wachttijd VU

Psychologen en procedures
Plaats reactie
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

Brownie schreef: 06 okt 2021, 08:53 Goede analyses Annabel en Ryn! Dit is interessant icm het NRC (?) interview met het hoofd van de afdeling, dat elders in dit forum is genoemd. Daaruit bleek dat zij vind dat protocollen niet nodig zijn. Als de bottleneck idd bij de psychologen zit, en veel patienten willen graag op basis van informed consent aan de hormonen: dan lijkt het mij dat die wachtlijsten als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen. Niet?
Dat zou kunnen maar dan moet het VU daar wel voor open staan.
Aangezien dit best wel geld oplevert, zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Echter nood breekt wet dus waarom nog aan dat protocol houden denk ik dan.
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Brownie schreef: 06 okt 2021, 08:53 Goede analyses Annabel en Ryn! Dit is interessant icm het NRC (?) interview met het hoofd van de afdeling, dat elders in dit forum is genoemd. Daaruit bleek dat zij vind dat protocollen niet nodig zijn. Als de bottleneck idd bij de psychologen zit, en veel patienten willen graag op basis van informed consent aan de hormonen: dan lijkt het mij dat die wachtlijsten als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen. Niet?
Dank je, het hekelt mij dat in het algemeen (zeker in overheidsanalyses) er altijd wordt gesproken over wachttijden korter dan 2 jaar (ik meen dat 86 weken de langste was die gerapporteerd werd), maar dat is raar als je kijkt naar de werkelijkheid (en zoals de eigen cijfers ook zeggen). Er zijn idd manieren om sneller door het process te gaan, maar de meerderheid gaat via het VUmc (en ging via Stepwork). Ik heb wel eens het idee dat ze de wachttijden niet gewichtsmiddellen, maar gewoon het gemiddelde nemen van de gegeven tijden. (?)
Het interview waar je naar refereert is deze denk ik: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/28/wi ... s-a4049078. Ik ben ook een groot voorstander van "informed consent" in ieder geval een sneller proces voor diegene die geen of weinig comorbiditeit hebben. Alleen wat mevr Wensing-Kruger zegt is dat er zogenaamd geen protocol is, maar een zorgstandaard ... is dat niet gewoon hetzelfde! ... :roll: Maar fair enough, zonder een "set of rules" kom je niet ver idd. Wat het zo moeilijk maakt in de transgenderzorg is dat niet iedereen -precies- hetzelfde probleem heeft, zoals b.v. een zere plek of probleem met een orgaan, dat maakt het huidige systeem zooo slooooom. Er zijn bijna geen spijtoptanten te vinden en toch willen ze nog steeds 200% zeker zijn.
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

En wat zijn dan comorbiditeiten die jij zou willen uitsluiten? Ik vind dat nog al wat hoor, om dan voor iemand te besluiten, 'nee jij mag geen autonomie over je lichaam, jij ben knettergek, moeten wij beslissen.' Daar moet je wel echt een goede reden voor hebben, om mensen zomaar uit te sluiten, anders is dat domweg discriminatie.

Ik zie het namelijk al gebeuren dat autistische mensen dan weer worden uitgesloten en hup daar gaat een goed percentage transgender mensen, waaronder ik.

Ik vind gewoon dat behalve in extreme gevallen iedereen informed consent gegeven moet worden. T'is toch jouw lichaam, dan moet jij toch kunnen besluiten.
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Sorry Ryn, misschien was ik wat te kort door de bocht, ik ben zelf ook een zeer groot voorstander van een complete autonomie over eigen lichaam en wil niemand uitsluiten, absoluut niet. Wat ik bedoelde dat onder de huidige zeitgeist er helaas niet zo snel zo'n systeem wordt ingevoerd in NL; dat past niet bij de hele (christelijke) hokjesgeest die er altijd al is geweest. Daarom zal het altijd in stapjes moeten en was dit een "voorstel" voor een eerste middenweg. Maar (voor de duidelijkheid) dat was sowieso niet mijn eigen idee welke ik beschreef, want hierover wordt al gepraat in de politiek (althans voorlopige discussies gehouden) waar het proces versnelt kan worden voor sommige personen. Het is niet aan mij om te beoordelen wie wel of wie niet "mag"
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

