Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Hedwich »

Mee eens, Judith. Ik denk dat ook veel mensen die er "klaar" mee zijn gewoon als vrouw gaan leven en het verleden zo laten.

Overigens: ik denk dat ik zelf te "rechtlijnig" ben om mijn verleden consequent in de doofpot te kunnen stoppen, om het zo maar even te zeggen. Ook heb ik van sommige mensen in zo'n situatie vernomen, dat het geheim op den duur toch gaat "wringen"; is het niet voor de buitenwereld dan voor de eigen hoofdinhoud.
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Judiana »

je verleden kun je wel een plek geven zeg maar maar het zal nooit weggaan,
en ik moet eerlijk zeggen dat ik het wat ongeloofwaardig vind als iemand heel resoluut zegt dat ze klaar is met het verleden... hier bedoel ik niemand mee ( een foto kan al een traan of woede uitbarsting uitlokken) dus helemaal zonder een wenkbrauw en met bravoure zeggen ik ben er klaar mee kan niet mijn inziens !
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Kitty »

Judith schreef:je verleden kun je wel een plek geven zeg maar maar het zal nooit weggaan,
en ik moet eerlijk zeggen dat ik het wat ongeloofwaardig vind als iemand heel resoluut zegt dat ze klaar is met het verleden... hier bedoel ik niemand mee ( een foto kan al een traan of woede uitbarsting uitlokken) dus helemaal zonder een wenkbrauw en met bravoure zeggen ik ben er klaar mee kan niet mijn inziens !
Je bouwt op je verleden....het is beter om op goede ervaringen te bouwen.... maar op slechte ervaringen kun je ook bouwen, moet je wel zo doen, dat het resultaat uiteindelijk een beetje positief is. Het contrast van een slechte ervaring kan je nieuwe ervaring een mooie glans geven...
Klaar met het verleden? Ben ik dat? Nee zeker niet, ik bouw er gewoon op voort...
Mijn leven nu is een verlengde van mijn geschiedenis...een beetje als een bloem die uitkomt... dat begint ook allemaal eerst diep in de aarde.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Jeste »

Die "geruchtenmachine" blijkt te werken.
Gisteren was ik bij een 1-meidemonstratie en daar kwam ik iemand tegen die ik al heel lang niet gezien had. Die wist opeens dat ik nu "Jeste" heet. Hoe dat zo komt? Ik weet het niet, want anderen uit zijn vrienden- en kennissenkring heb ik ook al lang niet gezien, dus die weten ook van niets. Helaas kon ik het niet vragen, want we verloren elkaar uit het oog, omdat de oproerpolitie de demonstratie kwam verstoren.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
moonlight89
Berichten: 359
Lid geworden op: 11 aug 2014, 11:32
Gender: Trans FtM

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door moonlight89 »

Ik vraag mij af of er mensen zijn die hun coming out hebben (gehad) in deze Corona periode. Hoe heb je dat aangepakt? Ieder persoon afzonderlijk? Of via videobellen of mail of andere digitale manier?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het grootste deel van mijn coming out heb ik voor de COVID-periode gehad, maar ik heb bijvoorbeeld op mijn werk nog wel een coming out gehad bij de directie, via Teams.
Irene
NNB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2021, 19:01
Gender: Non-binair

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door NNB »

Ja, bij mij kon het juist door corona gebeuren. Never waste a good crisis... Meer tijd omhanden, dus ook meer tijd om na te denken en bij mezelf stil te staan. Mijn coming out volgde bijna direct op mijn ontdekkingstocht en zelfacceptatie. Voor mijn gevoel heb ik er nog een tijdje tegenaan zitten hikken, maar een paar weken 'ertegenaan hikken' is voor de meesten waarschijnlijk héél erg kort!

