Bloedwaarde Estradiol - VUmc Beleid

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
meowmeow

Bloedwaarde Estradiol - VUmc Beleid

Bericht door meowmeow »

Ik vroeg me af wat voor standaard/beleid het VUmc op dit moment hanteert voor bloedwaarden van Estradiol (E2) bij trans vrouwen.

Ik las ergens dat als je tussen de 100 pmol/L - 400 pmol/L (27 pg/mL - 108 pg/mL) zit, je dan goed zit. Maar mijn waarde lag vóór de blokkers en estradiol al daarbinnen...
Tjitske

Re: Bloedwaarde Estradiol - VUmc Beleid

Bericht door Tjitske »

Vorig jaar lag de voorkeurswaarde van de estradiol in het VUmc bij mij tussen de 200 en 400 pmol/L. Dit jaar merkt ik dat de bovengrens tot 700pmol/L geaccepteerd wordt als je je daar goed bij voelt. Maar onder de 400pmol is nog wel het streef getal. Of de ondergrens veranderd is weet ik niet, de ondergrens is vanwege botontkalking werd mij verteld.
meowmeow

Bericht door meowmeow »

Goed om te weten dat tot 700 pmol/L (190 pg/mL) geaccepteerd wordt! Natuurlijk weet niet of zo'n hogere waarde daadwerkelijk tot meer/sneller/betere feminisatie leidt, maar ik heb van een paar mensen gehoord dat ze meer merkten als hun bloedwaarden wat hoger lagen.
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik zat zelfs boven de 700 en dat werd wel aangemerkt als hoog, maar niet als problematisch.
Irene
meowmeow

Bericht door meowmeow »

Awesome! Het gaat er om dat je je er goed bij voelt (zonder natuurlijk je eigen gezondheid in gevaar te brengen)
Esther91

Bericht door Esther91 »

Als 200 de ondergrens wordt, dan mag ik straks naar 12 pompjes per dag. Mijn endo heeft het opgegeven bij 6 pompjes per dag, oorspronkelijke streven was zelfs 300. Voor mij is dat ook wel prima zo, anders ben je de ganse dag aan het sprayen.
Tjitske

Bericht door Tjitske »

Bij mij werkte de estradiol lenzetto spray helemaal niet, de pleister gaven wel goede waarden.
meowmeow

Bericht door meowmeow »

Esther91 schreef: 25 apr 2021, 08:50 Als 200 de ondergrens wordt, dan mag ik straks naar 12 pompjes per dag. Mijn endo heeft het opgegeven bij 6 pompjes per dag, oorspronkelijke streven was zelfs 300. Voor mij is dat ook wel prima zo, anders ben je de ganse dag aan het sprayen.
200 pg/ml of 200 pmol/L?
meowmeow

Bericht door meowmeow »

Tjitske schreef: 25 apr 2021, 18:59 Bij mij werkte de estradiol lenzetto spray helemaal niet, de pleister gaven wel goede waarden.
Dat zei mijn endo ook al. Kon beter de spray niet nemen :)
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij mij werkt de Lenzetto prima.
Irene