Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Nieuwsberichten
Plaats reactie
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Bericht door Alice »

Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht:

‘Lieve Özge stond in de bloei van haar leven’

De vrouw die in de nacht van dinsdag op woensdag is doodgestoken in een woning in Utrecht, is Özge Bilir, een 25-jarige transgendervrouw uit Turkije. Het gaat om de eerste transgender die dit jaar als gevolg van geweld om het leven is gekomen, bevestigt Trans United Europe. Volgens vrienden en bekenden is de ex-vriend de aangehouden verdachte. De politie houdt alle opties open en onderzoekt of gender met het misdrijf te maken heeft. ,,Het slachtoffer is een bekende van de verdachte, daar laten we het verder bij”, meldt een woordvoerder.

https://www.ad.nl/binnenland/turkse-tra ... ~a2e8d0a6/
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4772659 ... in-utrecht
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Bericht door Lise »

Wat een treurig verhaal.

Ik vond dit overigens wel raar om te lezen:

"Of de gender van Özge iets met de moord te maken heeft, moet nog uit onderzoek blijken. Van een ‘transmoord’ wil de politie dan ook nog niet spreken. Belachelijk, vindt Trans United Europe. ,,Een moord op een transpersoon is altijd een transmoord. Het is jammer dat dit zo onbesproken blijft in de media. Juist door het niet nadrukkelijk te benoemen, komt er nooit een einde aan het onbegrip dat rondom dit onderwerp leeft. Özge was een transgendervrouw. Een trotse transgendervrouw. We moeten dat blijven benoemen en benadrukken, ook om haar herinnering levend te houden.”

Als we niet weten of het trans-zijn uberhaupt een rol heeft gespeeld, moet het dan automatisch benoemd worden? Ze was toch gewoon een vrouw? Ik vind het juist een discriminerende manier van denken van Trans United als ik heel eerlijk ben.
Joan
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jul 2019, 13:32
Gender: Geen

Re: Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Bericht door Joan »

Misschien is t zo expliciet benoemd door Trans United om dit soort geweldsmisdrijven tegen het licht te houden.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Bericht door Lise »

Joan schreef: 14 nov 2020, 13:26 Misschien is t zo expliciet benoemd door Trans United om dit soort geweldsmisdrijven tegen het licht te houden.
Het lijkt me, zolang de politie niet meer details heeft, nou juist typisch het soort geweldsmisdrijf dat óók tegen cisvrouwen plaatsvindt.
Joan
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jul 2019, 13:32
Gender: Geen

Re: Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Bericht door Joan »

Daar heb je volkomen gelijk in, het motief vd dader is nog niet bekend. Maar Trans United gebruikt deze verschrikkelijke daad om begrip te vragen voor dit onderwerp, en dat is geweld tegen transgenders waar ook in de wereld. Transvrouwen worden gruwelijk vermoord om voor wie ze zijn. Hopelijk deel je deze mening ook.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Bericht door Emma »

En of ik die mening deel. Maar om een moord meteen een hate crime te noemen is ook weer zo wat. Stel dat ik ooit een inbreker in huis tegenkom die me in paniek een kopje kleiner maakt, hoef ik niet perse door welke organisatie dan ook geout te worden in de pers. Dat doe ik liever zelf, en bij leven.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Joan
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jul 2019, 13:32
Gender: Geen

Re: Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Bericht door Joan »

Hahaa nou hopelijk komt het niet zover. :D

Wat ik wil zeggen is dat Trans United dit verschrikkelijke nieuws heeft gebruikt (misschien misbruikt) om hun politieke boodschap naar buiten te brengen. Duidelijk het geval dat hier twee dingen langs elkaar lopen. Uit het politieonderzoek zal blijken of het überhaupt om een transmoord gaat.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Bericht door Marica »

Dit is een moord in de relationele sfeer. Dat zij transgender was, is eigenlijk bijzaak.

Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Bericht door Elise »

Lise schreef: 14 nov 2020, 11:12
Als we niet weten of het trans-zijn uberhaupt een rol heeft gespeeld, moet het dan automatisch benoemd worden? Ze was toch gewoon een vrouw? Ik vind het juist een discriminerende manier van denken van Trans United als ik heel eerlijk ben.
Precies dit! Lijkt me verstandig om eerst de ware toedracht van de moord af te wachten voor er een politiek/actievoerders punt van te maken.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Turkse transvrouw doodgestoken in Utrecht

Bericht door Anon20230219 »

Marica schreef: 16 nov 2020, 08:00 Dit is een moord in de relationele sfeer. Dat zij transgender was, is eigenlijk bijzaak.

Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is
Mijn idee helemaal, ze leefde als vrouw en was vrouw en dat ze ooit anders ter wereld kwam hoeft er voor mij niet zo bij vermeld te worden.
Plaats reactie