oude identiteit

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
mariannevanh
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 dec 2020, 19:46
Gender: Vrouw
Contacteer:

oude identiteit

Bericht door mariannevanh »

Ik wil graag op termijn mijn naam ook officieel laten wijzigen en dus een nieuwe iD-kaart hebben.
In veel registers en systemen sta ik nu geregistreerd onder mijn geboortenaam.
Hoe toon ik straks (met mijn nieuwe naam) aan dat ik dezelfde persoon ben (als de persoon in het register)?

Groetjes,
Marianne
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: oude identiteit

Bericht door Ylse »

Gewoon met je BSN
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
mariannevanh
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 dec 2020, 19:46
Gender: Vrouw
Contacteer:

Re: oude identiteit

Bericht door mariannevanh »

Ja, maar niet overal staat mijn BSN genoteerd en niet elke organisatie heeft toegang tot BSN's. Welk document is nog geldig om de link te leggen tussen mijn oude naam en mijn BSN, om vervolgens een link te leggen tussen mijn nieuwe naam en hetzelfde BSN?

Voor mijn grote hobby stamboomonderzoek kom ik in het archief (dat is geen gemeentelijke instelling en heeft dus geeb toegang tot BSN's). Ik neem een kopie van het trouwboekje van mijn ouders mee om aan te tonen wie mijn ouders zijn, maar daarin staat mijn geboortenaam.
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: oude identiteit

Bericht door Annabel »

Goede vraag, heb ik mij ook afgevraagd. Ik heb dus onlangs officieel mijn naam laten wijzigen en binnenkort kan ik mijn nieuwe paspoort ophalen. Ik ga vragen of dat ik de oude terug mag hebben. Dat doen ze graag voor je trouwens, krijg je gewoon een groot gat (of soms 3 gaten als je een ijverige ambtenaar treft) door je oude paspoort. Met deze twee documenten kan je het uitleggen indien dat nodig is (BSN blijft hetzelfde tenslotte). En maak ook een kopie van je oude identiteitskaart/paspoort voordat je 'm vernieuwd (just in case).
Mijn idee is dat als iemand daarna nog moeilijk gaat doen met deze twee bewijzen, dat die persoon toch wel een moeilijk persoon was in the first place, en dan moet je gewoon volhouden, uitleggen, en anders naar de juiste instanties stappen.
Nog als bonus: mijn ervaring is dat het bijna schrikbarend makkelijk is in Nederland om identiteitsfraude te plegen als je enkel iemands achternaam en geboortedatum weet! Dit is het enige dat er bij veel dingen gevraagd wordt als controle! En die blijven hetzelfde toch?!
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: oude identiteit

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb begin dit jaar officieel mijn naam en geslacht laten wijzigen en ben nog niet op problemen gestuit, al gebruiken sommige instanties nog steeds mijn oude naam (daar ben ik zelf ook debet aan, omdat ik er niet heel erg actief werk van heb gemaakt.)
Irene
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: oude identiteit

Bericht door Ylse »

Ik denk dat ik in de afgelopen 5 jaar niet of nauwelijks op problemen ben gestuit. Nu is mijn voorletter gelijk gebleven dus Y. ... is nog gelijk aan vroeger.

Daar waar ik op problemen stuit zijn banken en andere financiële instellingen. Zeker als ik ze aan de telefoon heb dan beginnen ze gelijk te meneren want ze horen een mannenstem. Bij de controlevragen begint de twijfel te ontstaan want mannenstem, er staat vrouw in het systeem, blablabla.

Soms helpt aangeven dat ik nu eenmaal een wat zware stem heb. Soms moet je even boos worden.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: oude identiteit

Bericht door Emma »

Die link hoeft helemaal niet gelegd te worden. Je staat nu fout in hun systemen en volgens de AVG heb je recht op correctie van je gegevens. Dat is werkelijk alles, van je abonnement op de Donald Duck tot je hypotheek. Er zijn er maar weinig die echt willen weten waarom, maar wettelijk gezien doet dat er niet toe. In hardnekkige gevallen werkt een kopie van je oude ID samen met een kopie van je nieuwe, met BSN op allebei. Alleen Paypal doet nog moeilijker en wil je gewijzigde geboorteakte zien, maar daar hebben ze geen recht op. Daar helpt het om ze niet wijzer te maken en gewoon een nieuwe rekening te openen en de oude op te heffen.

Dat gezegd hebbende, gaat het wel het snelst door als men wil weten waarom, gewoon mondeling te vertellen dat je trans bent en de BRP is gewijzigd.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: oude identiteit

Bericht door Anon20230219 »

Ik heb tot dusver weinig problemen gekend.
Totdat ik ging verhuizen en er bloed geprikt moest worden en ik problemen aan de balie kreeg want in het systeem stond nog mijn oude geslacht en naam en ik toonde een nieuwe ID met de juiste gegevens.
Sommige systemen worden dus nooit bij gewerkt en blijven je oude gegevens staan.
Het is dan des te vreemder dat het VU brieven stuurt met aanhef Dhr terwijl er je nieuwe naam naast staat.
Na wat gezucht en gesteun aan de balie is dit dan gecorrigeerd nadat ik mijn ID kaart overlegde.
Over het algemeen gaat het goed maar heel soms kom je nog je oude IK tegen.
Plaats reactie