mijn therapie, en me meer te focussen op mijn coming outs en sociale transitie. Ik ben van plan om geleidelijk aan en langzaam mijn coming outs te doen. Want ondanks dat ik weet dat ik transgender ben, ik op heel veel dingen ook voor mezelf nog geen antwoorden heb laat staan voor anderen. Nu is mijn vraag aan jullie hebben jullie tips voor coming outs? Hoe hebben jullie dat zelf gedaan? Aan wie en hoe hebben jullie voor het eerst verteld dat je transgender bent?



Misschien nog belangrijk voor context: Ik ben ook nog niet echt begonnen met uiterlijke transitie, dus draag nog niet echt "vrouwelijke" kleding, make-up, etc en heb redelijk veel lichaamsbeharing en baardgroei (ben wel begonnen met zo veel mogelijk glad scheren, mijn hoofdhaar laten groeien en een paar vrouwen truien en broeken kopen). Het gaat dus voor veel mensen in mijn omgeving wel redelijk een shock worden. Wel weet ik gelukkig van meeste belangrijke mensen in mijn leven dat ze accepterend zijn en ben ik bij hen niet bang voor negatieve en transfobische reacties.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Tips voor coming out?

Bericht door Marica »

Ok, let's go
Scheermes is voor het vele haar onontbeerlijk. Er zijn make up producten die de baardschaduw kunnen maskeren voor de dag.

En begin klein met je nagels lakken bijvoorbeeld. Trek een jeans aan met sneakers en lekker zittend damestruitje of tuniek met lange mouwen. En verdiep je in de vrouwenmaatvoering die anders is dan de mannen.

BH: Als je nooit een bh hebt gedragen zul je je waarschijnlijk wat onwennig voelen. Begin gewoon met een lege bh en als je eraan toe bent vul je die met zachte sokken bijvoorbeeld. Online kun je prima borstprotheses kopen.

Vrouwen lopen anders, kijk en oefenen. Jammer dat de horeca dicht is maar als de terrassen weer open gaan in het voorjaar, ga mensen kijken. Betere leerschool is er niet.

Tja, wat moet ik nog verder zeggen, ik leefde al een jaar als vrouw toen ik klaar was met de diagnostiek. En toen kreeg ik pas de hormonen.

Succes.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Tips voor coming out?

Bericht door Eva »

Ik heb een soort standaard tip voor je. Al wel eerder genoemd, maar het hele forum doornemen is niet altijd nodig.

Er zijn mensen die je het gewoon gaat vertellen. Daar is geen handleiding voor. Sommigen zullen je teleurstellen, anderen zullen je verbazen. Een vrij groot deel van de mensheid zal het als een mededeling zien. Oh, jij bent nu vrouw, okee. Hoe noem ik je vanaf nu? Verbazend hoeveel mensen in mijn omgeving het gewoon niet boeiend vonden.

Maar dan blijft de categorie 'gevoelig'. Dat zijn ouders al snel. Ook weer niet voorspelbaar, dus wees nergens op voorbereid (als dat kan).
Start niet met "ik moet jullie iets vertellen". Dat roept vaak emoties op die je niet wilt. Wat meestal beter werkt is iets als "Ik heb een probleempje en dat vind ik niet makkelijk. Ik hoop dat jullie willen meedenken en me helpen om dat tot een goed einde te brengen". Maar dan in jouw eigen woorden.
Hulp vragen roept beschermende gevoelens op en vermindert de weerstand die anders misschien zou optreden.

Ga er voor!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Tips voor coming out?

Bericht door Marica »

@Eva
Ik heb dat wel gezegd "ik moet jullie wat vertellen". En dat is gewoon goed gegaan. Mijn ouders, mijn vrienden en vriendinnnen.

Er zijn meerdere mogelijkheden.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ook nog een tipje: Kalm aan en wees open naar elkaar toe. Vertel wat je voelt, en vraag wat zij voelen. Neem hun mee op jouw reis.
Ik zeg juist kalm aan, omdat ik uit eigen ervaring heb geleerd dat je voor je omgeving soms veels te snel gaat, pas daar voor op.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Tips voor coming out?

