Het COC start nu een actie om de ban van Sanquin, om homomannen als bloeddonor te weigeren, te doorbreken. Vanwege ondertaande ervaring heb ik verzocht om daarbij in een moeite ook transgenders mee te nemen.
Toen ik in 1998 mijn voornaam en bijbehorende pasfoto officieel veranderde, gingen mijn banken en verzekeringen mij ook als "Mevrouw" aanspreken. Ik heb toen bij de bloedbank van mijn plaatselijke ziekenhuis een gesprek aangevraagd, om ook in hun wachtkamer in het vervolg als Mevrouw te worden opgeroepen. Daarbij kon ik verklaren, dat ik sinds 1990 ben gaan samenwonen met een biologische vrouw. De arts, die daar mijn gesprekspartner was wilde daar zeker in meegaan. Maar door het sterk wisselende vrijwillegersteam is daarvoor de enige waterdichte mogelijkheid, dat ik ook in hun geautomatiseerde administratie als vrouw zou worden opgenomen. Daar had ik natuurlijk geen enkel bezwaar tegen. Maar hij moest dit voor alle zekerheid nog wel even met het bestuur van de stichting Sanquin opnemen. De onbegrijpelijke reactie van Sanquin was toen, dat ik verder werd uitgesloten van elke vorm van bloeddonatie, hetgeen ik als zeer kwetsend heb ervaren.
Het COC vermoedt, dat het hier om een toenmalige incidentele beslising gaat. Maar als blijkt, dat Sanquin ook heden ten dage ook transgenders uitsluit van het doneren van bloed, dan wil het COC zeker haar nu net gestarte actie voor homomannen ook uitbreiden naar transgenders. Zou ik langs deze weg mogen vernemen, of er in transgender land ook recente ervaringen zijn die er op wijzen, dat de stichting Sanquin ook heden ten dage in het algemeen transgenders uitsluit van het geven van bloeddonaties.
Gaarne jullie reactie en met vriendelijke groet, Sabrina
Wordt een transgender als bloeddonor door Sanquin geacceptee
-
Sabrina40
-
Hexley
Re: Wordt een transgender als bloeddonor door Sanquin geacce
Beetje off-topic maar weet je ook, wat er qua medicijnen op de "blacklist" staat?

-
Venka
Zat ik ook al te denken,het lijkt mij niet als je bv androcur slikt dat je een geschikte donor bent
-
Arike
voor wat ik heb gehoord weigert Sanquin niet om reden van transgender-zijn. Maar medicijngebruik (o.a. DHT-blokkers) kunnen wel een reden zijn.
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Hexley
Nou in Spanje heeft men met oestrogenen icm. spironolacton of cyproteronacetaat (en volgens mij ook (D)MPA) geen probleem, dit hebben ze wel met bv. finasterid en dutasteride. Dus zou het best wel eens kunnen hoor,... :)Aafke schreef:Zat ik ook al te denken,het lijkt mij niet als je bv androcur slikt dat je een geschikte donor bent

-
Sabrina40
Inderdaad zal Sanquin waarschijnlijk geen problemen hebben met het transgender zijn als zodanig, maar wel met het medicijn cq hormonen gebruik in onze kringen. Zelfs voor de komst van het Internet waren er al sluipwegen om, buiten het officiële medische circuit om, toch aan hormonen te komen. Toen ik voor 1998 nog regelmatig bloed doneerde had ik soms 's nachts hoofdpijn en slikte dan een paar aspirientjes. Blijkbaar werd mij toen elke keer gevraagd, of ik recent nog medicijnen had geslikt, Als ik dan die aspirientjes noemde, werd er gelijk een aantekening op die bloedzak geplaatst, dat deze niet voor een directe bloedtransfusie maar alleen voor het maken van bloedplasma mocht worden gebruikt.Hexley schreef:Nou in Spanje heeft men met oestrogenen icm. spironolacton of cyproteronacetaat (en volgens mij ook (D)MPA) geen probleem, dit hebben ze wel met bv. finasterid en dutasteride. Dus zou het best wel eens kunnen hoor,...Aafke schreef:Zat ik ook al te denken,het lijkt mij niet als je bv androcur slikt dat je een geschikte donor bent
Bij transgenders zal het dus om medicijn- of hormoongebruik gaan, terwijl het bij die homomannen om een verhoogde kans op de aanwezigheid van het HIV virus gaat. Dat zijn dus heel duidelijk verschillende zaken, die men niet in een gemeenschappelijke actie moet gaan benaderen. Ik trek mijn suggestie aan het COC dus in, om een mogelijk aanwezig transgender probleem in een ruk met hun activiteiten voor de homomannen mee te nemen. Maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties .
-
Hexley
Ik zie het probleem niet zo hoor. Maar wat is er met een MtF die op mannen valt, maar op papier (nog) "man" is,..??? Of ben je zo'n kortzichtige lesbo MtF die daar geen rekening mee houdt?Sabrina40 schreef:Bij transgenders zal het dus om medicijn- of hormoongebruik gaan, terwijl het bij die homomannen om een verhoogde kans op de aanwezigheid van het HIV virus gaat. Dat zijn dus heel duidelijk verschillende zaken, die men niet in een gemeenschappelijke actie moet gaan benaderen. Ik trek mijn suggestie aan het COC dus in, om een mogelijk aanwezig transgender probleem in een ruk met hun activiteiten voor de homomannen mee te nemen. Maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties .

-
Sabrina40
Ik zie jouw geschetste probleem, over die MtF's die op mannen vallen, niet als iets wat daadwerkelijk als probleem aan de orde zou kunnen komen. Volgens mij zullen zeker die MtF's die op mannen vallen een volledige medische behandelijng met HRT en SRS ambiëren en daardoor al vroegtijdig niet meer gewenst zijn bij Sanquin. Daardoor zal niet eens meer ter sprake komen, dat na het vinden van zo'n mannelijke relatie biologisch gedacht zou kunnen worden aan een homo relatie. Bovendien zal zo'n MtF die op mannen valt toch ook niet dat typische homogedrag, met veelvuldige korte seksuele contacten met sterk wisselende (mogelijk HIV besmette) partners, gaan vertonen.Hexley schreef:Ik zie het probleem niet zo hoor. Maar wat is er met een MtF die op mannen valt, maar op papier (nog) "man" is,..??? Of ben je zo'n kortzichtige lesbo MtF die daar geen rekening mee houdt?Sabrina40 schreef:Bij transgenders zal het dus om medicijn- of hormoongebruik gaan, terwijl het bij die homomannen om een verhoogde kans op de aanwezigheid van het HIV virus gaat. Dat zijn dus heel duidelijk verschillende zaken, die men niet in een gemeenschappelijke actie moet gaan benaderen. Ik trek mijn suggestie aan het COC dus in, om een mogelijk aanwezig transgender probleem in een ruk met hun activiteiten voor de homomannen mee te nemen. Maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties .
-
J1nny
Daarbij vind ik dat de volgende zinsnede 'Of ben je zo'n kortzichtige lesbo MtF die daar geen rekening mee houdt?' wel een tandje minder kan persoonlijk.
-
Hexley
Jinny voel je je aangesproken of zo? En Sabrina whatever,...