Suiker

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Sophie89
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2014, 19:27
Gender: Vrouw

Re: Suiker

Bericht door Sophie89 »

De relatie van HRT als mogelijke diabetes uitlokker wist ik niet, kan me de logica er achter ook niet achterhalen. In relatie tot een hoog cholesterol lijkt het me dan weer geen goede combinatie, maar er zullen genoeg mensen zijn met HRT en een hoger cholesterol gehalte die geen problemen hebben.

Het advies om alcohol te minderen is eigenlijk een algemeen advies behorende bij diabetes en andere hart- en vaatziekten. Maar ik vind het een onnodig advies wanneer iemand het in zo'n kleine mate gebruikt zoals je beschrijft.

Wel een vreemde gang van zaken in je huisartsenpraktijk. Wanneer iemand regelmatig in beeld is, al helemaal met cholesterol controles, mag je verwachten dat ze ook de leverfuncties, glucose, schildklier en nierfunctie bepalen. En het niet geven van uitslagen omdat een assistent een reden niet goed genoeg vindt is heel erg vreemd. Daarnaast heb je het recht je dossier (of je partner het eigen dossier) in te zien, inclusief bloeduitslagen.

Hopelijk doet de medicatie snel zijn werk en kan je partner snel beginnen met HRT.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Suiker

Bericht door Anon20230219 »

Nou vanochtend naar de huisarts met goede moed, maar die had de uitslagen niet ontvangen van het Maasstad ziekenhuis.
Logisch want het was naar de verkeerde praktijk in Delft verzonden.
Kwam hierachter toen ik de documenten ging inscannen en nog eens goed naar de tenaamstelling van de arts keek.
Al in het ziekenhuis kon men onze huisarts niet in hun systeem vinden, zelf een Google zoekresultaat tonende aan de balie op de telefoon mocht niet baten.
Afgezien van het feit dat de afspraak toen weinig zin meer had bekeek ze de uitslagen van afgelopen januari en geen reden tot zorg aan hun kant.
In de tussentijd is mijn echtgenote een kilo of 7 afgevallen en daarom was ze ook zo teleurgesteld nadat gesprek afgelopen week.
Inmiddels hebben we een brief van het ziekenhuis ontvangen met wederom vraag om handtekening voor inzage bij de huisarts.
Ook dat is al de 3e keer dat mijn echtgenote dit moet doen.
Je gaat je dan toch serieus afvragen hoeveel waarde je aan het gesprek moet hebben als je bemerkt dat ze er een beetje een jan boel van maken.
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Suiker

Bericht door anna_ »

Lisa1973 schreef: 14 sep 2021, 10:46 Nou vanochtend naar de huisarts met goede moed, maar die had de uitslagen niet ontvangen van het Maasstad ziekenhuis.
Logisch want het was naar de verkeerde praktijk in Delft verzonden.
Kwam hierachter toen ik de documenten ging inscannen en nog eens goed naar de tenaamstelling van de arts keek.
Al in het ziekenhuis kon men onze huisarts niet in hun systeem vinden, zelf een Google zoekresultaat tonende aan de balie op de telefoon mocht niet baten.
Afgezien van het feit dat de afspraak toen weinig zin meer had bekeek ze de uitslagen van afgelopen januari en geen reden tot zorg aan hun kant.
In de tussentijd is mijn echtgenote een kilo of 7 afgevallen en daarom was ze ook zo teleurgesteld nadat gesprek afgelopen week.
Inmiddels hebben we een brief van het ziekenhuis ontvangen met wederom vraag om handtekening voor inzage bij de huisarts.
Ook dat is al de 3e keer dat mijn echtgenote dit moet doen.
Je gaat je dan toch serieus afvragen hoeveel waarde je aan het gesprek moet hebben als je bemerkt dat ze er een beetje een jan boel van maken.
je kan bij Het Maasstad al je LAB uitslagen online zien, super handig!
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Suiker

Bericht door Anon20230219 »

anna_ schreef: 22 sep 2021, 13:28
Lisa1973 schreef: 14 sep 2021, 10:46 Nou vanochtend naar de huisarts met goede moed, maar die had de uitslagen niet ontvangen van het Maasstad ziekenhuis.
Logisch want het was naar de verkeerde praktijk in Delft verzonden.
Kwam hierachter toen ik de documenten ging inscannen en nog eens goed naar de tenaamstelling van de arts keek.
Al in het ziekenhuis kon men onze huisarts niet in hun systeem vinden, zelf een Google zoekresultaat tonende aan de balie op de telefoon mocht niet baten.
Afgezien van het feit dat de afspraak toen weinig zin meer had bekeek ze de uitslagen van afgelopen januari en geen reden tot zorg aan hun kant.
In de tussentijd is mijn echtgenote een kilo of 7 afgevallen en daarom was ze ook zo teleurgesteld nadat gesprek afgelopen week.
Inmiddels hebben we een brief van het ziekenhuis ontvangen met wederom vraag om handtekening voor inzage bij de huisarts.
Ook dat is al de 3e keer dat mijn echtgenote dit moet doen.
Je gaat je dan toch serieus afvragen hoeveel waarde je aan het gesprek moet hebben als je bemerkt dat ze er een beetje een jan boel van maken.
je kan bij Het Maasstad al je LAB uitslagen online zien, super handig!
Dat kan tegenwoordig bij elk ziekenhuis, we hebben de uitslag per brief ontvangen.
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Suiker

