Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe een masectomie regelen jaren later?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Hoe een masectomie regelen jaren later?

Bericht door DylanKing1999 »

Ik heb in 2018 bij Stepwork mijn diagnose gekregen, en ben toen ook begonnen met hormoontherapie. Het was voor mij ook altijd het plan om uiteindelijk een masectomie te laten uitvoeren, maar ik wilde dat nog even niet op dat moment. Niet lang na het afronden van de diagnose ben ik dan toen ook contact met Stepwork verloren.

Ik ben nu op het punt dat ik mij klaar voor voor de masectomie, maar ik weet nu even totaal niet hoe ik dit aan moet pakken. Om de operatie vergoed te krijgen moet ik een verwijzing van een genderkliniek hebben. Maar alle genderklinieken zijn alleen gericht op het nog moeten krijgen van een diagnose en zo het hele traject door te lopen. Ik heb nu dus ook letterlijk geen idee hoe ik dit kan regelen.

Is er iemand anders die pas later voor een masectomie gegaan is? Hoe heb je dit aangepakt?

Ik dacht er overigens aan om de operatie bij Genderclinic te laten uitvoeren, maar ik zag Stepwork niet bij hun lijst van vergoedingen staan. Betekent dit dat ik hier niet terecht kan?
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Hoe een masectomie regelen jaren later?

Bericht door San(ne) »

Een vriend van mij zat bij Stepwork. Zij hebben hem verwezen naar Gender Clinic voor de mastectomie en dat is ook gewoon vergoed, dus dat is geen probleem denk ik.
Ik zou als ik jou was proberen contact op te nemen met Stepwork en te vragen om een verwijzing. De diagnose etc. heb je al. Naar wat ik hoor is het alleen chaos bij Stepwork, dus ik weet niet hoe snel je dit geregeld kunt krijgen. Daar heb ik geen ervaring mee. Misschien kan iemand anders je hierover van een antwoord voorzien.
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: Hoe een masectomie regelen jaren later?

Bericht door DylanKing1999 »

Pff die chaos bij Stepwork is inderdaad geen grap. Probeer al de hele tijd contact te krijgen en nog steeds niks.

Via een andere plaats is niet echt mogelijk zeker? (zonder weer maanden op een wachtlijst te komen tenminste)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hoe een masectomie regelen jaren later?

Bericht door Jer158 »

Je beste kans is wrsch T-cendent. Die hadden de kortste wachtlijsten en m.i. het meest, uh, liberale protocol
Hung her from the branches of a mango tree
moonlight89
Berichten: 359
Lid geworden op: 11 aug 2014, 11:32
Gender: Trans FtM

Re: Hoe een masectomie regelen jaren later?

Bericht door moonlight89 »

Mss dat je Psytrans kan proberen? Zij werken samen met de Gender Clinic. Psytrans heeft nu (of nagenoeg altijd) een patiëntenstop, maar mss als je ff belt en je situatie uitlegt dat ze je wel snel kan helpen. Mochten ze weer open gaan voor aanmeldingen dan is de wachtlijst daar max een paar maanden. Ik kon in april van dit jaar al binnen 2 maanden terecht en krijg volgende week al verwijzing voor endo. Dus met jouw hulpvraag kun je er mss wel 'even' tussen, of kunnen ze je op een andere manier helpen
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: Hoe een masectomie regelen jaren later?

Bericht door DylanKing1999 »

Ik heb net een mail van Gender Clinics ontvangen dat ze idd geen samenwerking met Stepwork hebben en ik daar dus niet terecht kan. Ik kwam er ook achter dat van Loenen niet volledig door mijn verzekering gedekt wordt, en dat ik dan dus waarschijnlijk €2000 zelf moet betalen. Technisch gezien wel mogelijk maar dat is echt wel last resort.

Dus ik zal inderdaad dan toch maar bij andere plaatsen rond gaan vragen. Pff, dit gaat toch wel een stuk moeilijker allemaal dan dat ik gehoopt had. Bedankt voor het advies zover iig iedereen!
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Hoe een masectomie regelen jaren later?

Bericht door Jacob »

Van wat ik begrijp hoef je alleen een deskundigen verklaring te hebben, omdat je het traject al hebt doorlopen. Van Loenen wordt gedekt als je een restitutiepolis hebt.
Ik weet niet of je nog even kan wachten, per januari kan je je verzekering omzetten. Dan heb je tot die tijd om je verklaring te regelen. Als je dan de intake voor die tijd bij bv van Loenen doet, zou je begin volgend jaar geopereerd kunnen worden. In theorie dan.
Jayce
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2021, 16:04
Gender: Trans FtM

Re: Hoe een masectomie regelen jaren later?

Bericht door Jayce »

Naar mij weten kan je begin half november je verzekering al omzetten tot eind december. En 1 januari gaat dan je nieuwe verzekering in. Ik zou het als jou was dan wel goed checken waar je verzekering afgesloten hebt! Niet dat je weer een jaar moet wachten je dan geopereerd word!

Helaas heb dit dus zelf mee gemaakt ik spreek uit ervaring.
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: Hoe een masectomie regelen jaren later?

Bericht door DylanKing1999 »

Bedacht mij net dat ik niet meer geüpdate had.

Na een maand te mailen en bellen en wat dan ook kon ik nog steeds geen contact met Stepwork krijgen. Maar ik heb heel erg geluk gehad dat Alwin Man toevallig mijn mail zag. Hij werkt niet echt meer bij Stepwork en heeft nu zijn eigen praktijk. Normaal gesproken heeft hij ook een lange wachttijd maar hij zei dat hij mij met dit wel even snel kon helpen. Ik kon daar binnen een paar weken terecht voor een afspraak en toen heeft hij mij ook gelijk een verwijsbrief naar van Loenen geschreven. Ik loop nu dus ook technisch gezien bij hem en niet meer bij Stepwork.

Ik ben er inderdaad ook achter gekomen dat van Loenen wel volledig gedekt wordt als ik een restitutiepolis heb. Deze heb ik momenteel niet dus het wordt sowieso pas volgend jaar.

Ik had hiervoor ook gelijk ook al een consult bij van Loenen ingepland. Na ongeveer 1.5 maand wachten had ik nu net een telefonisch consult (vanwege corona). Mijn eerste vraag was welke soort topoperatie bij mij mogelijk was, en hierbij werd gelijk al gezegd dat het een te ingewikkelde vraag was om over de telefoon uit te leggen en ik maar langs moet komen. Over weer een maand heb ik daar nu een fysieke afspraak. Nogal onhandig geregeld was dat dus 😅 Ben nu nog niks wijzer.

Ze zei wel dat ze misschien niet bereidt is om een peri-areolar bij mij te doen, alleen een dubbele incisie. Dit wil ik totaal niet, dus als ik haar niet kan overtuigen om het toch te doen moet ik een andere chirurg gaan vinden die het wel wilt doen. Dan wordt het al helemaal een drama allemaal. Dan moet ik waarschijnlijk naar het buitenland gaan kijken. Heeft iemand hier daar toevallig ervaring mee?
Jayce
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2021, 16:04
Gender: Trans FtM

Re: Hoe een masectomie regelen jaren later?

Bericht door Jayce »

Van loenen zou het niet voor niks zeggen als ze geen peri-areolar bij je wilt doen. Het is dan helaas gewoon peg als het net niet kan. Ze zegt echt niet voor als een dubbele incisie wilt doen.

Artsen kijken helaas gewoon naar hoe alles er nu uit ziet en welke operatie geschikt is. Ze zullen dat in het buitenland ook doen. Of je hebt peg dat je dan voor een 2de keer onder het mes moet.