Nieuwe chat! Zie dit topic.

Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20210401
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2021, 10:24
Gender: Genderfluid

Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Anon20210401 »

Ik denk dat we allemaal het gevalletje Renè van de Gijp nog wel voor ons kunnen halen.
Een Belgische journalist komt ervoor uit dat hij voortaan een zij wil zijn en Gijp zet een blonde pruik op, beetje lippenstift en een fout jurkje en noemt zichzelf 'Renate'. Zelf heb ik hier enorm hard om gelachen, een klassiekertje (na de Wesley Sneijder grap dan).

Toch zijn heel veel mensen, ook uit de transgender wereld, er over gevallen.
Het kon niet, het mocht niet, het was smaakloos en beledigend. Ik denk dan; we maken toch ook moppen over Belgen? Waarom kunnen die wel en kan deze grap niet? Is er iets gezegd wat op de persoon af was en kwetsend of beledigend?

Hier is alles wel over gezegd denk ik, dit voorval dan...
Maar het reist bij mij de vraag;

Een harde grap, een groffe... kan het nog en waar ligt de grens?
Ik bedoel dan over 'ons', de mensen in het wereldje van transgenders, transseksuelen, gender fluids (die sowieso al in de minderheid zijn), in welke volgorde dan ook. Waar is een grap voor jou nog een grap en wanneer en waar gaat iemand te ver? Of ligt het er aan wie het zegt en in welke setting?
Gone, like the wind!
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Danielle »

Vrij vertaald van Terry Pratchett: " Omhoog trappen is satire, omlaag trappen is pesten." Precies daar ligt de grens.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Vethrvolnir »

@Danielle precies. en self kicking mag natuurlijk ook
:shock:
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door sammy »

Eens met @Danielle
Daarnaast worden over veel discriminerende en pestende dingen gezegd: dat kan niet. dat mag niet. en daar word dan iets vervangends voor geregeld. Bijvoorbeeld de ouderwetse negerzoenen, zwarte piet. en ga zo maar door. Als die minderheden groepen beschermd worden, waarom wij niet??

Ja tegenwoordig kwets je met bijna alles wel iemand. Maar dit is gewoon een groep belachelijk maken, fout voorbeeld geven.

Ik vind het niet oke, maar dat is mijn mening.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Citizen Erased »

Vrijheid van meningsuiting kan enkel absoluut zijn, anders is ‘ie geen knip voor de neus waard. De ‘grens’ ligt vrij duidelijk vast in de grondwet: het stopt bij oproepen tot geweld.
Aanvullend: het verlangen mensen monddood te maken die een jou welongevallig grapje maken vind ik niet minder gewelddadig dan welke foute of slecht gemaakte grap dan ook.
Laatst gewijzigd door Citizen Erased op 31 mar 2021, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Vethrvolnir »

grens van wat strafbaar is: oproepen tot geweld.
grens van wat niet strafbaar is maar niet okee : omlaag trappen ( hoewel niet oproepend tot geweld)
:shock:
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Danielle »

Vrijheid van meningsuiting betekent dat de overheid je niet op voorhand mag oppakken om je mening. Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat de dingen die je zegt geen gevolgen hebben. Dat die gevolgen in extreme gevallen deplatforming of zelfs ontslag zijn, dat weet je inmiddels wel van te voren.

Overigens riepen de presentatoren van voetbal inside ook gewoon op tot geweld, al dan niet indirect.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Lise »

Anon schreef: 31 mar 2021, 06:08 Een Belgische journalist komt ervoor uit dat hij voortaan een zij wil zijn en Gijp zet een blonde pruik op, beetje lippenstift en een fout jurkje en noemt zichzelf 'Renate'. Zelf heb ik hier enorm hard om gelachen, een klassiekertje (na de Wesley Sneijder grap dan).
Anon schreef: 31 mar 2021, 06:08 Is er iets gezegd wat op de persoon af was en kwetsend of beledigend?
Bij dit voorbeeld is toch het antwoord op je vraag duidelijk ja? De journalist komt uit de kast, en van der Gijp neemt een paar dagen later heel duidelijk specifiek haar op de hak. Hoe is dat niet op de persoon af, kwetsend en beledigend?

In het algemeen, vrijheid van meningsuiting gaat wat mij betreft ook heel ver. Waar ik persoonlijk wel ontzettend moe van word is dat de persoon die van dat recht gebruik maakt om willekeurig mensen te gaan beledigen vaak zelf het incasseringsvermogen van een mug heeft. Alles mag gezegd worden, maar je mag er niks op terug zeggen of doen.

Acties hebben gevolgen. Als jij het nodig vindt met je mening anderen pijn te hebben, hebben anderen natuurlijk ook het recht daar hun conclusies aan te verbinden (en bijvoorbeeld, in het geval van Voetbal Inside, jouw tv programma niet meer willen sponsoren).
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Citizen Erased »

Danielle schreef: 31 mar 2021, 12:07 Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat de dingen die je zegt geen gevolgen hebben. Dat die gevolgen in extreme gevallen deplatforming of zelfs ontslag zijn, dat weet je inmiddels wel van te voren.
Laat ik dan ook eens een Engelse kwoot deze exclusief- inclusieve ether inslingeren: “The soundness of a system may be judged by letting your worst enemies run it for two years.”
Ontslag, monddood maken na een bepaalde groep welongevallige mening te verkondigen hoort absoluut niet thuis in een open, vrije westerse samenleving. Daar komen we nog wel achter wanneer we niet langer snoepje van ‘t jaar zijn. Zit onverwijld in het vat met dit soort wereldvreemde opvattingen.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Lise »

Danielle schreef: 31 mar 2021, 07:30 Vrij vertaald van Terry Pratchett: " Omhoog trappen is satire, omlaag trappen is pesten." Precies daar ligt de grens.
Ik vind dit ook wel een lastige: wie bepaalt "de ranglijst" dan? Moet iemand niet een hele hoop nare aannames en vooroordelen over mij uit de kast halen om te bepalen of je bij mij "omhoog" of "omlaag" trapt? Ik dacht dat we daar juist een beetje vanaf wilden.