Nieuwe chat! Zie dit topic.

X in paspoort

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Idd, X is een andere procedure. Waarbij je met een advocaat naar de rechter gaat. Die een brief naar je geboorte gemeente stuurt. Zij (normaal gesproken) zeggen, oke prima. Of een brief waarin zij betuigen hoe lhbti vriendelijk zij zijn. De advocaat de gemeente bedankt en de rechter vervolgens een uitspraak doet.

Dat omdat je dus niet met een verklaring naar de gemeente kan. Dus geen verklaring nodig. Loopt zo goed als allemaal alleen via de rechter.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: X in paspoort

Bericht door Annabel »

Precies, dat bedoel ik; misschien is de gemeente ambtenaar helemaal geen tr*t (en misschien gewoon een l*l en wat is de gender neutrale versie hier? ;) , iig wel dom), maar weet hij/zij/die niet de "regels" die gelden in dit geval en valt hij/zij/die op de regelgeving die het meest logisch lijkt in haar/zijn/diens mening? Kortom, dit kan best snel opgelost geworden met wat communicatie ... tenzij het echt een verschrikkelijk mens is ... ik neem aan dat Kim hier eerder mee te maken heeft gehad en vast wel alles oplost voor je :D
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Helaas is dit de eerste keer dat ze zo'n reactie heeft gelezen van de gemeente...

maar komt vanzelf goed! gewoon hoop houden!
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: X in paspoort

Bericht door San(ne) »

Wat altijd goed helpt om gemeenten alsnog te laten doen wat je wil: flink bij de gemeenteraad of het college van B&W klagen over de gang van zaken.
Echt, politici hebben andere belangen dan de ambtenaren. Zij moeten aan hun populariteit denken, terwijl ambtenaren veel starder juridisch te werk gaan. Bovendien mag het feit dat een ambtenaar gelovig is niet uitmaken. Die ambtenaar moet gewoon de wetgeving danwel het beleid volgen.

Ik zou er zeker een mailtje naar een wethouder of raadslid aan vuil maken (vooral als het een kleinere gemeente is). En dan niet de wethouder van de SGP kiezen ;)
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: X in paspoort

Bericht door 427lyn »

San(ne) schreef: 24 aug 2021, 09:00 En dan niet de wethouder van de SGP kiezen ;)
Of juist wel :dance: :whistle: :whistle:

Kan je ook niet een soort van punt van orde aandragen? Dat ze het moeten behandelen in hun overleg b&w? Dat het ook in de notulen komt die openbaar moeten zijn?
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: X in paspoort

Bericht door San(ne) »

Heeft iemand trouwens ervaring met reizen en een paspoort met een X, of hier ook wel eens over nagedacht? Kan dat problemen opleveren bij de douane (van andere landen)?
En hoe zit het met inschrijven voor sportwedstrijden?

Zulke dingen zijn voor mij in elk geval wel een afwegingsgrond om wel of niet mijn paspoort ooit te laten aanpassen.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: X in paspoort

Bericht door Alice »

Geen ‘man’ of ‘vrouw’, dit is waarom Tijn (28) vecht voor een ‘X’ in het paspoort.

https://www.ad.nl/utrecht/geen-man-of-v ... ~aefe79ed/
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: X in paspoort

Bericht door Brownie »

Jammer zo'n medewerker. Maar ze sluit wel aan op de laatste jurisprudentie, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

San(ne) schreef: 30 aug 2021, 17:31 Heeft iemand trouwens ervaring met reizen en een paspoort met een X, of hier ook wel eens over nagedacht? Kan dat problemen opleveren bij de douane (van andere landen)?
En hoe zit het met inschrijven voor sportwedstrijden?

Zulke dingen zijn voor mij in elk geval wel een afwegingsgrond om wel of niet mijn paspoort ooit te laten aanpassen.
Klopt, wss lopen we overal tegen dingen aan. In bijna alle systemen. Maar als daarom niemand voor een X wil vechten, zal er ook niks veranderen, want dat is dan niet nodig, omdat dan dus toch niemand een X heeft.

Excuus voor de late reactie btw
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

@Alice Ik volg Tijn al langere tijd! Erg mooi mens!
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die