Lagere weerstand door hormonen?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Plaats reactie
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Lagere weerstand door hormonen?

Bericht door Frederieke »

Tot mijn grote verbazing ben ik voor de derde keer dit jaar verkouden. Steeds braaf een Corona test gedaan bij de GGD, tot nog toe altijd negatief gelukkig.

Maar nu vraag ik me ineens af of het feit dat ik een paar maanden geleden begonnen ben met HRT daarop van invloed kan zijn. Of heb ik gewoon pech?
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Lagere weerstand door hormonen?

Bericht door Annabel »

Het lijkt mij een bijwerking van de coronamaatregelen! Je hoort het vaker de laatste tijd en it makes sense. We moesten afstand houden, we zagen niet te veel mensen, alles werd ontsmet, etc, etc. Dus ieders lichaam (en immuunsysteem) werd niet erg actief geprikkeld, en dus ben je eerder vatbaar nu. Ik ben even vergeten wat de precieze ziekte is/was, maar zo kwamen nu ook meer kinderen in het ziekenhuis met een ernstige infectie die normaal veel minder voor kwam. En in ieder geval onder cis-vrouwen is er genoeg onderzoek dat HRT juist een positieve invloed heeft op het immuunsysteem, b.v.:
https://www.openaccessgovernment.org/ho ... tem/85516/
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Lagere weerstand door hormonen?

Bericht door Jer158 »

Wat Annabel zegt.

Wat betreft coronamaatregelen: het "probleem" is dat de gewone griepjes en verkoudheden ook een stuk minder verspreid zijn dan normaal. Normaal kom je met regelmaat met een specifiek virus in aanraking en dus heb je een weerstand ertegen. Nu heeft je lichaam dat virus misschien al anderhalf jaar niet gezien, dus niet gek dat je er nu ziek(er) van wordt. En vermenigvuldig dat met het aantal verkoudheidsvirussen dat in Nederland circuleert ...
Hung her from the branches of a mango tree
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Lagere weerstand door hormonen?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Mijn HRT loopt zo ongeveer gelijk op met de COVID-crisis, ben sinds ik aan de HRT ben niet meer verkouden geweest, maar zoals al vermeld kan dit ook te maken hebben met de maatregelen.
Irene
Nienkevanrijn
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2021, 16:08
Gender: Vrouw

Re: Lagere weerstand door hormonen?

Bericht door Nienkevanrijn »

Mijn is juist verteld door endo dat ik ook vitamine pillen er bij moet gaan nemen
Met name vitamine D is belangrijk
Ik slik elke morgen 1 pil nergens last van
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Lagere weerstand door hormonen?

Bericht door Annabel »

Vitamine D is voornamelijk voor de botdichtheid bedoelt en sowieso verstandig, ook als je niet aan de HRT zit, gezien het feit dat het niet altijd zonnig is in NL! En ik heb ook geen verkoudheid meer gehad de afgelopen 1.5 jaar idd. Ik waste mijn handen altijd al goed, maar nu deed de rest het ook!!! :D :lol:
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Lagere weerstand door hormonen?

Bericht door Frederieke »

Na dexa scan moet ik extra calcium en vitamine D3 slikken ivm risico op osteopenie. Hielp mij helaas niet tegen verkoudheid, althans ik ben het toch gewoon geworden. Zal wel weer over gaan ...
Plaats reactie