Bericht door zuidwest »

Sophie89 schreef: 11 sep 2021, 23:58 De relatie van HRT als mogelijke diabetes uitlokker wist ik niet, kan me de logica er achter ook niet achterhalen.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Op het moment dat je start met HRT Gast je lichaam vervrouwelijken hetgeen inhoudt dat je spiermassa afneemt en de vetverdeling als percentage van je lichaamsgewicht toeneemt.

Doordat je minder spierweefsel hebt zul je in geval van lichamelijke inspanning verhoudingsgewijs minder energie verbranden. Indien je dus qua voeding niet gaat minderen tijdens HRT zit je dus met een overschot aan energie en dat dan suikerziekte kan ontstaan kan ik mij best voorstellen.

Het verschil in energieverbruik tussen man en vrouw vind ik behoorlijk. Ik heb mijn fietscomputer nu ingesteld op vrouw en het verschil in berekend energieverbruik (mede gebaseerd op hartslag tijdens het fietsen) met man is zeker een factor 1.5.

Omdat ik zelf nog niet aan de HRT ben weet ik dat het werkelijke energieverbruik op dit moment fors hoger ligt, maar heb ik wel een idee wat voor een soort ritten ik nodig heb in de toekomst om flink wat calorieën te verbranden.
Sophie89
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2014, 19:27
Gender: Vrouw

Re: Suiker

Bericht door Sophie89 »

zuidwest schreef: 26 sep 2021, 00:52
Sophie89 schreef: 11 sep 2021, 23:58 De relatie van HRT als mogelijke diabetes uitlokker wist ik niet, kan me de logica er achter ook niet achterhalen.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Op het moment dat je start met HRT Gast je lichaam vervrouwelijken hetgeen inhoudt dat je spiermassa afneemt en de vetverdeling als percentage van je lichaamsgewicht toeneemt.

Doordat je minder spierweefsel hebt zul je in geval van lichamelijke inspanning verhoudingsgewijs minder energie verbranden. Indien je dus qua voeding niet gaat minderen tijdens HRT zit je dus met een overschot aan energie en dat dan suikerziekte kan ontstaan kan ik mij best voorstellen.

Het verschil in energieverbruik tussen man en vrouw vind ik behoorlijk. Ik heb mijn fietscomputer nu ingesteld op vrouw en het verschil in berekend energieverbruik (mede gebaseerd op hartslag tijdens het fietsen) met man is zeker een factor 1.5.

Omdat ik zelf nog niet aan de HRT ben weet ik dat het werkelijke energieverbruik op dit moment fors hoger ligt, maar heb ik wel een idee wat voor een soort ritten ik nodig heb in de toekomst om flink wat calorieën te verbranden.
Wat je zegt klopt niet helemaal. Diabetes type 2 ontstaat door zogenaamde insulineresistentie. Dit ontstaat wanneer de glucosewaarden in het bloed constant hoog zijn, waarbij het lichaam steeds meer insuline gaat produceren om dit in balans te houden en het glucose wil verlagen. Op den duur raakt dit mechanisme uitgeput, waardoor het lichaam het glucosegehalte niet meer kan laten dalen. Dit heeft niets te maken met spiermassa en vetverdeling. Echter heeft dit wel te maken met een overschot aan energie in de vorm van glucose/suiker, zoals je zei. Ik denk niet dat HRT wat dat betreft een uitlokker is voor diabetes. Waarschijnlijk was er al een zekere "aanleg" voor het ontwikkelen van diabetes.

