Nieuwe chat! Zie dit topic.

Autistich/HSP/Trans/Bindingsangst

Gevoelens die je met de wereld deelt
Daan88
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jan 2018, 21:26
Gender: Trans FtM

Autistich/HSP/Trans/Bindingsangst

Bericht door Daan88 »

Hi allen,

Al een hele tijd heb ik hier niks meer gepost. Kennen jullie het gevoel dat het lijkt alsof er alles met je mis is. Maar je weet niet precies wat en hoe het op te lossen. Ik ben alleen maar bezig met het proberen oplossen.
Sinds kort weet ik dat ik autistisch ben en dat geloof ik bijna niet. Dan komt ook bindingsangst erbij, ik ben altijd al heel erg gevoelig geweest. En ben net ingeschreven voor de tweede keer bij de Genderpoli omdat ik mij ook man voel. Het gesprek bij de dokter was zo opluchtend en het voelde alsof er een nieuwe tijd aanbrak voor mij om man te zijn. Maar nu zit ik thuis en denk ik misschien is het het wel niet. Misschien kan ik mij ook accepteren zoals ik ben, maar dan ben ik waarschijnlijk mijn hele leven bezig met allerlei megaproblemen. Wanneer is het nou goed en kan ik eindelijk het wat lichter voelen en gelukkig zijn. Kennen jullie al die twijfels enzo en niet accepteren dat je trans of autistisch bent?
Gebruikersavatar
Lauren79
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2020, 08:04
Gender: Non-binair

Re: Autistich/HSP/Trans/Bindingsangst

Bericht door Lauren79 »

Hi Daan,

Die gevoelens ken ik zeker. Weet je, vanuit de ggz werken ze erg met stickers en labels. Al was het alleen maar voor de declaraties voor de zorgverzekeraars waarom ze dat doen. Maar ze werken in de ggz erg vanuit een medisch model. En dat klopt natuurlijk niet. Gelukkig komt hier langzaam verandering in. Liever zou ik je daarom adviseren om al die namen en stickers naast je neer te leggen en te kijken naar jouw eigen persoonlijke gebruiksaanwijzing. Wat heb jij nodig? Hoe zie JIJ jezelf? Zodra je gaat vergelijken met anderen of gaat zoeken naar: ben ik wel de perfecte transgender? Ben ik wel helemaal hsp volgens het boek je? Of autistisch? Daar raak je in verstrikt. Het is veel werkbaarder als je praat over jouw gebruiksaanwijzing.
Bijvoorbeeld : zo af en toe weet ik het even niet. Dat gebeurt wel eens. Of : zo af en toe komen de prikkels nog al op mij af en dan heb ik rust nodig. Thats it. Jij bent jij. En jij hebt nodig wat JIJ nodig hebt. Dan kunnen stickers niet voor jou regelen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Liefs, xxx Lauren
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Autistich/HSP/Trans/Bindingsangst

Bericht door DelicateFlower »

Hey Daan, ook ik ken die gevoelens heel goed, hoor. Twijfelen hoort ook een beetje bij het leven, helemaal als het om onze identiteit gaat. In transitie gaan, of ontdekken dat je een ‘niet-gewenste’ geaardheid hebt, of tot het besef komen dat je autisme hebt, dat zijn grote dingen. Daarom helpt praten en luisteren heel erg, en lezen.

Ik heb me vorig jaar januari voor de tweede keer aangemeld bij de genderpoli (de eerste keer toen ik 13-14 was). Ik heb veel te lang onderdrukt dat ik liever als vrouw door het leven zou gaan. Ook ik vond dat ik misschien maar ‘gewoon’ moest accepteren zoals ik ben met als gevolg dat ik mijn hele leven bezig ben geweest met zoals jij ze noemt megaproblemen. Ik liep mezelf veel te lang voorbij doordat ik wel wist dat ik trans ben, en niet homoseksueel (zoals iedereen me altijd heeft gezien), en ik heb ook altijd gezegd dat ik me er niet voor schaamde, maar tegelijkertijd stopte ik het heel ver weg en durfde ik niet te leven zoals ik wilde leven (en was er wel degelijk schaamte).

Nu ik inmiddels alweer een jaar op de wachtlijst sta, twijfel ik ook nog steeds. Ik heb besloten dat twijfels er mogen zijn. Het is immers niet niks om in transitie te gaan. Ik heb tegen mezelf en anderen gezegd: Misschien ga ik niet in transitie, maar de gesprekken met de psychologen moeten er in ieder geval komen. De ene dag denk ik: ja, ik wil echt helemaal veranderen. De andere dag grijpt het me naar de keel en denk ik: maar hoe moet ik daarna dan verder met mijn leven?