Toen ik vorig voorjaar begon met mijn ontdekkingstocht, zat het besef van mijn genderfluïditeit nog diep verborgen, al was ik al jaren heel vrouwelijk bezig. Ik wilde eerst 'mezelf' accepteren en dan vooral mijn uiterlijk en mijn lichaam. Ik ben vandaag de dag een mooie man (tenminste, dat zegt iedereen), maar mijn zelfbeeld was blijven steken bij het 'lelijke' gepeste jongetje uit mijn jeugd. Via fotografie (als model en via zelfportretten) ben ik dat jongetje eindelijk gaan accepteren, de complimenten voor mijn uiterlijk van nu gaan accepteren in plaats van weglachen en het lichaam dat ik nu heb gaan waarderen - door die foto's op social media te posten en daar fijne reacties op te krijgen.

Dat was zó bevrijdend dat het besef van mijn innerlijke vrouwelijkheid opeens naar buiten kon golven. Ik had mezelf eindelijk omarmd en nu kon mijn ware identiteit voor de dag komen. Via nog een paar zelfportretten en de teksten daarbij heb ik in stapjes over mijn vrouwelijke gevoelens verteld. Dat is nu ruim een maand geleden...

Vooraf en daarna heb ik heel veel gechat met mijn vriendinnen. In mijn directe omgeving ben ik één vriendin verloren (doet nog steeds pijn), een ander had even tijd nodig maar 'snapt' het nu helemaal. Mijn professionele omgeving heb ik het niet actief verteld, maar omdat ik er als een man uitzie, heb ik ook minder uit te leggen. Mijn coming out was vooral bedoeld om geen geheim te hebben. Daar wilde ik niet mee rondlopen, net nu ik mezelf had geaccepteerd. Wat ik te vertellen heb, staat in de openbaarheid - mensen kúnnen het lezen als ze willen. Dat is voor mij (voorlopig?) genoeg.
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Caelan »

Momenteel ben ik nog niet naar iedereen out. Ik moet nog naar een deel van mijn collega's out komen, maar door het hele Corona gebeuren werken we al bijna een jaar thuis en ik wil het eigenlijk persoonlijk doen. Een aantal collega's, waaronder mijn managers, heb ik het al verteld. Er heeft van iedereen bij wie ik out ben gekomen nog niemand negatief gereageerd en daar ben ik zo onwijs blij mee!

Hoe ik het aangepakt heb is gewoon vertellen wat ik gedaan heb. Mijn vriendin is therapeut dus weet me altijd goed te helpen. Zij heeft me dan ook heel goed geholpen met ontdekken wie ik ben en hoe we dat, samen, aan gaan pakken.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Gebruikersavatar
Januca
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2021, 15:25
Gender: Transgender
Locatie: Gasselte

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Januca »

Vorig jaar na de eerste Corona golf had mijn dochter (waar ik bij in huis woon) een ander gezin op bezoek.
Een dochter van dat gezin was begonnen met de transitie naar man, en noemde zich nu Thomas.
Uiteraard was ik daarin zeer geïnteresseerd. Omdat ik al heel lang het transgender symbool om mijn hals drieg, vroeg ik Thomas of hij dat kende. Uiteraard was het antwoord JA. Ik heb hem toen een halskettinkje gegeven met dat transgender symbool met daarbij de mededeling dat ik hem heel goed begreep.
Ik kreeg daarbij van sommige mensen een gezicht met opgetrokken wenkbrauwen, met het verzoek om daar meer over te vertellen. Dat heb ik toen gedaan en kreeg van de gasten de mededeling dat ze nu begrepen waarom ik af en toe anders reageerde dan normaal verwacht wordt van een man, en dat ze het helemaal niet vreemd vonden van mij.
Bij mijn dochter viel nu ook het kwartje. ze had wel veel van mij gezien, en gehoord van mijn vrouw, maar nu snapte ze uiteindelijk wat er aan de hand was. Enkele dagen heb ik het ook verteld aan mijn zoon en zijn vrouw, en ik ontmoette zelfs heel veel begrip.
Je snapt wel dat er toen van mij een heel grote last afviel.
Nu komt mijn dochter zelfs af en toe bij mij met bladen en vraagt mij dan hoe vind je die jurk? De meeste vind ik hartstikke leuk, en ik ben nu zo ver dat ik een en ander ga bestellen.