Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Nieuwsberichten
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Citizen Erased »

Februari schreef: 05 jun 2021, 19:28 Wegens mensen zoals ik zijn er zelfs wetten en werd ook Jezus aan de paal genageld.
Welja joh. Is het nog gelukt met die paardelul? Zo te lezen stijgt een en ander al naar ‘t hoofd.

Die Instagram-pagina moedigt vooral heel veel vatbare lieden aan om te liegen tijdens hun traject. No bueno. Gelukkig kunnen bijna alle ‘slachtoffers’ hun ervaringen navertellen, denk ik dan. Men creëert een sfeer alsof het heel uitzonderlijk is dat er een diagnose gesteld wordt alvorens er over gegaan wordt tot de spannendere medische knip -en plakwerken; maar als je je pootje bezeerd hebt slijpt men de messen ook niet op de achtergrond wanneer je even laconiek aangeeft waar de pijn zit. Mag je toch echt eerst even op de foto. Schoften.

Het simpele feit dat de diagnostiek door een psycholoog verzorgd wordt is kennelijk het heikele punt. Dan doemt onmiddelijk Mediamarkt’s “ik-ben-toch-niet-gek” sentiment op. Want ja, iedere mevrouw mag zo maar zelf besluiten dat ze grotere tetten wil en kan dan na een bedenkperiode van twee weken in iedere hoek van ‘t land terecht. Dat die mevrouw de kosten daarvan helemaal zelf dekt ontgaat ze kennelijk, gelijk het feit dat de mevrouw kiest voor een behandeling die overeenkomt met reeds bestaande geslachtskenmerken. Weinig controversieels aan dus.
Nee, het wordt echt hoog tijd dat deze types zelf kliniekje gaan spelen.
Februari
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 aug 2020, 15:22
Gender: Trans MtF

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Februari »

Citizen Erased schreef: 06 jun 2021, 00:12
Februari schreef: 05 jun 2021, 19:28 Wegens mensen zoals ik zijn er zelfs wetten en werd ook Jezus aan de paal genageld.
Welja joh. Is het nog gelukt met die paardelul? Zo te lezen stijgt een en ander al naar ‘t hoofd.
Dat daar instoppen wacht ik nog wel even een extra jaartje mee, maar er valt meer mee te doen hoor😋 Ben met paarden nog in de experimentele fase, zeg maar.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Lise »

Citizen Erased schreef: 06 jun 2021, 00:12 maar als je je pootje bezeerd hebt slijpt men de messen ook niet op de achtergrond wanneer je even laconiek aangeeft waar de pijn zit. Mag je toch echt eerst even op de foto. Schoften.
Een röntgenfoto is natuurlijk een stuk objectiever vast te stellen en te controleren dan een psychologische diagnose, dus de vergelijking lijkt me niet erg raak. En bovendien, wat dacht je van een situatie waarin jou verteld wordt dat er op zich dokters zat zijn, maar dat dat rontgenapparaat wel een wachttijd van drie jaar heeft en of je zo vriendelijk wil zijn zo lang nog even te wachten met je zere pootje? Persoonlijk laat ik de foto dan maar liever zitten en ga ik rechtstreeks naar de behandeling.
Citizen Erased schreef: 06 jun 2021, 00:12 Dat die mevrouw de kosten daarvan helemaal zelf dekt ontgaat ze kennelijk
Als ik aanbied alles zelf te betalen maakt dat voor de toegankelijkheid van de transgenderzorg niets uit; die blijft zonder diagnose gewoon dicht.
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door MaviPembe »

Ik herken het ook een deel van wat de personen hebben verteld;

Ze hadden in het begin gezegd dat ik 5/6 gesprekken met de psycholoog zou krijgen en dat werd meer dan 10 gesprekken (telefonisch)
Tijdens deze gesprekken werden dingen beloofd die niet waargemaakt zijn. Ik krijg ook brieven van VUmc met geachte heer xx. Zelfs van gemeente Den Haag krijg ik brieven van geachte heer/mevrouw. Toen ik het gevoel kreeg dat dit een eindeloos traject ging worden heb ik een digitaal klacht ingediend. Ik had me ook psychisch onder druk gezet gevoeld. Ik voelde me gedwongen om vrouwen kleding te dragen terwijl ik dat(nog) niet kan/wil. Maar de klachten procedure is goed verlopen en alles is uitgepraat :)
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Vethrvolnir »

Jer158 schreef: 05 jun 2021, 14:30 Ongeacht of het nu wel of geen vleeskeuring is, het is een groot probleem dat mensen het zo ervaren (nog steeds: zie instagram). Zelfs als het allemaal aan de patienten zelf zou liggen (onwaarschijnlijk), dan nog is dit gevaarlijk. Als mensen het idee hebben dingen te moeten verbergen, holt de zorg achteruit. In plaats van defensief zijn ("zo gaat het helemaal niet"; zowel het VU als sommige mensen hier), zou er gekeken moeten worden naar WAAROM mensen de zorg zo ervaren en hoe dat veranderd kan worden.

