Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Ervaringen met zorgverleners
Forumregels
Forum voor ervaringen met zorgverleners. Hou het netjes, en ter zake. De transgenderzorg is stuk, dat weten we allemaal, dat hoef je hier niet meer te melden.

Verder: ongeremd ophemelen of afbranden is niet toegestaan.

LET OP: dit forum is vanwege het maatschappelijk belang openbaar. Let dus op met privégegevens. Wil je niet onder eigen naam posten, dan kan dat in overleg met het forumbeheer. We zullen je post dan anonimiseren.
Plaats reactie
SB95
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2020, 10:13
Gender: Trans MtF

Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Bericht door SB95 »

Hoi!

Ik ben me aan het oriënteren op de geslachtsoperatie en ik kwam de naam van Dr. Philippe Houtmeyers tegen. Hij zou een nieuwe (nieuw voor trans vrouwen maar wordt al langer gebruikt voor cis vrouwen die geboren zijn zonder vagina) techniek gebruiken waarbij er voor de binnenkant van de neovagina buikvlies/peritoneum wordt gebruikt. Ik kan alleen weinig ervaringen vinden van mensen die bij hem zijn geopereerd, met die techniek of in het algemeen. Ik heb in september een consultatie maar zou graag alvast meer ervaringen horen, mag ook in DM!

Ik woon zelf in Nederland, dus andere ervaringen (bijv. qua zorgverzekering en kosten) van mensen die in Nederland wonen maar hun operatie in België hebben gehad zijn ook welkom.
Valentina
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:15
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Bericht door Valentina »

Het klink zolas de technick van dr. Kanhai?
Jennifer84
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 jul 2017, 00:21
Gender: Trans MtF
Locatie: provincie Utrecht

Re: Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Bericht door Jennifer84 »

Het is een andere techniek dan kanhai.

Houtmeijer doet de ppt techniek.

Hij accepteert S2 formulier maar er is een eigen bijdrage van 6500 euro nodig.

Over de ervaringen en techniek van deze operatie, is op een subforum van Reddit redelijk wat te vinden.
Wees jezelf, het leven is te kort om iemand anders te zijn.
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Bericht door Annabel »

Geen ervaring hier (sta nog steeds op de wachtlijst), maar dit klinkt als een betere optie! Voor diegene die willen zoeken, ik neem aan dat het hier gaat om de "Peritoneal Pull-Through Vaginoplasty" (de PPTV dus).
Als ik ga zoeken kom ik uit bij een Dr. Heidi Wittenberg; wat artikelen die ik vond:
https://www.mtfsurgery.net/peritoneal-p ... plasty.htm
https://www.mozaiccare.net/vaginoplasty-peritoneal

en een informatief Youtube filmpje:


Dus ik neem aan dat Dr. Houtmeyers dezelfde techniek gebruikt??
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Bericht door Annabel »

@SB95 Ik vroeg mij af hoe het is gegaan met het consult? Is het inderdaad de techniek zoals hierboven beschreven?
SB95
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2020, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Bericht door SB95 »

Annabel schreef: 04 okt 2021, 20:30 @SB95 Ik vroeg mij af hoe het is gegaan met het consult? Is het inderdaad de techniek zoals hierboven beschreven?
Helemaal vergeten! Het was een prima consult, ik vond het een hele sympathieke arts. Hij vertelde dat hij standaard de penis inversie methode uitvoert en het peritoneum/buikvlies vooral gebruikt als vrouwen te weinig materiaal van zichzelf hebben. Hij is bereid die methode te gebruiken als iemand dit graag wil ondanks dat het niet noodzakelijk is. En het is niet precies de PPT-methode maar de penis inversie methode met een graft van het peritoneum voor een gedeelte van de binnenkant van de vagina. De graft wordt dan door middel van laparoscopie met drie gaatjes in de buik verkregen. Hiervoor is ook dezelfde ontharing nodig als bij de standaard techniek.
Ursula
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2022, 17:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Bericht door Ursula »

Heb je inmiddels de ingreep gehad? Ik heb mijn ingreep bij dokter Houtmeyers gehad 6 weken geleden.
SB95
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2020, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Bericht door SB95 »

Ursula schreef: 01 jul 2022, 23:31 Heb je inmiddels de ingreep gehad? Ik heb mijn ingreep bij dokter Houtmeyers gehad 6 weken geleden.
Ik heb vooralsnog geen definitieve keuze gemaakt waar/of ik het ga doen, maar ik vond dokter Houtmeyers niet genoeg verschillen van wat ik in Nederland heb gezien om er helemaal voor naar België te reizen.

En gefeliciteerd! Hoe is het gegaan?
LyraDNM
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2022, 02:15
Gender: Vrouw

Re: Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Bericht door LyraDNM »

Hoi, Deze techniek wordt geloof ik bij een standaard ziekenhuis als het VUMC ook gebruikt, maar in het geval van een transgender vrouw gebruiken ze deze techniek alleen als de vrouw vóór de puberteit gestart was met hormonen en de penis dus onderontwikkeld is. Ik dacht dat een ziekenhuis als het VUMC hier best streng op is en dit dus niet gaat doen als dit niet nodig is. Naar wat ik heb gehoord is de methode van dr. Kanhai wel de meest gunstige en een van de weinige hier in Nederland, maar ik weet natuurlijk ook niet alles.
Ursula
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2022, 17:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Ervaringen SRS Dr. Houtmeyers in België

Bericht door Ursula »

Mijn ingreep is goed gegaan. Ik heb wel de ziekte van Crohn. Deze ziekte is sinds 15 jaar in remissie. Één chirurg in België weigerde me daarom te opereren. Voor Dr. Houtmeyers was het geen probleem. Het is daarom wel een klassieke ingreep geworden. De revalidatie is bijna gedaan. Mijn geslacht is nog wel onderaan gezwollen. Wat maakt dat de grote schaamlippen nog niet mooi samenvallen. Min punt zijn de kleine schaamlippen. Die zijn helemaal klein. Dat vind ik spijtig. D’r. Houtmeyers gaf me als reactie dat kleine schaamlippen altijd heel moeilijk zijn :(
Plaats reactie