Nieuwe chat! Zie dit topic.

"Erkend" Genderteam

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Alice »

Totale willekeur voor toestemmingen door verzekeraars voor behandelingen.
Ik heb het sterke vermoeden dat persoonlijke emoties meespelen bij de persoon wie jr contacteert bij telefoon/mail of er wel of geen toestemming gegeven wordt.

Persoonlijke ervaring, kreeg toestemming om in het buitenland mijn srs te ondergegaan (CZ). Bij het ophalen van de papieren op het bijkantoor (die bestonden toen nog) wilde de baliemedewerkster nog even de papieren controleren zij liet toen heel duidelijk blijken dat ze tegen mensen is die een srs willen (geloof?) en ze hield de papieren in. Buiten naar mijn contactpersoon gebeld die gelijk met het bijkantoor in contact zou gaan ik moest binnen even wachten. Even later werden de papieren door een kwaad kijkend persoon op de balie gesmeten. Eind goed al goed maar het is toch een vervelend moment voor mij geweest. Buiten dit zijn er nooit problemen met CZ geweest alle medewerking gehad.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Marica »

Jeetje Alice, wat een horken kunnen mensen zijn, zich niet realiserend wat ze aanrichten.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Sander »

Zilveren Kruis blijft bij hun beslissing dat T-Cendent niet voldoet aan de eisen uit de kwaliteitsstandaard module 3.2. Het gaat hen er met name om dat niet aantoonbaar kan worden gemaakt dat er een samenwerkingsverband is tussen de benodigde actoren voor een behandelbesluit en dat deze besluiten aantoonbaar multidisciplinair zijn genomen.

Volgende stap is de herbeoordelingscommissie en geschillencommissie.

Ik vind het wel heel opmerkelijk dat er jarenlang wel aanvragen goedgekeurd zijn en nu ineens niet.

@ExpectJade hoe staat het er nu bij jou voor?
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Eva »

Geen idee of het zoden aan de dijk gaat zetten, maar ik zou ze toch wijzen op een (gisteren) door Brand Berghouwer gepubliceerde tekst. Is voor ieder van ons overigens wel interessant.

Klik op Transgender mensen en ziekte classificaties
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Sander »

De zorgverzekeraars lijken zich nu helemaal vast te klampen aan module 3.2 uit de kwaliteitsstandaard. Volgens de medewerkster van ZK waren dit de enige richtlijnen waarop ze hun beslissingen baseren.

Heb gesproken over de adviezen e.s. van de kwartiermaker, maar dit leggen ze klakkeloos naast zich neer
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door JustMe »

Ik zie het somber in. Zolang dat document niet vervangen door een betere versie is dit heel moeilijk dit aan te vechten volgens mij.
Het geeft ze de smoes die zij nodig hebben om dwars te liggen bij ketenzorg en daarom staat het er waarschijnlijk ook in.
We zijn een stuk slechter af dan voor de publicatie.

Het is wel weer bijna zo ver dat hij kan veranderen van verzekeraar. Misschien heeft hij bij een ander meer geluk.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Emma »

In 3.2 staat dat er iemand regie moet voeren;

"Het is belangrijk dat er een zorgprofessional (regiebehandelaar) is die overzicht heeft over het zorgproces dat de transgender doorloopt."

Is dat misschien te organiseren, bijvoorbeeld een endo? Er wordt zelfs expliciet gewaarschuwd voor grote kant-en-klare 'genderteams'.

"Multidisciplinaire teams of samenwerkingsverbanden die de transgender geen keuze aanbieden in de behandeling, zullen beducht moeten zijn voor de impliciete en onterechte boodschap dat deze combinatie van behandelingen voorgeschreven of aanbevolen wordt. De informatieverstrekking aan de transgender is er op gericht dat deze een eigen afweging kan maken in gewenste somatische behandelingen. Over de behandelingen wordt structureel multidisciplinair overlegd (MDO)."

Er staat nergens dat zo'n MDO een vast team moet zijn, laat staan een 'erkend' genderteam.

Los daarvan kan ik me voorstellen dat T-Cendent via de persoon van Tanja niet als regiebehandelaar gezien wordt vanwege ervaringen uit het verleden. Tanja en administratie, dat is voor belen nog steeds een dingetje.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Sander »

Zorgverzekeraar heeft geen bezwaar tegen zorg in de keten, maar is van mening dat er geen structureel MDO overleg is tussen de verschillende actoren en niet aantoonbaar is gemaakt dat de behandelbesluiten multidisciplinair zijn genomen.

Ze willen bewijzen zien dat er wordt samengewerkt en op gezette momenten onderling contact is.

Wie de regiebehamdelaar is maakt ze niet uit. Als deze er maar (aantoonbaar) is.

Heb nu wat aanvullende stukken van Tanja ontvangen over de inrichting van de zorg. Hoop weer wat stappen te kunnen zetten.

Ben blij dat mijn aanvraag wel goedgekeurd is
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door Emma »

Om eerlijk te zijn hebben ze daar met Tanja wel een beetje een punt mee, helaas. Zolang Tanja nog mensen op pad stuurt met de zorgkaart van Transvisie, in plaats van zelf afspraken met bijvoorbeeld endocrinologen te maken...

Het is bij Tanja zoals het was: je krijgt het hele traject in eigen hand, het is nog steeds niet voor 'the faint of heart'.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: "Erkend" Genderteam

Bericht door JustMe »

Ze hebben echt wel bezwaar tegen ketenzorg en hebben zeker ook wel een voorkeur voor een bepaalde behandelaar. Bij ZK weten dondersgoed dat een structureel overleg met alle betrokken behandelaars ondoenlijk is bij ketenzorg. En gokje: In het contact dat jullie met ZK hebben gehad hebben ze het AUMC als 'voorbeeld' hebben genoemd van een genderteam?

Als je met ze in discussie gaat dan krijg je nou eenmaal een brij aan onzin over je heen.

Het idee van Emma is helemaal niet zo gek. En misschien is overleg ook nog wel te regelen.
Er staat nergens dat het een vast team moet zijn en ook niet hoe en hoe vaak het overleg plaats moet vinden. Dus e-mail voldoet in principe ook.
"Zijn jullie akkoord als ik deze persoon doorverwijs voor chirurgie?"
"Ja hoor is goed!"
"ok, ik vraag het volgende week nog een keertje om het overleg structureel te maken."
...maar dan met een hoop medisch jargon om een beetje indruk te maken op ZK.