solliciteren en arbeidsverleden

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
mariannevanh
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 dec 2020, 19:46
Gender: Vrouw
Contacteer:

solliciteren en arbeidsverleden

Bericht door mariannevanh »

Ik ben momenteel druk aan het solliciteren.
Vandaag krijg ik bij de uitnodiging voor een gesprek de vraag om mijn diploma's mee te nemen en referenties op te geven.
Wat is de beste manier om hiermee om te gaan?
Mijn vroegere werkgevers kennen mij nieuwe naam niet. Moet ik hen allemaal gaan benaderen en vertellen over mijn transitie?
en diploma's staan (nog) op mijn oude naam....

Hoe pakken jullie dit aan?

Groetjes,
Marianne
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: solliciteren en arbeidsverleden

Bericht door tartangirl »

Goedenmorgen Marianne,...je verleden kan je blijven achtervolgen...al had ik wel eens gehoord dat er scholen en instanties zijn die wel mee willen werken om je oude diploma's aan te passen.
Ik zit ook wel eens naar een CV te kijken wat doordrenkt is met mijn mannelijke verleden, en daar schaam ik me niet voor.
vwb referenties is het misschien wel belangrijk om een goed gesprek aan te gaan met een evt oud werkgever en om er dan 1 uit te zoeken waar je een goede klik mee had.
En mocht dat geen optie zijn dan zou ik open kaart spelen naar je nwe werkgever en het gaat uiteindelijk toch om je prestaties die je hebt geleverd in het verleden en niet je gender( als is dat makkelijk praten).
competenties zijn competenties......en die zijn gelukkig wel genderneutraal

grtjes
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: solliciteren en arbeidsverleden

Bericht door luciger »

Volgens mij kun je, op het moment dat je naam officieel gewijzigd is, bijna alle officiële documenten laten aanpassen.
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: solliciteren en arbeidsverleden

Bericht door Annabel »

Als je je naam officieel gewijzigd hebt, kan je via "mijn duo": https://duo.nl/particulier/inloggen-op-mijn-duo.jsp inderdaad inloggen en je diploma's downloaden met je nieuwe naam (zoals ik het heb begrepen anyway). Voor eventuele diploma's die niet via duo gaan (b.v. een PhD) kan je contact opnemen met de universiteit/instelling waarbij je het diploma/certificaat heb behaald en kunnen ze een nieuw diploma/certificaat uitgeven (na wat uitleg en papierwerk).
Maar ik ben bang dat als je inderdaad nog niet officieel je naam hebt gewijzigd, er niks anders op zit dan uitleggen. En als men er een probleem van maakt, lijkt mij dat een mooi punt voor de discriminatie afdeling, toch?!
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: solliciteren en arbeidsverleden

Bericht door Esther78 »

In Duitsland moet je alle relevante documenten gelijk meesturen.

Ik heb standaard een alinea in de brief staan dat "bij het doornemen van de documenten een andere naam kan staan." En dat is de opening op te zeggen dat ik een transitie heb doorlopen. Niet bezig zijn met, maar een transitie heb doorlopen. Het enige dat telt voor de werkgever op dat moment, is dat ik de sociale transitie heb afgesloten. De rest is niet interessant. Het gaat inderdaad om de competenties. Dan hoef je verder niet geheimzinnig te doen.

Zo heb ik het gedaan met de laatste 2 werkgevers. En had evengoed bij de laatste sollicitatieronde, uitnodigingen voor 6 van de 8 sollicitaties.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: solliciteren en arbeidsverleden

Bericht door Jer158 »

Ik woon niet in NL, maar hier handel je vertrouwelijke zaken met HR/personeelszaken af. Als je passt en geen behoefte hebt om uit de kast te komen met je diploma's, of als je naam nog niet officieel veranderd is, kan HR als tussenpersoon fungeren. Je levert je paspoort of diploma aan HR, die dat (genuanceerd: door zonder je te outen) doorkoppelt naar degene die over de sollicitatie gaat. Het lijkt hier te werken, maar ik heb geen idee of dit in NL gebruikelijk is. Misschien kijken mensen je wel raar aan als je dit probeert.

Ook ter aanvulling/correctie op voorgaande posts: VO/MBO diploma's vervangen gaat via DUO, HBO/WO via de onderwijsinstelling zelf.
Hung her from the branches of a mango tree
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: solliciteren en arbeidsverleden

Bericht door Annabel »

Jer158 schreef: 14 jul 2021, 02:27 Ik woon niet in NL, maar hier handel je vertrouwelijke zaken met HR/personeelszaken af.
Zeker in het VK :) Zo heb ik het ook ervaren.
Jer158 schreef: 14 jul 2021, 02:27 Ook ter aanvulling/correctie op voorgaande posts: VO/MBO diploma's vervangen gaat via DUO, HBO/WO via de onderwijsinstelling zelf.
Nee hoor, WO diploma's gaan ook gewoon via DUO ... alleen post-HBO/WO of speciale zijinstroom gaan via onderwijsinstellingen.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: solliciteren en arbeidsverleden

Bericht door Jer158 »

Annabel schreef: 14 jul 2021, 08:22 Nee hoor, WO diploma's gaan ook gewoon via DUO ... alleen post-HBO/WO of speciale zijinstroom gaan via onderwijsinstellingen.
Ik wilde zeggen: dat moet dan recent veranderd zijn, maar ik zie nog steeds alleen de optie voor een uitreksel via DUO (hoewel de beginpagina het wel heeft over een "vervangend opleidingsdocument" als optie). Ik moest een paar jaar geleden alle faculteiten langs waarvan ik diploma's heb voor vervangende diploma's, inclusief een "gewone" bachelor
Hung her from the branches of a mango tree
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: solliciteren en arbeidsverleden

Bericht door eew »

Nog een tip, als je ergens digitaal je hoger onderwijs diploma's moet aanleveren kan je de uittreksels van DUO gebruiken, deze staan automatisch op de naam die nu in de BRP staat, daaf hoef je niets voor te doen.
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: solliciteren en arbeidsverleden

Bericht door Annabel »

Nog even een correctie op mijzelf;Mijn gegevens zijn nu gewijzigd in het BRP en hoewel de gegevens bij mij niet automatisch werden gewijzigd in het systeem van de DUO, werden deze wel gewijzigd na een paar emailtjes naar de DUO. Inderdaad zoals @eew zegt dat je een digitaal uittreksel kan downloaden, klopt, en dit is in ieder geval in Nederland net zo geldig als je originele document. Echter als je met buitenlandse instanties te maken hebt, is het misschien beter om je diploma's officieel (en in het Engels?) te (her)krijgen, dus dan is de weg zoals @Jer158 noemt de juiste optie. De DUO kan wel een gratis vervanging van je middelbaar onderwijs diploma verschaffen: https://www.duo.nl/particulier/vervange ... dering.jsp, maar van de andere instanties kunnen ze alleen een "uittreksel" geven. Gezien het feit dat ik alleen maar naar mijn VWO papieren ben gevraagd toen ik de universiteit begon, laat ik dat wel lekker zitten. Ik heb dus inmiddels mijn WO papieren kunnen downloaden met de juiste naam, en ik ben nu bezig om mijn PhD papieren te veranderen, dus contact opgenomen met de universiteit waar ik gepromoveerd ben.

@Jer158 , ik ben wel benieuwd hoe zo'n vervangend document er uit ziet. Bijvoorbeeld, mijn originele 'Master' heeft handtekeningen van alle personen in mijn afstudeercommissie; krijg je gewoon een nieuw certificaat met een nieuwe naam zonder handtekeningen?
Plaats reactie