Eigenlijk boeit het welles-nietes verhaal niet eens. De ervaringen zijn echt, en de consequenties daardoor ook. De meerwaarde van de diagnostiek van het VU over informed consent zou het voorkomen van spijtoptanten zijn, maar dat voordeel raak je kwijt als mensen zich dusdanig ongemakkelijk voelen bij de diagnostiek dat ze moeten liegen. Het proces valt en staat met openheid van de patient, en het getuigt niet van professionaliteit van de medewerkers dat zulke grote aantallen patienten zich niet veilig genoeg voelen om open te zijn
100% mee eens Jer
:shock:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Lise »

Nu ook een artikel hierover in de NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/28/wi ... 1624956751
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Citizen Erased »

Lise schreef: 29 jun 2021, 10:57 Nu ook een artikel hierover in de NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/28/wi ... 1624956751
Verbaast me niets dat dit initiatief een politiek getint keuteltje kent. De idee dat een niet-klakkeloze acceptatie van een niet-alledaags verschijnsel gelijkstaat aan onderdrukking heeft zich nogal meester gemaakt van de nieuwe generatie. Overigens nog niemand gehoord over het feit dat het gros van de kosten van ‘t feest wordt opgebracht door vermaledijde cisjes: gaat dat niet ten koste van je ‘agency’?
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Hal »

Ik zou best 'ns met je in gesprek willen, @Citizen Erased, want volgens mij heb je een interessante mening die de mijne best wat zou kunnen nuanceren, maar ik heb wel wat moeite met je er dik bovenop liggende eh... of t nou cynisme of sarcasme is kan ik niet zeggen. Eraan ontlenen wat je nou eigenlijk bedoelt kan ik in elk geval niet meer.

Wat is nu precies hetgene waar door de demonstranten om gevraagd wordt dat je zo ontzettend belachelijk vindt? En wie heeft het in dat NRC-artikel nu precies over onderdrukking?

Je opmerking over waar de bekostiging van de behandeling vandaan komt vind ik trouwens vreemd. Aan kinderloze mensen die bijdragen aan de kinderbijslag zeggen we tenslotte ook dat dat gewoon het solidariteitsbeginsel is. Dat ik meebetaal aan de IVF van mensen die een kindje willen, geeft mij geen recht ze te vertellen dat ze eerst een jaar naar een psych moeten om te bewijzen dat ze er geen spijt van gaan krijgen, toch?
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Lise »

Hal schreef: 29 jun 2021, 16:58 Wat is nu precies hetgene waar door de demonstranten om gevraagd wordt dat je zo ontzettend belachelijk vindt?
Ik vond het NRC artikel ook best sympathiek, al vind ik de politieke betrokkenheid wel erg jammer. Maar in hun manifest met "eisen" (sowieso die term) staan wel een paar dingen waar, denk ik, zelfs mensen die weinig met het VU en de Genderpoli op hebben wel even hun wenkbrauwen bij zullen fronsen, zie https://vugendermistreatment.noblogs.org.

De "excuses" die ze eisen, de verplichte dikke mensen en racismetraining voor het hele genderteam, het BMI dat niet langer mag worden gebruikt als struikelblok voor medische behandeling (dat gebeurt toch bij elke andere medische behandeling ook?), psychologische diagnoses die nooit en te nimmer behandeling in de weg mogen staan (zelfs niet bij duidelijke wilsonbekwaamdheid?), om maar wat te noemen en er staat nog wel wat meer.

Het is bij de uitstek de taal van een partij die meer geïnteresseerd is in actie voeren en retoriek dan in daadwerkelijk iets met breed draagvlak te verbeteren. Er zit ook een petitie aan vast die ik in ieder geval niet zal tekenen. Zonde.
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Hal »

Ik vind het juist heel logisch dat je je manifest sterk formuleert. Bij aandacht vragen, het gesprek op gang brengen en mensen naar de tafel brengen door herrie te maken, past (net zoals je dat bij vakbonden bijv. ziet) sterke taal. Als er dan eenmaal aan tafel gezeten wordt, komt vanzelf het compromis erin en doet iedereen water bij de wijn. Daarin is deze club niet anders dan andere actiegroepen, of ze het milieu nu voorstaan, of gelijke behandeling van vrouwen, of anti-discriminatie. Daar is niets extreems aan, het is juist een strategisch openingsbod waarna je kunt gaan onderhandelen om uiteindelijk ergens uit te komen wat haalbaar is.

Ga je in je grondbeginselen zelf alvast je compromis zitten verzinnen, dan blijft er in de onderhandelingen sraks niets meer over van wat je nu eigenlijk wilt. Dat is de basis van actievoeren. Deden we vroeger ook al zo toen we nog tegen de bom protesteerden, meneer de president welterusten wensten en witte verf naar de trouwkoets van t koninklijk paar gooiden.

Verder: dat zoiets achterhaalds als een BMI elders in de zorg ook nog gebruikt wordt, is toch geen argument om het dan hier ook maar te bliven doen?

Vond het trouwens wel opvallend dat dat NRC artikel de Nederlandse vertaling van ' Rapid Onset Gender Dysphoria' aanhaalt en benoemd als een 'medische term', terwijl we allang weten dat het niet bestaat. Zelfs in een verder sympathiek artikel sluipt dus toch de misinformatie.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Plaats reactie