Hm ja daar heb je wel gelijk in. Maar ik hoop toch dat we gewoon in een keer informed consent voor iedereen voor mekaar kunnen boksen :)
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door eew »

Ryn schreef:En wat zijn dan comorbiditeiten die jij zou willen uitsluiten? Ik vind dat nog al wat hoor, om dan voor iemand te besluiten, 'nee jij mag geen autonomie over je lichaam, jij ben knettergek, moeten wij beslissen.' Daar moet je wel echt een goede reden voor hebben, om mensen zomaar uit te sluiten, anders is dat domweg discriminatie.

Ik zie het namelijk al gebeuren dat autistische mensen dan weer worden uitgesloten en hup daar gaat een goed percentage transgender mensen, waaronder ik.

Ik vind gewoon dat behalve in extreme gevallen iedereen informed consent gegeven moet worden. T'is toch jouw lichaam, dan moet jij toch kunnen besluiten.
Wat ik kan bedenken: Mensen met een zeer laag IQ, mensen in een psychose, mensen met bepaalde ernsige persoonlijkheidsstoornisen.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Voor zover ik weet wordt er ook in landen met een informed consent model vantevoren een screeningsgesprek gevoerd om in te schatten of iemand wel in staat is de gevolgen te overzien.
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door eew »

In een puur informed consent systeem zouden die mensen echter nooit toegang hebben tot transitie, en ik denk ook niet dat dat eerlijk is. Dus een uitgebreider screeningsproces kan daarom nog steeds nuttig zijn om te behouden. Maar het zou in een of twee gesprekken duidelijk moeten zijn wie dat nodig heeft of niet.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door Jer158 »

Informed consent is geen heilige graal om wachttijden te verkorten. Of je nu 1 of 12 afspraken hebt met een psycholoog, de throughput (i.e. de snelheid waarmee mensen uit het traject komen) is hetzelfde. Je hebt echt meer psychologen nodig om dat te veranderen. Je verandert dan eigenlijk de bandbreedte, het aantal gesprekken dat tegelijk kan plaatsvinden.

Ook de duur van het traject wordt niet per se korter door informed consent.
In mijn woonland ben ik door informed consent gegaan en in Nederland door een normaal traject. Ik had mijn eerste afspraak in mijn woonland 2 jaar na mijn top surgery in Nederland. Mijn tweede afspraak nog een jaar daarna. Ik had dus groen licht voor testo 4 jaar nadat ik dat in Nederland had, met ongeveer dezelfde aanmeldingstijd. Sommige mensen wachten al 5+ jaar op hun eerste informed consent afspraak hier.
Hung her from the branches of a mango tree
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: wachttijd VU

Bericht door Brownie »

Jer158 schreef: 07 okt 2021, 14:36 Je hebt echt meer psychologen nodig om dat te veranderen
Dat vraag ik me toch af jer. Bij informed consent heb je namelijk geen psychologen nodig. Je kan dan na de intake met de endo en een eventuele bedenktijd gelijk door naar de hormonen of de ontharing. Die endo kan daarbij zelf vaststellen of iemand wilsbekwaam is (wat niet gebaseerd is op psychische diagnosen, zie https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/wilsonbekwaamheid), of vind je dat transgenders in dit opzicht anders behandeld zouden moeten worden eew? Voor de mensen die aan psychosen lijden zou een bedenktijd (drie maanden?) een uitkomst zijn. Dat is nog altijd langer dan de 3.5 jaar wachttijd + 1 jaar diagnostische fase die je nu nodig hebt om je hormonen en ontharing vergoed te kunnen krijgen.
Plaats reactie