Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Cemdw
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2021, 17:11
Gender: Man

Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Cemdw »

Hallo,

Zijn er hier transmannen die voordat ze aan de testosteron gingen hun eicellen hebben laten invriezen? En zo ja hoe waren de vrouwelijk hormonen voor je die je toegediend kreeg voor het proces?

Groetjes,
Cem
Josh
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Josh »

Ik heb het niet gedaan, maar wil het waarschijnlijk wel doen voordat ik start met testosteron

Dit document bevat uitgebreide en nuttige informatie hierover, misschien dat je er iets aan hebt:
https://www.zaansmedischcentrum.nl/defa ... cument.pdf
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Jb90
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2021, 16:42
Gender: Trans FtM

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Jb90 »

Hey,

Ik heb gekozen om dat wel te doen. Maar ik ben er net mee begonnen. Dus kan er ook nog nie heel veel over zegge. Maar ben wel blij als het achter de rug is. Ik zat ook te zoeken naar mense die het al gedaan hebbe.

Groetjes Jovi
Josh
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Josh »

Ik heb een verwijzing naar Amsterdam UMC voor eicelvitrificatie. Ik heb ook een vragenlijst ingevuld, maar moet ik nog opsturen. (Ik wil het via mijn dossier digitaal doen maar dat lukte niet, dus dan per post morgen).

Utrecht staat een aanmeldstop, ErasmusMC had ik zelf liever niet omdat ik een hekel heb aan in Rotterdam met de auto rijden, dus is het Amsterdam geworden.
De wachttijden zijn echter belachelijk als ik de website moet geloven:
Wachttijd voor eerste bezoek 7 maanden
Eicelvitrificatie (geen spoed) minimaal 10 maanden voor intake arts en minimaal 1 jaar wachttijd voor start 1e behandeling (vanaf aanmelding)

Als kanttekening staat er wel het volgende nog bij: Deze wachttijd is een indicatie, uw wachttijd kan hiervan afwijken. Aan deze wachttijden kunnen geen rechten worden ontleend.

Maar eh, als het echt zo lang duurt dan probeer ik het wel weer via de wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraar.
Ik dacht dat is zo gepiept, aangezien de behandeling inhoudt: ca. 2 weken zelf injecties thuis, dan 1 dagje ziekenhuis voor het oogsten.

Ik start over een paar maanden met hormonen, mijn idee was juist om het vóór de start met hormonen allemaal al achter de rug te hebben juist omdat ik niet tussentijds wilde stoppen met hormonen om dit te doen.
Het is echt vervelend weer dat het niet gewoon met normale wachttijden kan.

Ik post hier weer als ik meer weet.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Josh
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Josh »

Het is bevestigd dat de wachttijd voor eicelvitrificatie in Amsterdam ruim 1,5 jaar betreft in totaal. 10 maanden tot intake, dan nog enkele maanden voor de start van de behandeling. Dat zou dan inhouden dat ik tussentijds moet stoppen met testosteron, om vervolgens weer een zooi oestrogeen in mijn systeem gepompt te krijgen voor de behandeling. Ik weet momenteel nog niet of ik hier mentaal wel mee om kan gaan tegen die tijd.

Ik heb gevraagd of het bekend was waar eventuele kortere wachttijden waren, er werd o.a. Leiderdorp genoemd, een privé kliniek. Ik zal deze week gaan bellen met de kliniek om te vragen naar wachttijden, daarna de zorgverzekering hierover of dat wel vergoed zal worden, alvorens om hier ook een verwijzing naar toe te vragen aan de huisarts.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Robinssaus
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2022, 09:15
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/deze

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Robinssaus »

Ik twijfel zelf of ik dit wil of niet, maar neig wel meer naar het niet te doen. Wat meespeelt is de lengte van die wachtlijsten zoals jij ook al terecht benoemd. Ik hoop dat je een plek kunt vinden waar je eerder terecht kunt! Het zou jammer zijn als je medische transitie hierdoor met een jaar opschuift.
Josh
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Josh »

Ik zal mijn medische transitie niet een jaar gaan opschuiven. Ik laat dit gewoon doorlopen zoals het loopt. Enkele maanden is nog te overzien, maar een heel jaar of anderhalf jaar wordt mij te lang.

Ik moet nu nog een 2nd opinion bij de psychiater eind juni pas en daarna krijg ik mijn verwijzing naar de endo.
Afhankelijk hoeveel tijd er tussen de verwijzing en afspraak met de endo zit weet ik nog niet, dit kan ook weer 1-2 maanden of meer wachttijd zijn. Dan is het nog naar de endo toe voordat deze de hormonen voorschrijft. Ik schat dus momenteel in dat ik op zijn vroegst pas eind augustus/september hormonen voorgeschreven krijg.