Bericht door MaviPembe »

begin bijvoorbeeld te vertellen aan mensen met wie je een prettige omgang hebt. Zo doe ik zelf tenminste bijvoorbeeld op het werk. Ik hoef het niet aan iedereen te vertellen. Wat ik ervaar bij mensen; als ik open ben dan zijn ze ook open en eerlijk.

Ik zit ook in de diagnostische fase. Ik draag ook geen vrouwen kleding, geen make up, tenminste nog niet! Maar ik voel me wel vrouwelijk wat ik draag.
Gebruikersavatar
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer

Re: Tips voor coming out?

Bericht door halla »

Tot nu toe heb ik het alleen mijn vrouw verteld... Maar dat was niet erg eng, omdat al sinds we elkaar voor het eerst ontmoetten, nu dertig jaar geleden, heeft zij me verteld dat ze in principle bi is, maar eigenlijk alleen op vrouwen valt -- en voor mij een uitzondering maakte omdat ik de meest vrouwelijke man was die ze kende.

Dus zeggen dat ik niet de meest vrouwelijke man was die ze kende, maar een vrouw die haar best deed om voor haar een man te zijn was niet zo'n grote stap.

Ik heb haar wel verteld dat ze het wat mij betreft okay is om het met een of twee van haar beste vriendinnen over mij te hebben, want alles voor jezelf houden is ook wat. Als je iets draagt, moet je dat kunnen delen!

Wat betreft kinderen, mijn vader, mijn werknemers/community members, buren en stadsgenoten -- dat komt later wel.
Gebruikersavatar
EveningS
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2020, 15:26
Gender: Vrouw

Re: Tips voor coming out?

Bericht door EveningS »

Dankjewel voor jullie antwoorden! Het helpt al heel erg om te lezen dat het idee om mijn coming out heel langzaam aan te doen niet gek is. Ik merk vooral dat sinds ik de eerste stappen heb genomen om in transitie te gaan ik wel de drang heb om het aan mensen waar ik close mee ben te vertellen, maar dat nog niet een goed idee vind omdat ik het gevoel heb dat ik de vragen die ik dan ga krijgen niet kan beantwoorden waardoor het voor hen (en mij) alleen maar verwarrender word. Daarnaast ben ik wel al een beetje begonnen (zover mijn bankrekening het toelaat) met de dingen als nagellak en vrouwentruien kopen en dragen. Dat is fijn, maar ik merk ook dat ik, ondanks dat ik weet dat dit TOTAAL niet nodig is, mij hierdoor een beetje schuldig voel omdat ik hen (nog) niet in mijn transitie betrek en daardoor het gevoel heb dat ik minder oprecht ben.

Het is nu gewoon duidelijker dat ik echt op dit moment in mijn transitie iets egocentrischer moet zijn en wat ik wil en mijn welzijn op nummer 1 moet zetten. Als ik zelf meer duidelijkheid heb over mijzelf, mijn transitie de komende jaren en mijn toekomst dan kan ik mij focussen op de mensen om mij heen.
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Tips voor coming out?

Bericht door Theunix »

Eva schreef: 05 nov 2020, 07:27 Ik heb een soort standaard tip voor je. Al wel eerder genoemd, maar het hele forum doornemen is niet altijd nodig.
Ik ben het heel eens met de tip van Eva! Ik heb het forum ook af gezocht, ben er wel wijzer van geworden maar de daadwerkelijk keuzes/stappen maak jezelf. Zoek in het forum vooral naar specifieke dingen die je wilt weten, maar als nog blijf eigen research het belangrijkste, want jij zelf weet wat je wilt.

Wat bij mij heel erg heeft geholpen met mijn coming out, is mijzelf accepteren voor wie ik nu ben. Dus wat je al zei, jezelf op No. 1 zetten. Misschien een beetje scheef, want we zijn tenslotte in een zekere zin niet tevreden met onszelf op dit moment. Maar ik doel meer op het mentale aspect met als doel dat jezelf accepteert voor wie je nu bent, namelijk trans. Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Mij heeft het ieder geval geholpen om zelfacceptatie te creëren en vandaar uit kleine stapjes te nemen. Het is fijner te zeggen tegen jezelf: "dit ben ik" in plaats van "dit wil ik".

