Nieuwe chat! Zie dit topic.

Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20210401
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2021, 10:24
Gender: Genderfluid

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Anon20210401 »



Ik denk dat dit alles zegt...
Een ieder die door die grap op de lange tenen getrapt is of was; daarbij vraag ik me af of ze überhaupt om zichzelf kunnen lachen.
Wat ik overigens de hoogste vorm van humor vind; zelfspot!

Ik vind het overigens verbazingwekkend te lezen dat men roept dat de grens bij geweld ligt, NATUURLIJK ligt daar de grens!
De vraag was meer; hoe reageer je als er een grap gemaakt wordt over jouw gender, hoe hard mag het van jou zijn?
Zoals ik net al zei; de hoogste vorm van humor vind ik zelfspot. Als je niet om jezelf kan lachen moet je het (wat mij betreft) niet proberen om een goeie, harde of zachte of milde of iets daar tussenin, grap over een ander te maken.
Gone, like the wind!
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Hal »

Nou ja, konden al die kwaaie witte cis-het-ventjes dan ook maar 'ns om zichzelf lachen, he? Maar dat kunnen ze nou meestal net niet. Dan gaan ze gelijk mauwen over dat je ook nooit meer wat mag zeggen, wah, wah, wah.

Om even op het punt van @Lise in te halen: ja, over individuen moet je zulke aannames doen en dat is dus lastig, maar over groepen heel wat minder. Ik hoef geen glazen bol te hebben om te weten dat grappen over witte heteromannen gemaakt door een lesbische zwarte vroiuw omhoog trappen. Ik hoef geen aannames te doen om te weten dat een niet-gehandicapt iemand die grappen maakt over "josti's", omlaag trapt.

Voor mij hangt het af van wie het zegt. Ik kan goed om mezelf lachen (overigens vind ik zelfspot zeker niet de hoogste vorm van humor - vaak hangt zelfspot namelijk rechstreeks vast aan het dominante verhaal over wat "normaal" is en over hoe ik dat dan dus niet ben, en ik ben wel een beetje klaar met "normaal" zijn volgens de maatstaven van de gemiddelde burger), maar vind grappen alleen maar leuk als het van iemand komt die weet waar het over gaat. Iemand die komt 'aapjes kijken' en dan een beetje gewaagd komt lolbroeken kan w.m.b. de Vecht gaan leegdrinken met n rietje. Iemand die het snapt, die weet waar de angel zit, die kan vrijwel alles tegen me zeggen.

Mijn nonbinaire kameraad en ik hebben laatst een tourshirt zitten verzinnen voor "ChopChop & T-shot, the European tour", met data en locaties van onze verschillende transitiemijlpalen erop. Grove grappen over borstverwijderende operatoes? Geen probleem. Roepen: I'm a BOY but without the D I'll never be a BODY? Hi-la-risch (nee, echt, we vinden onszelf reuze leuk).

Mijn homoseksuele vriend die zich vergist in m'n voornaamwoorden en zich dan (blozend) verschuilt achter 'dat zei ik alleen omdat je een ontzettende nicht bent'? Jongen, hele dagen :P

Een of andere knurft op tv die in stereotype, slecht gedane make-up een beetje gaat staan grollen over trans vrouwen. Man, krijg je fikken tussen 't frame van je vouwfiets. Ga op een legoblokje staan als je 's nachts moet plassen. Ga grappen maken over je eigen middelmatigheid, maar ga niet lollig stereotypetjes lopen doen als er van de week nog n trans vrouw in elkaar gemept werd in de supermarkt.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door MichelleB »

Hal, wat een mic drop 👏🏻👏🏻👏🏻
-Life is a work in progress-
Serena
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2020, 23:04
Gender: Vrouw

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Serena »

Danielle schreef: 31 mar 2021, 12:07 Vrijheid van meningsuiting betekent dat de overheid je niet op voorhand mag oppakken om je mening. Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat de dingen die je zegt geen gevolgen hebben. Dat die gevolgen in extreme gevallen deplatforming of zelfs ontslag zijn, dat weet je inmiddels wel van te voren.

Overigens riepen de presentatoren van voetbal inside ook gewoon op tot geweld, al dan niet indirect.
Wat een onzin. Tegenwoordig worden mensen gedeplatformed of ontslagen om alles wat niet in lijn ligt met de "woke mob". Soms zelf om tweets van tien jaar geleden.

VI had een leuk stukje satire te pakken, dat sommige mensen daar aanstoot aan nemen wil niet zeggen dat ze oproepen tot geweld.
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Hielke »

Hal schreef: 31 mar 2021, 13:46 Nou ja, konden al die kwaaie witte cis-het-ventjes dan ook maar 'ns om zichzelf lachen, he? Maar dat kunnen ze nou meestal net niet. Dan gaan ze gelijk mauwen over dat je ook nooit meer wat mag zeggen, wah, wah, wah.

