Nieuwe chat! Zie dit topic.

X in paspoort

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Hoi @Rozan
Ik wil er juist niet mee wachten, dit omdat ik binnenkort pas op een wachtlijst kom, dus het nog wel even duurt voordat ik in transitie kan...
Ook wil ik volgend jaar graag dat er meteen m'n juiste naam op m'n diploma komt te staan. Ook hoop ik er wat gedoe mee te kunnen voorkomen.
Maar ik kan jou ook begrijpen hoor!

Ik moet nog steeds met de advocaat bellen, ik ben erg goed in uitstellen. Maar ik ga dat echt begin volgende week doen, zodat ik dat nog heb kunnen doen met 1 van m'n ouders
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
Rozan
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:13
Gender: Genderqueer

Re: X in paspoort

Bericht door Rozan »

Oh, kan me dat vanuit je diploma goed voorstellen! Dat scheelt inderdaad gedoe... en zou zo fijn zijn om die meteen op je juiste naam te hebben staan. Heel veel succes gewenst!
Vanuit mijn queerness ambieer ik geen transitie, maar een transpositie. Ergens in het midden wil ik mij positioneren...
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Heel erg bedankt!
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Even een korte update van mij.
Ik was afgelopen woensdag jarig en zit momenteel in m'n eentje in Zweden. Dus s'avonds met m'n ouders gevideobelt.

Toen zeiden ze:
20 jaar geleden hebben we jouw naam uitgezocht (op die dag zelf echt de knoop doorgehakt). En nu heb je dit jaar aangegeven dat je je niet meer prettig voelt bij die naam en door het leven wil gaan als Sam. Nu hebben we lang nagedacht wat we je voor je verjaardag cadeau willen doen. En we hebben besloten dat we jou je nieuwe naam willen geven. Dus wij willen alle kosten betalen die gemaakt moeten worden voor je nieuwe naam (en X in idkaart)

Dus dat betekent voor mij iets minder zorgen!!
Daarom vanochtend Kim Smienk (advocaat) gebeld. Voelde meteen goed! vroeg ook meteen hoe ik wil dat ze mij aanspreekt!
Een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek morgen. (Videobellen helaas wel, want zit dus in Zweden)

Ja dat was het eigenlijk wel
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: X in paspoort

Bericht door Irene_de_Vreede »

Wat een ontzettend lief gebaar!
Irene
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Vandaag met Kim gebeld.
Voelde erg prettig.
Zij gaat nu kijken of ik recht heb op subsidie/toevoeging.
Verder heb ik documenten opgevraagd. Dan is het nu een kwestie van brief schrijven, bewijsstukken aanleveren.
Alles naar de rechtbank sturen en dan wachten.

Als ik recht heb op subsidie vallen de kosten (voor mijn ouders) ook wel mee. Ben erg tevreden tot nu toe!
Dus als je een advocaat zoekt, Kim is de jusite.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
moonlight89
Berichten: 359
Lid geworden op: 11 aug 2014, 11:32
Gender: Trans FtM

Re: X in paspoort

Bericht door moonlight89 »

Thnx voor de tip Sammy. Ook ik heb inmiddels contact met Kim. Aantal dagen geleden had ik haar gemaild en een dag later al eerste gesprek. Nu net aan een halve week later en heb antwoord van subsidie al binnen. Hopelijk zijn de overige partijen ook een beetje vlot!
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Wat goed om te horen!
Ik heb aankomende zaterdag m'n tweede afspraak met Kim staan!
Ik heb recht op subsidie dus kosten vallen enoooooorm mee.
Ik heb ondertussen bijna alles geregeld zodat het naar de rechtbank kan.
Laatste documenten naar Kim opgestuurd. M'n ouders moeten hun brief nog schrijven. Dan met Kim naar het geheel kijken. Dus gaat allemaal erg snel!

Over die documenten gesproken. Er werd gevraagd of ik m'n doorverwijzing naar Kim wil sturen. Oke is goed.
Ik de huisarts gebeld, hebben ze het op briefpapier gezet met de naam van de huisarts eronder. Super fijn dat dat kon.
Nu kwam die eerst bij mij thuis binnen. Dus m'n ouders sturen er een foto van. Heeft de huisarts m'n woorden verdraaid en uit de context getrokken... beetje jammer... weet niet zeker of mij dat gaat helpen.

Maar we zullen zien wat Kim er van gaat zeggen.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Hej hoi!
Vandaag afspraak gehad met Kim.
Ze stuurt mij het definitieve en complete verzoekschrift, dan moet ik akkoord geven en dan gaat het allemaal naar de rechtbank.
We hebben alles doorgenomen. Ziet er allemaal erg goed uit. Ze kan alle informatie erg goed verwerken in het verzoekschrift. Ben er erg tevreden mee.
Als ik rechter was had ik geen nee kunnen zeggen ;)
Maar helaas is dat niet zo. Dus het is zo wachten. Wachten wachten en wachten. Ik hou jullie op de hoogte als ik weer wat hoor.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: X in paspoort

Bericht door San(ne) »

Ik vind het zo bizar dat een rechter hier een klap op moet geven.
Zelf werk ik als jurist en voer ik regelmatig rechtszaken. Als je iets leert is het wel dat het ontzettend afhankelijk kan zijn van de rechter hoe een uispraak valt. In mijn vakgebied is dat wel een leuk spel (ruimtelijke ordening), maar als het om zulke persoonlijke belangrijke dingen gaat lijkt me dat minder leuk.

Ik wist ook eerlijk gezegd niet dat de X via de rechtbank moet. Ik ben benieuwd aan welke regelgeving ze dit dan "objectief" toetsen. Of kijkt de rechtbank enkel naar een niet-juridische, personlijke motivatie van de advocaat die je hebt ingechakeld?