Nieuwe chat! Zie dit topic.

"Erkend" Genderteam

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
ExpectJade
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2020, 18:59
Gender: Vrouw

"Erkend" Genderteam

Bericht door ExpectJade »

Op dit moment loop ik bij T-cendent, daar heb ik op 25 augustus de diagnose genderdysforie gekregen. Nu probeer ik al maanden met mijn verzekering rond te krijgen dat ik kan beginnen met het ontharen van mijn gezicht. In de laatste brief die ze hebben doorgestuurd wordt dit afgewezen omdat volgens de OHRA t-cendent geen "erkend" genderteam is of een samenwerkingsverband met een erkend genderteam heeft.

Nu is mijn vraag, wat is een "erkend" genderteam? Als ik deze term namelijk ga googlen vind ik geen enkele definitie of eisen. Heeft iemand dit met de OHRA eerder meegemaakt of voor mij enig idee wat ze bedoelen met een "erkend" genderteam.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Emma »

Het bestaat ook niet. Stel ze een tegenvraag, wat een erkend genderteam is, wat de voorwaarden zijn en welke instantie de erkenning doet. Hebben ze geen antwoord op.

Wat wel een punt is, is dat er ergens in oude Standards of Care staat dat de zorgverleners onderdeel moeten zijn van een multidisciplinair team. Maar ik vermoed dat team uitgebreid als voetnoot op de diagnosestelling vermeld staat.
Verder is Tanja, dus T-Cendent, lid geweest van de commissie die dit document heeft opgesteld: https://richtlijnendatabase.nl/gerelate ... atisch.pdf.

Je kunt ook vragen hoe ze punt 10 (op blz 45) uit de aanbevelingen van de Kwartiermaker van plan zijn in te gaan vullen (https://zorgvuldigadvies.nl/wp-content/ ... erzorg.pdf)

En anders is het bijna december en kun je naar een andere verzekeraar overstappen. CZ en VGZ en hun sublabels waren dit jaar niet heel erg transvriendelijk. VGZ is zelfs lastiger dan CZ.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
ExpectJade
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2020, 18:59
Gender: Vrouw

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door ExpectJade »

Dankjewel Emma!

Ik heb ze ook gevraagd om een toelichting over wat de eisen zijn van een erkend genderteam, of deze een wettelijke basis hebben of dat het een verzekerings verzinsel is. Ik ben er dus ook wel mee bezig en Tanya is mij zelf ook heel goed aan het helpen.
Het is alleen iets waar ik erg moe en gefrustreerd van wordt.
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door JustMe »

Helaas is er inderdaad al eerder zo een geval geweest. Toen erkende CZ Stepwork niet als genderteam. De geschillencommissie heeft toen CZ gelijk gegeven.
Volgens mij was dit een jaar geleden.

Dit soort strijd is inderdaad heel vermoeiend en frustrerend, maar zoals al gezegd is het bijna zo ver dat je kan overstappen. Daarbij moet je wel even uitzoeken bij welke maatschappijen de verschillende merken horen. Je wilt niet per ongeluk weer bij CZ terecht komen.
Wellicht kan Tanja advies geven over welke verzekeraar je het beste kan kiezen.

Maar helaas is dat ook geen garantie, maar je maakt bij een andere maatschappij in ieder geval nog wel een kans.
Het lijkt een beetje willekeur te zijn bij de maatschappijen en als ze eenmaal in de 'nee' stand zitten, dan zijn ze ook niet te beroerd om alles wat krom is recht te kletsen. Ook al moeten ze daarvoor dingen uit de duim zuigen.

En die zorgstandaard...tja...zucht..we hebben het ermee te doen, helaas. Hopelijk gaat dat document ooit de oud papierbak in.
In hoofdstuk 3.2 wordt het 'benodigde mdo team' uitgesplitst per behandeling. Hier staat heel expliciet dat er GEEN mdo nodig is voor huidtherapie. Misschien biedt dat nog een gaatje.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Marica »

Ik zit bij IZA wat bij VGZ hoort, alleen iets betere service omdat IZA de zorgverzekering voor ambtenaren was.
Ontharing valt gewoon onder de basisverzekering bij ze. Je moet een verwijzing van een GGZ instelling hebben, en een machtiging regelen. Als dat rond is kan je alles met een app regelen.

Ik krijg 10 behandelingen van 60 minuten (Elctr epilatie) vergoed, en als die 10 bijna op zijn, een nieuwe offerte en machtigingsformulier opsturen en met week heb je de nieuwe machtiging weer binnen, en kan je verder met pijn lijden. Bel ze eens
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Marica »

O ja nog iets, ik doe mijn onthaarsessies bij Cosmetique Totale. Die hebben vestigingen door heel het land, en ze staan goed aangeschreven bij MKVelsen van Dr Kanhai.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
ExpectJade
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2020, 18:59
Gender: Vrouw

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door ExpectJade »

Cosmetique totale wil ik ook graag heen! Fijn om te horen dat die goed bevalt!

Ik heb net nog even door het kwaliteitstatuut heen gelezen en er zou niks mis moeten zijn met mijn diagnose en overgegaan meoten worden tot indicatie stelling geloof ik.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Marica »

En in tegenstelling tot CZ heeft het IZA mijn diagnose van Stepwork gewoon geaccepteerd.
T -Cendent zou ook geen probleem hoeven zijn. Met een telefoontje weet je het zo.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Sander »

Ik ben momenteel een kennis aan het helpen die net als ik ook bij T-Cendent loopt. Mijn phalloplastiek in het buitenland hebben ze wel volledig vergoed. We hebben allebei dezelfde polis bij Zilveren Kruis

Zijn phalloplastiek aanvraag voor dezelfde buitenlandse chirurg is afgewezen, omdat ze van mening zijn dat T-Cendent niet als team functioneert. Ze verwezen naar de kwaliteitsstandaard pagina 47 uit mijn hoofd.
Ik heb namens hem bezwaar ingediend. Ik verwacht deze week, uiterlijk maandag bericht.

Al zijn eerdere behandelingen zijn zonder problemen goedgekeurd bij ZK
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Emma »

Toch apart dat iemand die zelf heeft meegewerkt aan die standaard nu wordt gediskwalificeerd door de verzekering op basis van diezerlfde standaard...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]