Om even op het punt van @Lise in te halen: ja, over individuen moet je zulke aannames doen en dat is dus lastig, maar over groepen heel wat minder. Ik hoef geen glazen bol te hebben om te weten dat grappen over witte heteromannen gemaakt door een lesbische zwarte vroiuw omhoog trappen. Ik hoef geen aannames te doen om te weten dat een niet-gehandicapt iemand die grappen maakt over "josti's", omlaag trapt.

Voor mij hangt het af van wie het zegt. Ik kan goed om mezelf lachen (overigens vind ik zelfspot zeker niet de hoogste vorm van humor - vaak hangt zelfspot namelijk rechstreeks vast aan het dominante verhaal over wat "normaal" is en over hoe ik dat dan dus niet ben, en ik ben wel een beetje klaar met "normaal" zijn volgens de maatstaven van de gemiddelde burger), maar vind grappen alleen maar leuk als het van iemand komt die weet waar het over gaat. Iemand die komt 'aapjes kijken' en dan een beetje gewaagd komt lolbroeken kan w.m.b. de Vecht gaan leegdrinken met n rietje. Iemand die het snapt, die weet waar de angel zit, die kan vrijwel alles tegen me zeggen. [...]

Een of andere knurft op tv die in stereotype, slecht gedane make-up een beetje gaat staan grollen over trans vrouwen. Man, krijg je fikken tussen 't frame van je vouwfiets. Ga op een legoblokje staan als je 's nachts moet plassen. Ga grappen maken over je eigen middelmatigheid, maar ga niet lollig stereotypetjes lopen doen als er van de week nog n trans vrouw in elkaar gemept werd in de supermarkt.
Man, Hal, wat sla je de spijker toch weer welbespraakt op de kop!
Dank en dikke complimenten! :)
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
AlexanderV
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 nov 2020, 12:49
Gender: Man

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door AlexanderV »

Hal schreef: 31 mar 2021, 13:46 Mijn nonbinaire kameraad en ik hebben laatst een tourshirt zitten verzinnen voor "ChopChop & T-shot, the European tour", met data en locaties van onze verschillende transitiemijlpalen erop. Grove grappen over borstverwijderende operatoes? Geen probleem. Roepen: I'm a BOY but without the D I'll never be a BODY? Hi-la-risch (nee, echt, we vinden onszelf reuze leuk).
Geweldig! Mag ik meedoen met de T-shirts? :D :D

Ik zat hier te schudden van het lachen toen ik dit las.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Citizen Erased »

Nou, dat is dan duidelijk; het ‘privilege’ een foute grap te mogen maken is enkel voorbehouden aan leden van de groep zelf (een beetje zoals zwarte mensen te pas en te onpas -n mogen roepen wanneer ze daar zin in hebben). Gaat dus ook niet om de inhoud of ernstigheid van een grap cq opmerking, maar om de persoen die ‘m maakt. Onversneden tribalisme. Geestig :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Hal »

Hey @Citizen Erased, wil je hier serieus over in gesprek? Kan wel, wat mij betreft, maar dan kunnen we wellicht een ander draadje openen. Zelf ben ik idd van mening dat als de status quo er een van machtsongelijkheid is, dat je best wat sociale taboes mag hebben die dat evenwicht een beetje terug proberen te brengen. Niet iedereen vindt dat, maar ik denk dat er goede argumenten voor zijn als je ervan uitgaat dat het wenselijk is dat iedereen gelijkwaardig wordt behandeld.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Citizen Erased »

@Hal Als het wenselijk is dat mensen gelijkwaardig behandeld worden, vind ik het nou net heel raar om overspannender te reageren op een grap / opmerking omdat ‘ie uit een bepaalde hoek komt, zegge blank, hetero biologische man. Daar kan die persoon in kwestie namelijk net zo weinig aan veranderen als de gemiddelde zwarte, non-binaire homoseksuele genderqueer. Iets met een pot en een ketel.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Een harde grap; moet het kunnen en waar ligt de grens?

Bericht door Hal »

Pot en ketel impliceert dat de twee een gelijke sociale status hebben en dezelfde fout maken als waar ze de ander van beschuldigen, maar dat is nu net waar het misgaat - de twee zijn in sociale status niet aan elkaar gelijk. Het is de pot die de ketel zwartmaakt als je kritiek krijgt op een "grap" en je dan gaat mauwen dat je schijnbaar niks meer mag zeggen. Als je dat soort grappen dan zo nodig wilt kunnen maken, dan leer je ook maar omgaan met de meningen die anderen daarover hebben. Je mond houden is een vrije keuze, je eigen grappigheid etaleren ten koste van anderen ook. Voortdurend blootgesteld worden aan mensen die je belachelijk maken om wie je bent en daarmee bestaande vooroordelen en ongelijkheid bevestigen, is dat niet.

Waarom vind je dat de minder gepriviligieerde mensen maar ruimte moeten maken voor de rest, als de rest dat niet voor hen doet? Waarom die ongelijke verwachting die de verschillen alleen maar groter maakt? Waarom vind je dat bezwaar maken tegen onnodige, stereotyperende benaderingen van minderheden 'overspannen' is?

Ik wil equity:

Afbeelding
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht