Nieuwe chat! Zie dit topic.

advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
EvelienArts
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2015, 13:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Boxmeer

advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

Bericht door EvelienArts »

Hallo allemaal,

Ik begin nu langzaam te outen (vrienden,collega's etc) weten ondertussen dat ik transgender ben. Me moeder en me broer weten het al sinds 2015. Omdat ik toen verder niks mee heb gedaan (geen intake uiteindelijk) heb ik het niet tegen me vader verteld. Nu ik wel in transitie wil/ga wil ik ook mijn vader op de hoogte brengen.

Echter zit ik met het volgende. Mijn vader heeft het altijd moeilijk gevonden om dingen die "anders" zijn normaal te zien. Hij heeft misschien mentaal gewoon de capaciteit niet, of is gewoon te close minded.

Als hij 2 mannen op tv ziet zoenen of affectie ziet tonen "moet" hij er maar op reageren (in negatieve zin).

Dus ik hem vertellen dat ik liever zijn dochter ben dan zijn zoon is voor mij een grote horde. Nu wordt hij bijgestaan door een instantie die hem helpen met van alles (waaronder zijn gedrag). Hij heeft het mijn moeder de laatste 30 jaar niet gemakkelijk gemaakt en was (/is af en toe nog steeds) gemeen. Rare opmerkingen, schuld van zaken aan me moeder geven. Nooit er echt voor mij en mijn broer zijn.

Het aan hem vertellen is voor mij dus lastig en heb de hulp voor mijn vader ook gevraagd om dit samen te doen. Nu gaf zij aan hier me wel mee te willen helpen maar vroeg of ik toevallig informatie/ervaringen heb van andere die in hetzelfde probleem zit.

Ik bereid mezelf alvast voor op negatieve reacties/oprmerkingen van hem. Dus wie heeft voor mij goed advies/ervaringen hoe om te gaan met iemand die het LGBTQ+ gebeuren maar raar/vreemd vind.

Wat ook nog meespeelt is dat hij is uitbehandeld met uitgezaaide prostaat kanker en we dus niet weten of hij nog 1-3 maanden of 2-5 jaar heeft. Wil je hem daar dus dit mee "opzadelen".

bedankt alvast voor jullie adviezen,

Liefs,

Evelien
04-09-21 volledig uit de kast
10-02-22 aanpassing voornaam/geslacht BRP
03-03-22 eerste gesprek de vaart
29-08-22 start HRT
20-09-23 verwijzing SRS
14-12-23 start MKVelsen t.b.v. SRS
23-04-24 SRS bij MKVelsen :hbeat:
Gebruikersavatar
Februari
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 aug 2020, 15:22
Gender: Trans MtF

Re: advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

Bericht door Februari »

Mijn vader had er eerst ook moeite mee, maar lijkt er toch voor gezwicht te zijn. Het beste zou zijn om je in ieder geval niet schuldig te voelen en (als je dat kan) gewoon maling te hebben aan wat hij ervan vind. Natuurlijk zijn er dingen die jou kunnen tegenhouden. Misschien voel je een beetje schaamte en kan het daarom lastig zijn om daar overheen te stappen of heeft het tijd nodig.

Kan je het ook niet delen met andere familieleden die er wel wat meer open voor staan?

Bij mijzelf ging het proces geleidelijk door de tijden heen. In mijn moeders familie komt veel macho gedrag voor bij de mannen. En zij zien hun zonen als kleine boefjes. Ik deed mijzelf ook altijd stoer en macho voor. Bij mijn vrienden kon ik mijzelf zijn. Maar ineens droeg ik vrouwelijke oorbellen, vrouwelijkere shirts bij mijn familie. Voor mijn familie was ik al een beetje anders. Als kind altijd stoer en macho voorgedaan en dan dit. Ze dachten dat ik een klap van de molen had en begonnen mij er sterk op te wijzen wat voor jongens en meisjes is. Op een gegeven moment begon er bij mijn moeder gelukkig een belletje te rinkelen. Natuurlijk spreekt zij ook met mijn vader. Op die manier werd mijn vader ook voorbereid. Ik denk dat elke vader het beste wilt voor zijn kind en misschien dat een bepaalde religieuze of maatschappelijke gedachte dat tegenhoud omdat hij denkt goed te handelen. Jij bent jij. Jij mag zijn zoals je bent en er is niets mis met jou. Dat hebben mensen te accepteren. Vaders hebben er meestal meer moeite mee, maar het draait wel vaak bij.

Veel sterkte en liefde,
Sofie
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

Bericht door tartangirl »

Hoi Evelien, Vaders....wat kunnen die soms moeilijk doen...ik denk dat dit een soort algemene deler is voor veel transgenders en ik denk zoiezo de gehele LHBTI gemeenschap.
Wat ik wel weet is dat veel vaders van hun kinderen houden en dat ze het beste willen voor hun kinderen.
Je moet ook niet vergeten dat veel vaders...mannen in het algemeen van een bepaalde leeftijd met een andere tijdsgeest hebben te maken gehad waardoor ze het onbekende vaak niet echt omarmen.
Mijn vader was vaak erg crue als het ging om de openlijke homosexuelen die ons tv landschap rijk zijn....en kon het vaak niet laten zich daar verbaal over uit te laten.
waardoor ik met mijn outing ook last had om het tegen mijn vader te zeggen wat ik diep in mijn hart voelde.
en wat was ik bang om ook van die akelige opmerkingen van mijn vader te moeten ondergaan.
Wat zat ik er naast.....tranen vloeide over en weer en ondanks de kleine strubbelingen hield mijn vader zielsveel van mij en was het juist hij die me vaak naar het VUMC bracht voor de maandelijkse bezoekjes .
Hij was er voor me en ook al vond hij sommige zaken moeilijk , met praten kwamen we al een heel eind.
Wat je zegt over je eigen vader en dat hij ziek is en misschien niet meer lang heeft te leven kan ik je alleen aanmoedigen die kans niet te laten gaan om met hem te praten over wat jou dwarszit....die kans is er misschien maar 1 keer.
ik wens je alle sterkte toe in de komende tijd....
met de meest vriendelijke groeten,

