Hergeboortekaartjes?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer
Contacteer:

Hergeboortekaartjes?

Bericht door halla »

Ik was erover na aan het denken hoe ik mijn familieleden in bredere zin zou kunnen informeren. En toen dacht ik aan geboortekaartjes. Ik heb nog altijd een soort van grrr... reactie als ik mijn geboortekaartje zie in het fotoalbum van mijn ouders. Revanche is niet verkeerd!

Toen vond ik https://hippe-geboortekaartjes.nl -- die site is echt wel heel goed, simpel, helder, bruikbaar! Ik ben onder de indruk!

Als ik bij de burgelijke stand ben geweest (nieuwe trans-wet kom, kom gauw!) dan denk ik dat ik dat echt voor het echie ga doen, maar wat ik vanavond heb gefabriekt deed mij en mijn vrouw slap liggen van het lachen, dus dat wilde ik delen:

https://www.dropbox.com/sh/l72ip56zq5dn ... wPZca?dl=0

Ik heb geprobeerd het taalgebruik van mijn 1969 geboortekaartje zoveel mogelijk aan te houden :-)
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Hergeboortekaartjes?

Bericht door Annabel »

:lol: De vragen en antwoorden op de kaart zijn inderdaad wel zo'n ding! En ik heb ook veel gehad aan de lockdown in die context. Die eerste vraag wordt bij ons alleen anders gesteld: Of dat ik nu dan ineens op mannen zou vallen? :fpalm: :lol: Ik ben ook nog op zoek naar iets om het de familieleden in bredere zin te vertellen, zeker nu persoonlijk contact zo gelimiteerd is.
Toevallig een groot Mucha fan? :)
En misschien handiger om deze naar het verborgen gedeelte te verplaatsen, ivm persoonlijke informatie?
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Hergeboortekaartjes?

Bericht door halla »

Hi Annabel!

1. Tot nu toe heeft niemand me gevraagd of ik op mannen ga vallen... Een van mijn mensen, een Rus, dacht dat ik nu wel mijn vrouw, kinderen, familie, werk, huis en gezondheid zou kwijtraken, wat laat zien hoe kwalijk een decennium aan Putin-propaganda uit kan werken. Een tweede Rus dacht op een gegeven moment dat Halla een van m'n dochters was die in de familiezaak was gekomen. Japanners, Chinezen, Indiers, Polen, Duitsers, Nederlanders, Fransen, Spanjaarden, Amerikanen, Mexicanen, Argentijnen -- die hadden er allemaal wat minder moeite mee toen ik uitkwam op mijn "werkplek". Maar allemaal kennen ze mij en mijn vrouw, en hebben hier in mijn huis geslapen en gewerkt. Ze kennen mij en mijn vrouw. Dus de eerste Q&A zou ze dus niet verbaasd hebben -- maar goed, ze lezen geen Nederlands :-)

In ieder geval, in een iets minder satirische versie, ga ik misschien wel zoiets verzenden. Ik heb mijn kinderen en mijn vader niet meer gezien sinds Februari 2020... Deze kaart was gewoon om het uit te probreren, maar Tante Zus en Oom Zo zal ik wel heel lang niet zien, dus kaartjes? Heeft iemand eerder dit soort kaartjes, maar dan netjes, verstuurd? Google vindt niets anders dan gelukwensen-met-je-nieuwe-kut kaartjes, en daar ben ik nog niet aan toe...

2. Mucha? Ja! -- ik maak niet voor niets een tekenprogramma dat inmiddels door een paar miljoen mensen wordt gebruikt.

3. Ik ben niet echt bezorgd qua persoonlijke informatie... Ik ben de bazin, niemand kan me ontslaan, en als er een shitstorm komt over mijn coming-out, dan denk ik dat alle publiciteit werkt... Behalve in Rusland...
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Hergeboortekaartjes?

Bericht door Annabel »

1. Tja niet iedereen snapt satire ... zeker niet iedereen in mijn familie, dus zo'n kaartje gaat toch hun hoofd voorbij :) Dan krijg je weer rare telefoontjes of moet je via via horen dat die tante het maar raar vond :) Wij hebben een traditie om met kerst altijd een kerstbrief te sturen; dus dit jaar wordt het daarin gezet en dan zien we wel hoe de tam tam loopt. Wat ik zo gehoord heb is wat velen doen, is "gewoon" op een dag alle social media namen etc worden omgezet en dan krijg je een tijdje met vragen, gelukswensen, wat gezeik, etc en dan is alles weer rustig ... maar zo'n kaartje is toch leuker!

2. Dat begreep ik nu dus ook en dan je referentie naar Sarah Bernhardt, vandaar; Cool!! Ik gebruik zelf gimp en inkscape ... dus toch maar die een keer proberen ;)

3. Ik ben ook een bazin, dus ook daar geen probleem gehad en toevallig is mijn directe collega (de andere baas) een Rus, maar veel eerder al "ontsnapt", dus dat zit ook goed :D
Serena
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2020, 23:04
Gender: Vrouw

Re: Hergeboortekaartjes?

Bericht door Serena »

Ik vind het idee van geboortekaartjes heel erg cringe.

Zelf ben ik gewoon van plan om een whatsapp te sturen naar iedereen die het iets aangaat.
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Hergeboortekaartjes?

Bericht door Matijs »

In eerste instantie zag ik het sturen van geboortekaartjes niet zitten; ik wilde er namelijk geen happening van maken. Ik zat niet te wachten op speciale aandacht. Maar toen ik mijn gewenste naam bekend ging maken, heb ik er uiteindelijk toch voor gekozen om 'geboortekaartjes' te versturen naar mijn oom en tantes. Via de e-mail vond ik het te onpersoonlijk en ik wilde het op deze manier officieel maken. Ik heb ook een kaartje achtergelaten op mijn werkplek.

Naast mijn namen, geboorte- en adresgegevens heb ik op de andere kant een zelfgeschreven tekst geplaatst die wat uitleg geeft over de transitie. Dezelfde tekst heb ik ook achtergelaten op mijn oude FB-account met verder weinig uitleg. Zie hieronder:

Vandaag neem ik afscheid
Van de zij die ik was
Van de zij die ik eigenlijk niet was

Vandaag open ik mijn armen
Voor de hij die ik ben
Voor de hij die ik jarenlang verborgen hield

Maar zij zal niet compleet weggaan
En hij zal niet geheel onbekend zijn
Want zij en hij, zij zijn ik.
###
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Hergeboortekaartjes?

Bericht door halla »

@Chivan okay, drie pogingen om mijn reactie in woorden uit te drukken werkten niet. Jouw woorden werkten wel...
Plaats reactie