ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Bericht door Vethrvolnir »

vraagje.
er zit tijd tussen operaties voor ffs / fms
stel je moet in die tussentijd of net erna iets doen waarbij je bijvoorbeeld je id bewijs moet laten zien

heeft een van jullie ooit een probleem gehad hiermee?
dat bijv je niet werd geloofd dat je dezelfde persoon bent?
hoe bewijs je dat?
:shock:
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Bericht door Esther78 »

Ik denk dat het ervan afhangt hoeveel je gezicht veranderd is. Sommige mensen hebben oude foto's van jaren terug waar zij ook in het gezicht veranderd zijn.

En na je naamswijziging, is het sowieso van belang je documenten snel te vervangen. Met naamswijziging in het verleden, kun je natuurlijk vrij gemakkelijk opnieuw documenten aanvragen denk ik.

Of denk ik te simpel?
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Bericht door Vethrvolnir »

in mijn geval. mijn naam en geslachtsaanduiding is gewijzigd. mijn id bewijs is net nieuw. dat zal wel vaker voorkomen denk ik dat vanwege naamswijziging en geslachtsaanduiding wijziging het id best nieuw is op moment van ffs?
ik weet niet hoe opvallend anders mijn gezicht er van voren gezien uit gaat zien.
kan me voorstellen dat als het verschil groot is en het id is best nieuw dat dat vragen oproept.
:shock:
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Bericht door Esther78 »

Ik zou het er op aan laten komen denk ik als je je ID moet tonen.

Het wordt pas een probleem als ze daadwerkelijk gaan navragen.

Ik ben ik en mijn foto op mijn paspoort en rijbewijs is zo'n vreselijke foto.. Maar het is een officieel document en het is jouw document..
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Bericht door AnneCeleste »

Bij mij staat overal nog een twee jaar oude foto op, en heeft niemand er ooit wat van gezegd. Het effect van de FFS is best subtiel.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Bericht door Nate_0 »

Je zou evt kunnen opzoeken hoe mensen die extreme plastische chirurgie ondergaan hier mee omgaan? Barbie lookalikes enzo. Lijkt me dat evt niet herkenbaar zijn niet zozeer samen hangt met dat het geslachtsbevestigend is!

Verder staat er natuurlijk ook nog andere info op je ID (lengte, geb. datum, haarkleur als je je haar niet verft). Lijkt me dat je, samen met je andere identiteitsbewijzen (denk aan rijbewijs, zorgverzekering etc) niet perse in de problemen gaat komen. Naar die foto wordt zelden echt gekeken, en nog minder vaak word je er echt mee vergeleken (ik ben bvb minstens 5x om ID gevraagd sinds de masker-verplichting en maar 1x gevraagd m'n masker even af te zetten).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Bericht door Vethrvolnir »

ja misschien is het niet echt een probleem in de praktijk.
ik ben tot nu toe 1x gevraagd om mijn ov kaart met oude foto te laten zien (er zit een sticker over de foto normaal gesproken ) en masker af te zetten. toen kreeg ik alleen de opmerking dat ik de kaart moest laten vervangen om problemen te voorkomen.
:shock:
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Bericht door luciger »

Ik heb natuurlijk geen ervaring met HRT en/of ffs of fms, maar mijn vorige paspoort had een foto van voor ik ging nadenken over mijn genderidentiteit. Ik had haar tot op mijn schouders, make-up op, vrouwelijk shirtje, en ik was 15 kilo zwaarder dan ik nu ben. In het laatste jaar dat ik dat paspoort had heb ik een wereldreis gemaakt en ben langs heel wat douanes geweest, met een geschoren hoofd, mannelijke kledingstijl, make-uploos, snorretje, noem maar op. Daarnaast was ik dus flink afgevallen, en in combinatie met een totaal andere haarstijl was ik dus echt nagenoeg onherkenbaar ten opzichte van die pasfoto.

Als ik goed tel ben ik 8 keer door de douane geweest, en het heeft niet één keer voor problemen gezorgd dat ik nauwelijks op mijn pasfoto leek.
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Bericht door Vethrvolnir »

dat klinkt geruststellend ^^
:shock:
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: ffs of fms en officiele documenten met pasfoto

Bericht door Danielle »

Ik heb zelf nog jaren na de wijziging een oude foto op mijn OV-chipkaart gehad. Dat heeft een paar keer vragen opgeleverd, soms moest een conducteur twee keer kijken. Keer of twee door zo'n service en veiligheid figuur op barse toon gevraagd waarom ik niet meer op mijn foto leek of waarom ik op de kaart van mijn broer reisde. Maar de meeste OV controleurs vinden het al snel best als je gewoon bent ingecheckt en kijken nauwelijks of helemaal niet naar die foto.

Ik ben in mijn transitie periode niet door langs een douane gegaan of gecontroleerd door een agent. Sinds ik me als vrouw ben gaan presenteren ben ik pas weer gaan reizen toen ik mijn ID had vernieuwd.
Mijn transitieblog: Fading Gender