Door die twijfels en angsten ben ik voor mezelf ‘blij’ dat de wachttijd zo’n twee jaar is. Het geeft me de rust en ruimte om alles te overdenken en alles te laten bezinken. Ondertussen werk ik aan andere dingen. Vorig jaar onderging ik een EMDR-behandeling, dit jaar wil ik aan mijn gewicht, stem, haar en kledingstijl werken. Ik voel dat dit proces wel nuttig en nodig is. Zelfontwikkeling kan nooit kwaad. ’t Kan je zoveel leren.

Gezien je nickname ga ik ervan uit dat je geboren bent in 1988 en dus vier jaar jonger bent dan ik. In het begin dacht ik: ik ben te laat om in transitie te gaan. Nu denk ik: ik heb nog 30-40 jaar (misschien wel 50 jaar!) voor de boeg, die jaren gaan toch zeker geen verlengstuk worden van de afgelopen 25 jaar?! En dat weet ik weer dat het waarschijnlijk de beste keuze is om wél in transitie te gaan.

Kortom, geef je twijfels de ruimte. Ik vind het heel normaal dat die er zijn. En daarbij komt dat ze je ook uitdagen om goed over dingen na te denken. Diep in je hart weet je waarschijnlijk wel wat je wilt, daar kom je de komende tijd vanzelf achter. Gaandeweg ga je ‘jezelf proberen op te lossen’, haha.

Succes!

P.S.: Ik heb zelf geen autisme, maar het boek Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit van Bianca Toeps schijnt een goed en nuttig boek te zijn voor mensen met autisme.

P.S.2: Ik ben wel hsp, waar je het in de titel over hebt maar niet in de post zelf. Geen idee dus wat je daarover wilde vertellen, maar het boek Hoogsensitieve personen van Elaine Aron vond ik een verademing om te lezen. Aanrader!
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Autistich/HSP/Trans/Bindingsangst

Bericht door Anon20230219 »

Tja Autisme en genderdysforie gaan bijna hand in hand samen.
Heb zelf ook autisme al werd dat tijdens mijn testen toen ik aan mijn transitie begon meteen het raam uit gekukeld.
Ondanks dat het eerder is vast gesteld klonk zwakbegaafd beter volgens de behandelaar van mijn transitie traject.
Iets waar ik mij niet kan vinden maar dat even terzijde.
Het zijn beide moeilijke dingen om daar een weg in te vinden.
Ik heb echt moeten leren om met mijn autisme om te gaan, dingen vermijden waarvan ik weet dat ik ze geestelijk niet goed kan verwerken.
Meer mijn gevoel te volgen en op basis daarvan een beslissing te nemen.
En net als jij heb ik toen ik aan de transitie begon zeker mijn twijfels gehad maar uiteindelijk heeft het geluk en de rust welke ik kreeg als ik naar buiten ging eindelijk als mijzelf me zoveel gebracht dat ik die twijfels ben verloren.
Bindingsangst daar kan ik niet veel over zeggen daar ik dit gewoon niet heb.

Zoals iemand al eerder zei in dit topic om die labels en stickers niet teveel over je leven heen te plakken.
Is makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard maar probeer het.
Nomey
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2020, 22:00
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: .

Re: Autistich/HSP/Trans/Bindingsangst

Bericht door Nomey »

Hi Daan.
Stickers en labels zijn er voor gemaakt om t leven (en de omgang met) van je omgeving makkelijker te maken.
Laat je daardoor vooral niet leiden.

Ik ben ondertussen in de 30, heb ook zo mn nukken en unieke eigenschappen, wat gewoon bij mij hoort. Noem dat autistosch, hoog sensitief of knetterdol - boeiend.
Dat ik mezelf identificeer als vrouw , vind ik er los van staan en wil ik er los van zien. En dat kost ook energie maar het is goed zo voor mij.

Het is aan jou hoe je er mee om gaat, maar leg geen verbanden omdat anderen die al gelegd hebben, maar ook zeker niet omdat je denkt dat t moet.

Sta dicht bij jezelf, ontken jezelf niet en bovenal, geef jezelf de ruimte om alles n plekje te geven. Je bent bovenal een mens, een mooi mens en je mag er zijn, zoals ieder ander.