Nieuwe chat! Zie dit topic.

Suicidedreiging partner

TRIGGER WARNING - deze sectie gaat over suïcide, ofwel zelfmoord
Hanna1954
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:33
Gender: Transgender
Locatie: Zeist-Amersfoort

Suicidedreiging partner

Bericht door Hanna1954 »

Vandaag werd mij duidelijk waarom ik steeds een dreiging voel bij mijn vriendin als het gaat om mijn wensen betreffende transgenderzijn.

Ze zei dat ze serieuze suicidegedachtes heeft gehad toen ik in het verleden voor het eerst vertelde over mijn andere identiteit. Ik schrok ervan, maar begrijp nu eindelijk waarom ik het zo moeilijk vind om open en eerlijk te zijn, iets wat ik nou juist wel graag wil!

Ik vat het kort samen, maar er valt natuurlijk veel over te zeggen.

Heeft iemand anders hier ook mee te maken (gehad)?
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Suicidedreiging partner

Bericht door Hal »

Niet over dit onderwerp specifiek, maar wel in algemenere zin. En ik ga even als een hele botte vent reageren, met dien verstande dat ik ook wel snap dat het allemaal niet zo simpel en zwart-wit is als ik het nu ga doen voorkomen.

Als jouw partner alleen geen zelfmoord pleegt als jij de rest van je leven in de kast blijft, maakt ze jouw leven ondergeschikt aan haar welbevinden. Ja, depressiviteit is ernstig. Ja, suïcide is iets dat aandacht en zorg verdient. Ja, in een huwelijk geef je om elkaar en sluit je dus soms compromissen...

...maar uiteindelijk moet jij jezelf niet in de brand steken om haar warm te houden. Haar depressiviteit en suïcidale gedachten zijn haar verantwoordelijkheid. Kun je haar steunen? Ja! Ruimte geven? Ja! Tijd geven en er steeds maar weer over praten? Ja! Jezelf blijven verstoppen zodat zij niet aan haar demonen hoeft te werken? Nee! Want jij bent niets minder waard dan zij is.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Hanna1954
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:33
Gender: Transgender
Locatie: Zeist-Amersfoort

Re: Suicidedreiging partner

Bericht door Hanna1954 »

Inderdaad, je stelt het even heel scherp, maar dat is goed. En het klopt. Ik moet vaak denken aan een gedeelte uit het gedicht van WIllem Elschot:

".... tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat"

De wetten zijn het probleem niet, maar de rest blijft altijd weer: des mensen.
Toch helpt het wel, hoor wat je zegt en wil ik zeker niet bij de pakken neerzitten. Dus: bedankt voor je reactie, Hal!