In dat geval is het weer afhankelijk van wat onderstaande verhaal gaat doen wat betreft mijn beslissing om de hormonen eventueel uit te stellen indien dit zo uitkomt.

Kliniek TFP fertility kinderwens in Leiderdorp bedraagt de wachttijd 6 maanden. Er bestaat verder geen wachttijd tussen intake en behandeling, en dat is positief.
ErasmusMC staat op de website 69 dagen, dit betreft echter wel 69 werkdagen tot de intake. ErasmusMC zou dus in theorie de snelste moeten zijn tot intake. Het is alleen (nog) niet bekend hoe lang de wachttijd is tussen de intake en daadwerkelijke behandeling.

RadboudUMC voor wie het wilt weten betreft het ca. 133 dagen tot intake, en dan staat er op de site "Het kan na de intake ook nog enige tijd duren voordat de behandeling daadwerkelijk start."

Zorg/wachtlijstbemiddeling zoals ik het heb ervaren houdt enkel in dat er iemand aan de andere kant van de telefoon letterlijk de websites opzoekt van de desbetreffende ziekenhuizen/klinieken, de wachttijden op die site bekijkt en deze aan je doorgeeft. Vervolgens mag je jezelf op de wachtlijst laten zetten door je huisarts.

Dat is weinig behulpzaam aangezien ik zelf ook wel de wachttijden kan opzoeken en mijn reistijd naar de verschillende behandelaars kan berekenen.

Donderdag zal ik ErasmusMC gaan bellen en vragen over de actuele wachttijden tussen intake en behandeling. Daarna weer de huisarts bellen en vragen om nog een verwijzing naar ofwel ErasmusMC of TFP kliniek, welke uiteindelijk in totaal de kortste wachttijden heeft.

Als ik dit allemaal eerder had geweten dan had ik het proces ook eerder gestart. Maar ik was in de verkeerde veronderstelling dat dit ook meegenomen werd in het transitie traject. Het staat op de site van TNN en Amsterdam UMC naar mijn idee erg misleidend omschreven, staat namelijk dat je tijdens het transitie traject de mogelijkheid krijgt om gebruik te maken van het eicelvitrificatie proces. Nergens wordt genoemd dat dit een geheel apart proces is en buiten de transitie trajecten valt.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Josh
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Josh »

Nog een toevoeging, ik zie nu dat LUMC ook mogelijkheden heeft en geen wachttijd. Ik zal daar ook eens informeren.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Josh
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Josh »

Ik heb het LUMC voortplantingsgeneeskunde gebeld. Deze kwamen erg transfobisch op mij over, dat is mijn mening gebaseerd op mijn telefonische gesprek.

Mijn enige vraag was over de wachttijden die zij daar hanteren. Heb ik na minutenlang heen en weer nog steeds geen antwoord op gekregen.

Ik kreeg te horen "U moet een medische indicatie hebben. U dient een verwijzing te hebben. Normaal gesproken krijgen wij alleen patiënten verwezen vanuit de Amsterdamse genderpoli. Ik kan u niks zeggen totdat u een verwijzing heeft en totdat wij uw achtergrond hebben kunnen inzien."

Nadat ik heb uitgelegd dat hormoonbehandeling sinds een paar jaar als medische indicatie wordt erkend, kreeg ik nog steeds geen antwoord over de wachttijden.
Ook nadat er overleg was gepleegd met de arts daar konden ze geen duidelijk antwoord verschaffen en hadden ze eigenlijk geen idee. Werd afgedaan met "dingen hier veranderen constant, dus dit moet eerst besproken worden."

Het enige wat zij mij mee kon geven was dat ik maar met de huisarts moest bellen, en dat de huisarts dan met hun moest gaan overleggen hierover of ik daar wel terecht kon en mijn huisarts kon dan navraag doen over de wachttijden.

Daarnaast vond zij het nodig om te vermelden dat het LUMC maar beperkte opslagruimte hebben dus kunnen ze niet zomaar "iedereen" behandelen.

Ik denk dat ik deze instantie dus maar over ga slaan.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Robinssaus
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2022, 09:15
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/deze

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Robinssaus »

Ah wat vervelend dat je zo’n vervelende ervaring hebt meegemaakt. Ik zou ze ook links laten liggen verder, behalve als het natuurlijk de beste optie is. Kunnen ze je bij Psytrans hier niet wat meer in begeleiden? neem aan dat zij hier meer kaas van gegeten hebben.
Plaats reactie