Toen ik begin dit jaar het vertelde aan mijn vriendin, zei ze vooral dat ik het niet moet doen voor anderen maar alleen voor mijzelf. Op mijn eigen tempo, wanneer ik er klaar voor ben op stapjes te nemen. Dit is de rode draad geweest van de afgelopen maanden langzamerhand mijzelf te accepteren als genderfluid/trans met als doel om er achter te komen wat mijn gevoelens nou betekenen en vooral te accepteren. De afgelopen tijd heb ik veel geleerd wat mij gelukkig maak en daaruit ben ik gaan handelen. Kleding kopen, haren verven, oorbellen, wat betekenen mijn gevoelens, informatie bijeenkomsten bijwonen etc, met als uitgang punt: "Wat maak mij gelukkig" en niet waar ik perse heen wil. Het is lastig, maar als ik focus op kleine dingen lijken de kleine stapjes zoveel meer te betekenen. Als het even niet gaat, dan is dat ook prima en ga je een andere keer mee veder. Zo heb ik een maand gedaan om überhaupt een verwijzing te vragen van mijn huisarts. Het voelde als een grote drempel die ik moest nemen, maar ik heb er de tijd voor genomen en pas de stap gezet toen ik mijzelf sterk genoeg voelde om erin te springen zeg maar.
Toen ik een soort van basis had voor mijzelf en kon zeggen in de spiegel tegen mijzelf: dit ben ik (op dit moment). Heb ik de mensen die mij het dierbaars zijn (mijn moeder, broer en zusjes met aanhang en mijn beste vrienden) verteld over mijn gevoelens. Ik stond steviger in mijn schoenen (of nou ja, enkellaarsjes :D ) omdat ik mijzelf heb geaccepteerd voor waar ik nu sta en dat het het ook okey is als ik geen antwoord heb hun vragen omdat ik daar zelf nog naar opzoek ben.
De rest, komt er wel achter wanneer ik er aan toe bent en als ze vragen hebben zeg ik eerlijk dat ik zelf ook niet weet en het hun verteld wanneer ik er klaar voor ben.

Even een grove schets hoe de afgelopen maanden voor mij zijn gegaan. Mocht je vragen hebben kan je me altijd een DM sturen ;)
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Tips voor coming out?

Bericht door Anon20230219 »

Tja de eerste waar ik het aan vertelde reageerde zeer apart dus dat hielp niet echt.
Daarna heb ik het gewoon laten betijen, en eigenlijk pas op mijn werk een paar jaar later de coming out gekend.
Ouders had ik niet meer om het aan te vertellen en mijn oudste broer wilde voor die tijd al geen contact meer met mij.
Ik ben gewoon langzaam zelf in transitie gegaan qua kleding en de vragen kwamen dan eigenlijk wel vanzelf.
Soms leuk en soms heel wat minder.
Het enige wat ik belangrijk vond deze tijd goed te overleven en dat is mij gelukt.
Je maakt je er heel erg druk over als je er aan begint maar achteraf valt het vaak reuze mee.
Er is niet echt een standaard handleiding hoe je zoiets het beste aan kan pakken.
Zoals Emma terecht zegt is hoe je begint vaak al bepalend hoe de reacties aan de andere kant zullen zijn.
Nomey
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2020, 22:00
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: .

Re: Tips voor coming out?

Bericht door Nomey »

Ik vind "coming out" zo zwaar klinken. Ook voor mijzelf.
Zo noem ik het dan ook niet.
Ja ik heb wel wat te vertellen en iets nieuws. Maar hoe meer gewicht in er aan geef hoe zwaarder t wordt voor mij.

Ik zit nu in de fase dat ik mijn omgeving vertel dat ik worstel met mijn identiteit, mij meer vrouw als man voel en onderzoek of ik als vrouw door het leven wil gaan. Of iets wat er in de buurt komt.
Zo voelt het nu ook echt, dus zo noem ik he5.
Vind het zelf een soepele aanpak die rust geeft.

Besluit ik op basis van keuzes defintief als vrouw te leven dan is dat makkelijker vertellen en als ik dat niet doe dan heb ik er geen geheim van gemaakt dat ik een mindere tijd heb doorgaan.

Misschien omdat ik niet 100%ja zeg, noem ik het geen coming out, maar nogmaals ik vind het zwaar klinken voor mijzelf.