Nieuwe chat! Zie dit topic.

Idkaart

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Idkaart

Bericht door sammy »

Ik kon zo 1.2.3. hier niet al iets over vinden op het forum.

Maarrrrr,
Ik had van de week Engels examen, dat word vanuit school geregeld. Daarvoor moesten we naar een andere locatie.
Toen we daar aankwamen moesten we 1 voor 1 naar binnen, onze idkaart/schoolpas laten zien. Zodat je bewijst dat jij dat bent.
Nu is het zo dat op mijn idkaart en schoolpas m'n deadname staat. En school heeft in het systeem mijn roepnaam al wel aangepast naar Sam.
Waar ik heel blij mee ben, maar dat zorgde nu wel voor een ongemakkelijke situatie. Op die lijst stond namelijk Sam.
Dus ik kom binnen, geef m'n idkaart. Die mevrouw zoekt op de lijst, kijkt raar naar m'n id, dan naar mij, nog eens naar de lijst en zegt vervolgens dat ik er niet op sta. Dus ik kijk even en zie daar dus Sam staan, ik die vrouw het uitleggen, oh oh oke. Lekker ongemakkelijk. Vervolgens kom je het lokaal binnen wat je is toegewezen. Moet je nog eens hetzelfde riedeltje doen.... Dus ik maar meteen uitleggen dat wat op de lijst staat verschilt met m'n idkaart.

In dit geval valt het allemaal gelukkig mee, behalve het ongemakkelijke. Dit bewijst wel dat mijn broertje net zo makkelijk mijn examen zou kunnen maken, alleen maar er een lul verhaal aan hangen en hij kon het maken.

Ik heb nu een genderidentiteitskaart aangevraagd. Die kun je gebruiken om te bewijzen dat jij jij bent. Staat dan je naam op die op je idkaart staat, en de naam die je gebruikt. Is zo goed als gratis, word geregeld vanuit transgender netwerk Nederland, zij vragen alleen een vergoeding voor de verzendkosten. Duurt wel minstens 2 weken voordat die binnen is, dus de komende weken mag ik het nog lekker even uitleggen...
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Idkaart

Bericht door Vethrvolnir »

oef. ongemakkelijk :/. sterkte
:shock:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Idkaart

Bericht door Annabel »

Sam, bedankt voor de tip van de genderidentiteitskaart, die kende ik nog niet. Ik ga 'm ook aanvragen.
Hier is de link trouwens, voor andere mensen:
https://www.transgenderinfo.nl/praktisc ... eitskaart/

Mijn eerste identiteitskaart-perikelen worden de a.s. verkiezingen. Zal ook wel wat uitleg moeten gaan geven, maar goed, zolang de persoon aan de andere kant begripvol is, zal het wel goed komen ... en anders kunnen ze wel wat opmerkingen terug krijgen van deze bijdehante tante! :D
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Idkaart

Bericht door sammy »

Vethrvolnir schreef: 03 mar 2021, 14:30 oef. ongemakkelijk :/. sterkte
Thanks! We gaan zien hoe het in de toekomst zal gaan..
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Idkaart

Bericht door sammy »

Annabel schreef: 03 mar 2021, 16:30 Sam, bedankt voor de tip van de genderidentiteitskaart, die kende ik nog niet. Ik ga 'm ook aanvragen.
Hier is de link trouwens, voor andere mensen:
https://www.transgenderinfo.nl/praktisc ... eitskaart/

Mijn eerste identiteitskaart-perikelen worden de a.s. verkiezingen. Zal ook wel wat uitleg moeten gaan geven, maar goed, zolang de persoon aan de andere kant begripvol is, zal het wel goed komen ... en anders kunnen ze wel wat opmerkingen terug krijgen van deze bijdehante tante! :D
Haha, goed dat je de link plaatste, was ik helemaal vergeten!
Ja verkiezingen... We gaan zien hoe de mensen reageren in dit gelovige dorpje... beloofd niet veel goeds.


Daarnaast even los van al die praktische en formele zaken, is dit voor mij ook een stukje vrijheid. Mijn ouders vinden het niet nodig dat ik m'n idkaart verander, want je kunt er mee wachten en hoe veel last heb je er van? Genoeg. En aan de andere kant het er wel bij halen, ja sorry, maar op papier staat nog je deadname en vrouw.
Ja dikke doei, zo werkt dat niet. Misschien toen jullie jong waren, maar nu niet meer.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Idkaart

Bericht door Irene_de_Vreede »

Mijn paspoort en rijbewijs kloppen inmiddels, maar echt gebruikt heb ik ze nog niet buiten een keer bij de milieustraat en daar kijken ze niet zo nauw. Stemmen wordt ook mijn vuurdoop, ik kijk er naar uit.
Irene
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Idkaart

Bericht door sammy »

Oh spannend! Laat je weten hoe het ging Irene?
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Idkaart

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik vind het niet echt spannend hoor :)
Irene
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Idkaart

Bericht door Emma »

De eerste keer stemmen was voor mij wel heel spannend, dat was in 2014. Alleen, ik zat áchter de tafel als lid van het stembureau, dus ik was degene die die identiteitsbewijzen moest controleren. De andere twee stembureauleden waren een vrouw en een man, en met de vrouw zat ik als het even rustig was lekker te keuvelen over van alles en nog wat, en vooral over de kinderen, mannen en kinderen en stiefmoeders en kinderen. Haar ex had blijkbaar een nieuwe vlam die geen idee had wat ze met zijn kinderen aanmoest, en op een gegeven moment maakte ze de opmerking dat, als je je kinderen net zoals wij 9 maanden bij je had gedragen, je daar toch een andere band mee had.

In 2014 stond er nog een M in mijn paspoort, en ook op de stempas stond toen nog het geslacht vermeld. Dat is inmiddels niet meer zo. In ieder geval heb ik, omdat de kans groot was dat we elkaars papieren zouden gaan controleren, niet meer gestemd.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: Idkaart

Bericht door Esther78 »

Dat is een leuke Anekdote, Emma!

het is zoveel makkelijker als je officiële papieren overeenkomen met jezelf. Ik had het zelf op mijn werk. Omdat emails in Duitsland naar de natuurlijke persoon herleid moeten kunnen worden, moest ik mijn deadname gebruiken. Dat was ongemakkelijk.

En mijn aanmelding bij de sportschool was ook veel makkelijker. Ik heb expliciet gewacht tot mijn papieren officieel veranderd waren totdat ik mij daar aangemeld heb.