Nieuwe chat! Zie dit topic.

Geen dysforie borsten?

Gevoelens die je met de wereld deelt
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Geen dysforie borsten?

Bericht door MarshMall0w »

Hey allemaal,

Zijn er transmannen die geen dysforie voelen met hun borsten? Maar wel bijvoorbeeld met hun stem of lichaamsbouw?

Ik ga dan wel de operatie doen, maar het is niet dat ik er afschuw van heb.

Greetz
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Geen dysforie borsten?

Bericht door Jer158 »

Zelf geen ervaring mee. Wellicht ten overvloede, maar ik zou heel voorzichtig zijn met dingen "fixen" die niet kapot zijn, die geen dysforie veroorzaken. Een operatie is geen neutrale keuze. Er zijn littekens en gevoelsverlies, en bovendien kans op langdurige pijn, tepelverlies, etc. Daarnaast is er bij een beginpunt van "geen dysforie" altijd een kans dat een operatie juist dysforie veroorzaakt. Spreek dit allemaal a.u.b. goed door met je psycholoog en kies niet voor een operatie "omdat het hoort"
Hung her from the branches of a mango tree
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Geen dysforie borsten?

Bericht door eew »

Aan de andere kant is het redelijk onmogelijk om als man door het leven te gaan als je zichtbaar borstweefsel hebt. Zelfs zonder ernstige fysieke dysforie kan het een behoorlijke handicap gaan worden. Ik kan mij niet voorstellen dat het mogelijk is om permanent als "man met borsten" door het leven te gaan, en tot het einde der tijden een binder dragen lijkt mij ook niet erg bevorderlijk voor je gezondheid.

Ik denk zeker dat als als je er neutraal tegenover staat om alleen deze redenen een operatie wel te verantwoorden kan zijn. Natuurlijk is het een ander verhaal als de daadwerkelijk een connectie met je borsten hebt.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een mastectomie bij iemand die als man door het leven wil gaan en blij is met veranderingen van testosteron maar geen extreme borst dysforie heeft juist weer tot omgekeerde dysforie zal gaan lijden.

Ik heb dit twee keer eerder gehoord, beide mensen zijn toen toch voor een operatie gegaan "voor de samenleving", en allebei waren ze blij met het resultaat.
Jayce
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2021, 16:04
Gender: Trans FtM

Re: Geen dysforie borsten?

Bericht door Jayce »

Ik denk dat het echt wel meer voor komt.
Er zijn zullen er vast zat zijn die willen de mastectomie en geen hormonen.
En kiezen alsnog voor de hormonen omdat de operatie vaak niet genoeg is om als man door te gaan. En zeker als je ouder word dat het steeds moeilijker gaat.

Uiteindelijk gaat erom hoe jij fijner voelt in je lijf!
En niet wat de buitenwereld er van denkt 😉
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Geen dysforie borsten?

Bericht door San(ne) »

Man, ik zou willen dat ik geen dysforie rond mijn borst had. Dan had ik een operatie niet overwogen. Maar, dat komt misschien doordat ik echt een watje ben als het op wonden etc. aankomt. De ergste ingreep die ik in mijn leven heb gehad is verwijdering van verstandskiezen en toen moest ik al een uur op een stoeltje blijven zitten na de ingreep omdat ik bij elke stap bijna flauwviel.
Ik zie als een berg op tegen een grote medische ingreep als de mastectomie.

Aangezien je in je profiel hebt staan dat je non-binair bent, zou ik het kunnen begrijpen als je je borsten behoudt, ook al gebruik je bijvoorbeeld wel testosteron om de dingen aan te pakken waar je wel dysforisch om bent. Trouwens, ik vind ook een binaire transman met borsten niet minder valide als man. Er zijn genoeg non-binaire mensen die alleen hormonen gebruiken en niet onder het mes gaan. Je kunt altijd later beslissen om alsnog een mastectomie te ondergaan als je toch niet tevreden bent met de manier waarop je jezelf ziet en/of de manier waarop anderen je zien.
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Geen dysforie borsten?

Bericht door eew »

Mijn intentie was niet om te zeggen dat een man met borsten minder valide is als man, maar slechts dat de samenleving dat zo kan zien waardoor je op allerlei manieren in de problemen kan komen. Dit alleen zal voor velen zonder ernstige fysieke dysforie voldoende zijn om toch een operatie te ondergaan, en dat zie ik als een valide reden om je te laten opereren.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Geen dysforie borsten?

Bericht door San(ne) »

Oh was ook geen aanval hoor eew. Ik ben het ook met jouw standpunt eens.
Ikzelf heb lang deze tweestrijd tussen: ik ben valide zoals ik ben vs. ik word helemaal gek van het feit dat de maatschappij mij niet zo ziet zoals ik mezelf zie en wil zien. Dus ik kan me er helemaal in vinden dat hoe de maatschappij je ziet een reden kan zijn om toch een ingreep/HRT te overwegen.

Ik bedacht me dat ik hier een toepasselijke quote over heb gelezen laatst in het boek "Nonbinary: memoirs of gender and identity":
"When it is impossible for your external appearance to accurately reflect your inner gender - when the general public is missing the mental model that represents your gender - you will never be truly seen".

Dat is een beetje wat jij ook zegt. Daar ben ik het mee eens. Maar ik ben zelf zo bang voor bloed/medische ingrepen dat ik persoonlijk niet zou kiezen voor een mastectomie als ik geen dysforie had. Dan maar vechten tegen de public opinion. Al zal die public opinion ongetwijfeld een onderdeel zijn van de eigen dysforie.