Het verschil in energieverbruik voor en na (tijdens?) HRT vond ik zelf ook aanzienlijk. Voor die tijd kon ik bij wijze van alles eten wat los en vast zat en nog steeds afvallen. Nu kom ik al aan bij het ruiken van eten.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Suiker

Bericht door Anon20230219 »

Inmiddels zijn we 2 maanden verder en zit mijn echtgenote beetje klem.
Huisarts wil geen medicatie voorschrijven omdat het suiker gehalte wel aan de hoge kant blijft maar geen signaal voor diabetes en dus mag de arts geen medicatie voor schrijven.
Het ziekenhuis doet verder niets want die zijn bang dat HRT suiker kan gaan veroorzaken.
Ook gaven ze aan de huisarts aan geen ervaring te hebben met HRT en dus erg voorzichtig te zijn.
De arts belt met de mededeling op de voicemail dat ze gaat terugbellen dezelfde dag en vervolgens horen we niks meer.
Wat ook erg vreemd is dat mijn echtgenote naar het ziekenhuis moet komen om bloed te prikken.
Als ze hier bloed laat prikken dan raken de uitslagen zoek..
Iets wat op mij erg vreemd over komt want heb maar 1x in het ziekenhuis bloed laten afnemen en voor de rest ging het altijd via de huisarts.
Ze baseren hun mening op bloed afname terwijl mijn echtgenote niet nuchter was, ze had gewoon ontbeten want het stond niet in de afspraak dat ze nuchter moest verschijnen.
Het suiker gehalte is dan een stuk hoger als dat je nuchter geprikt wordt.
Inmiddels al een keer de uitslag nuchter gekregen en die is een stuk lager.
We hebben nu een afspraak met Tanja staan om de situatie te bespreken want hier komt geen beweging in.
Mijn echtgenote heeft de inname van suiker zoveel mogelijk beperkt en is ook al een aantal kilo's afgevallen.
Het is voor haar erg frusterend en ze heeft af en toe weleens een terugval daardoor want ze kan wel haar best doen maar helpen doet het allemaal niet.
Vandaag het ziekenhuis maar eens bellen voor een telefonische afspraak want er gaan dingen gigantisch mis en men werkt langs elkaar heen.
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Suiker

Bericht door zuidwest »

Lisa1973 schreef: 15 okt 2021, 12:48 Ze baseren hun mening op bloed afname terwijl mijn echtgenote niet nuchter was, ze had gewoon ontbeten want het stond niet in de afspraak dat ze nuchter moest verschijnen.
Het suiker gehalte is dan een stuk hoger als dat je nuchter geprikt wordt.
Inmiddels al een keer de uitslag nuchter gekregen en die is een stuk lager.
Glucose niet nuchter meten is inderdaad wel vreemd om te bepalen of er sprake is van diabetes.
Ik moet elk jaar compleet nuchter zijn als ik de controle laat uitvoeren. Als ik ook maar iets eet heeft dat direct effect op het glucosegehalte. Ik heb dat proefondervindelijk wel eens onderzocht door iets te eten om daarna de glucosegehalten te bepalen met de naaldjes en bloedsuikermeter van mijn ouder die diabetes heeft.

By the easy, ik moet ook nog een nuchter urinemonster inleveren bij de diabetes controle meting. Glucose in urine wordt ook gecheckt.
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Suiker

Bericht door Annabel »

Het probleem is dat "nuchter zijn" door elk laboratorium anders wordt geïnterpreteerd. De ene zegt 8 uur, de ander zegt 12 uur b.v. En als je niet nuchter bent is er een compensatie in het lab mogelijk volgens mij; daarom vragen ze het altijd: "iets gegeten deze morgen?"
Als je ze wilt delen, wat zijn de waardes in mmol/l?
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Suiker

Bericht door Anon20230219 »

Er werd in het ziekenhuis gesproken van een waarde boven de 6 en de huisarts kwam na meting nuchter op 4,6.
Dat is nogal een verschil.
Huisarts begreep ook niet heel erg waarom het ziekenhuis daar zo'n probleem over maakt en eist dat mijn echtgenote aan medicatie moet.
Afgelopen vrijdag belde hij terug voor een nieuwe prik afspraak om te bepalen hoe het nu met de waarde zit.
En daar vertelde hij ook dat het ziekenhuis geen ervaring heeft met HRT en daarom alle vormen van risico's probeert uit te sluiten.
In mijn ogen trekken ze dat een beetje te ver door.
Sowieso vind ik het een beetje vreemd ziekenhuis, zelfs met het adres op het scherm van de smartphone weten ze niet onze huisarts te vinden.
Gevoelige informatie wordt dan maar naar een andere praktijk verzonden welke qua naam in de buurt komt van onze eigen praktijk.
Bloeduitslagen welke zoek raken en dat de arts het maar vreemd vind dat prikken ook in de buurt mag en kan plaatsvinden deed mij even achter de oren krabben.
Reden genoeg eens rond te kijken of dit niet anders kan want ik voorzie anders dat mijn wederhelft straks in mei 2022 eindelijk eens met HRT kan gaan beginnen.
We hebben alweer 2 maanden weggegooid met wachten en als we nu niets doen komt daar rustig nog 2 maanden bij.
Plaats reactie