Pascalle
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

Bericht door Jannet V »

Begin gewoon met "Papa, wil je me helpen? Dit kan ik niet zonder jou."
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
EvelienArts
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2015, 13:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Boxmeer

Re: advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

Bericht door EvelienArts »

dank voor jullie advies. Vandaag komt er iemand voor mijn vader (maatschappelijke hulp) die mij mee gaat helpen met vertellen. Half 2 is het grote moment.
04-09-21 volledig uit de kast
10-02-22 aanpassing voornaam/geslacht BRP
03-03-22 eerste gesprek de vaart
29-08-22 start HRT
20-09-23 verwijzing SRS
14-12-23 start MKVelsen t.b.v. SRS
23-04-24 SRS bij MKVelsen :hbeat:
Gebruikersavatar
Nikkie
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 apr 2021, 15:47
Gender: Trans MtF

Re: advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

Bericht door Nikkie »

EvelienArts schreef: 07 mei 2021, 10:07 dank voor jullie advies. Vandaag komt er iemand voor mijn vader (maatschappelijke hulp) die mij mee gaat helpen met vertellen. Half 2 is het grote moment.
Suc6 vanmiddag Evelien!
Ik was ook bang voor de reactie van mijn vader. Uiteindelijk viel dit heel erg mee! Ik hoop dat dit voor jou hetzelfde is.

liefs,

Nikkie.
Zelfs de meest ingewikkelde puzzel bestaat uit stukjes
Gebruikersavatar
EvelienArts
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2015, 13:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Boxmeer

Re: advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

Bericht door EvelienArts »

Hallo allemaal,

Het hoge woord is eruit. En wat ben ik blij dat het eruit is. Me vader was eigenlijk heel begripvol wat ik totaal niet had verwacht. Hij gaf wel aan (ook door) zijn opvoeding dat het natuurlijk voor hem wat lastiger is om te begrijpen, maar hij wil natuurlijk dat ik gelukkig wordt en kan zijn wie ik wil zijn.

Dus type dit nu met heel veel blijdschap:D

Liefs,

Evelien
04-09-21 volledig uit de kast
10-02-22 aanpassing voornaam/geslacht BRP
03-03-22 eerste gesprek de vaart
29-08-22 start HRT
20-09-23 verwijzing SRS
14-12-23 start MKVelsen t.b.v. SRS
23-04-24 SRS bij MKVelsen :hbeat:
Gebruikersavatar
Nikkie
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 apr 2021, 15:47
Gender: Trans MtF

Re: advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

Bericht door Nikkie »

EvelienArts schreef: 07 mei 2021, 15:22 Hallo allemaal,

Het hoge woord is eruit. En wat ben ik blij dat het eruit is. Me vader was eigenlijk heel begripvol wat ik totaal niet had verwacht. Hij gaf wel aan (ook door) zijn opvoeding dat het natuurlijk voor hem wat lastiger is om te begrijpen, maar hij wil natuurlijk dat ik gelukkig wordt en kan zijn wie ik wil zijn.

Dus type dit nu met heel veel blijdschap:D

Liefs,

Evelien
Geweldig Evelien! Wat een last van de schouders :D
Zelfs de meest ingewikkelde puzzel bestaat uit stukjes
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

Bericht door Elise »

EvelienArts schreef: 07 mei 2021, 15:22 Hallo allemaal,

Het hoge woord is eruit. En wat ben ik blij dat het eruit is. Me vader was eigenlijk heel begripvol wat ik totaal niet had verwacht. Hij gaf wel aan (ook door) zijn opvoeding dat het natuurlijk voor hem wat lastiger is om te begrijpen, maar hij wil natuurlijk dat ik gelukkig wordt en kan zijn wie ik wil zijn.

Dus type dit nu met heel veel blijdschap:D

Liefs,

Evelien
Wat fijn dat het zo goed is gegaan Evelien!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 jul 2021, 18:20
Gender: Anders
Locatie: Pijnacker

Re: advies nodig i.v.m. vertellen aan me vader

Bericht door Wim »

Bij mij is het precies andersom,mijn vader heeft er weinig moeite mee met wat ik nu aan het doen ben en ik kan er redelijk normaal over praten met hem en hij toont er best wel begrip voor.
Maar mijn moeder daarentegen wil er helemaal niets van weten,ik heb mijn familie vorig jaar maart op de hoogte gesteld van mijn coming out en daarna werd het door mijn moeder en 2 broers dood gezwegen en ik heb het van de week weer geprobeerd bij mijn moeder maar ik mag er niet over praten ze wil er niets van zien en weten.
Ik heb voorgesteld om dan maar mijn eigen weg te gaan maar ze wil nog wel normaal contact maar zonder dit.
Volg je hart en wees gelukkig.