Nieuwe chat! Zie dit topic.

Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort

Waar liet jij je door inspireren toen je een nieuwe naam ‘moest’ kiezen?

Ik behield mijn oude naam
6
5%
Ik veranderde mijn oude naam
24
18%
Ik nam de eerste letter van mijn oude naam
28
21%
Ik vroeg mijn ouders hoe ik anders had geheten
21
16%
Ik koos voor een geslachtsloze naam
5
4%
Ik liet me inspireren door de familiestamboom
4
3%
Ik liet me inspireren door boekjes vol babynamen
11
8%
Ik liet me inspireren door literatuur, muziek en/of films
9
7%
Ik liet me inspireren door mythologie
6
5%
Ik liet me inspireren door iets anders, namelijk…
18
14%
 
Totaal aantal stemmen: 132

Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door DelicateFlower »

Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Hrafn »

DelicateFlower schreef: 23 dec 2020, 15:18
Hrafn schreef: 17 jun 2020, 18:02 Ik wilde mijn voorletters H J behouden dus ik ben op zoek gegaan naar namen die ik mooi vind, zo ben ik op Hrafn uitgekomen wat een Oud-Noorse naam is (die in Scandinavië nog steeds wel voorkomt), het betekent Raaf. Mijn andere naam, Jesper, lijkt in klank op mijn geboortenaam (scheelt ook maar twee letters)
Wat is je roepnaam geworden? :)
Hrafn is mijn roepnaam, Rafi of Raaf voor intimi. Een bevriend stel noemt mij wel Hrafn maar zij houden erg van Scandinavische namen, hun dochter heet Solveig.
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door luciger »

Ger is de korte versie van zowel mijn 'officiële' naam als de naam die ik had gehad als ik AMAB was geweest. Voelt voor nu goed, en kan ik nu al makkelijk gebruiken, want ik zeg gewoon dat het mijn bijnaam is.
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Caelan »

Ik heb mijn voorletter van mijn oude naam genomen om praktische redenen: zo blijven mijn initialen hetzelfde. Zoals bijvoorbeeld hoe ik op mijn brievenbus sta en dat soort dingen.

Verder heb ik ook een naam uitgezocht die toevallig verder ook wel lijkt op mijn oude naam. Dit is misschien gewoon toeval, maar het heeft bijna allemaal dezelfde letters, hoewel de naam totaal anders is.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Serena
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2020, 23:04
Gender: Vrouw

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Serena »

Hadden jullie bij het kiezen van je nieuwe naam direct een klik? Zo van ohja dit past echt bij mij. Dit ben ik.
Of moesten jullie wennen aan je nieuwe naam.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Jer158 »

Serena schreef: 07 feb 2021, 01:36 Hadden jullie bij het kiezen van je nieuwe naam direct een klik? Zo van ohja dit past echt bij mij. Dit ben ik.
Of moesten jullie wennen aan je nieuwe naam.
Geen van beide eigenlijk. Ik heb geen moment moeite gehad met (luisteren naar) mijn nieuwe naam, maar ik had ook niet het idee dat het zo'n perfect passende naam was. Ik had met meerdere namen prima kunnen leven.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Marica »

Marica voelde eigenlijk gelijk goed, en is in verkorte versie Mar wat hetzelfde was bij mijn oude naam.
Voor familie en vrienden lekker makkelijk, alleen blijft het juist aangesproken worden door diezelfde familie nog een dingetje. Maar ja, ik kom er ook niet dagelijks over de vloer, dus de gewenning gaat ook langzamer.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb mijn naam al zo lang dat het gewoon een deel van mezelf is geworden al lang voordat ik in transitie ging.
Irene
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door luciger »

Ik gebruik nu dus Ger, en aangezien dat een afkorting is van mijn 'officiële' naam voelde dat gelijk normaal. Op de basisschool werd ik altijd al Gerrie genoemd, dus dit is nog maar een ministapje verder.

De naam die ik bij een eventuele naamswijziging als doopnaam zou willen is ook gewoon de mannelijke versie van mijn oorspronkelijke doopnaam, maar dat voelt toch wel een stukje gekker omdat ik die nog nooit zo gebruikt heb. Ik denk dat ik daar wel even aan zou moeten wennen.

Overigens een vraagje voor mensen die al een naamswijziging hebben gehad: zijn er mensen die een extra naam toegevoegd hebben, of hebben jullie hetzelfde aantal voornamen behouden? Ik ben omdat ik AFAB ben alleen vernoemd naar mijn oma's, maar ik zou daar graag een opa aan toe willen voegen.
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb er gewoon Irene voor laten zetten en de drie namen die ik meekreeg bij de geboorte vervrouwelijkt.
Irene