Nieuwe chat! Zie dit topic.

wachttijd VU

Psychologen en procedures
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: wachttijd VU

Bericht door Brownie »

Annabel schreef: 08 okt 2021, 15:02 In dat Q&A Instagram dingetje zag ik dit trouwens:
"Zouden jullie ook meer info kunnen geven over informed consent? Of staan jullie daar niet achter"
En het antwoord:
"In Nederland hebben we te maken met het Nederlandse zorgstelsel waarbij diagnose stelling verplicht is alvorens je een behandeling mag doen."
Elders op het forum kwam je met een artikel dat me hier wel relevant leek: 'Up until this point, trans people in Iceland have had to endure a lengthy diagnostic process, involving multiple interviews over a series of months or longer, in order to change their legally registered gender and get access to health care specific to trans people. [...] That has now changed with the passage of this law, as it institutes an informed consent model, a much shorter process for many trans people to get the medical resources they need.' bron: https://grapevine.is/news/2019/06/19/ic ... from-over/

Zullen we collectief asiel aanvragen in IJsland?
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Ook Denemarken heeft volgens mij een zelfde soort wet aangenomen. Ik vond deze interessante presentaties van de epath conferentie van dit jaar:
https://epath.eu/past-conferences/confe ... in-europe/
En dan met name de presentatie door Dr. Astrid Höjgaard:
In Denmark there has been a dramatic change of laws and guidelines regarding assessment and treatment of gender incongruence since 2014.

...

In January 1, 2017 after massive pressure from trans organizations and Amnesty and other NGO´s, the diagnosis of ”Transsexualism” (DF 640) was removed from the psychiatric list of diagnoses by law from the Danish Parliament and the diagnosis was replaced by a contact code DZ768e1. “Contact due to gender incongruence” – which emphasizes that there is neither a morbidity nor a sexual problem.

In October 2nd 2017 the monopoly was abolished, and a new Center for Gender Identity was created in Aalborg as a separate unit at the somatic University Hospital in Aalborg. This was a strong marker of “de-psychiatrization” og transgender individuals.

...

In my presentation I will give examples of a typical patient course, how the MDT works how the development in referrals has exploded since 2017. Finally I will describe the cooperation with relevant NGO organizations in development of a non-pathologizing approach at Center for Gender Identity at Aalborg University.
Presentatie is hier te vinden:
"Danish Experiences with a Non-Pathologizing Approach towards Treatment of Gender Incongruence – a Journey from 1930 to 2021 in 6 years"
https://epath.eu/wp-content/uploads/202 ... jgaard.pdf

En als een 'sidenote'; wel eens opgevallen dat veel presentaties over transgenderzorg een ijsberg als laatste plaatje hebben!! Ik heb het ook gezien bij presentatie van het VU! ;) :lol:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

November staat er ... copy/paste vorige maand.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

Tja er zit weinig beweging in en wordt alleen maar langer voor de nieuwe aanmeldingen.
Sprak gisteren een transvrouw welke zich pas heeft aangemeld en die had het al over 2,5 jaar.
Vraag mij echt af wanneer er stappen ondernomen gaan worden want opschieten doet het allemaal niet.
Inmiddels heeft T-Cedent een patiëntenstop vanwege aanmeldingen vanuit Stepwork cliënten.
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

Ik ben hier bezig met een tabel. Als iemand nog oude wachtlijstdocumenten heeft, graag. Ik mis nog januari, juni, juli, oktober, november 2019, en alles voor november 2018.
viewtopic.php?f=31&t=8354

Tot nu toe heb ik dit:


Ik word hier zo moedeloos van.
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

Ik had trouwens gekeken naar die link over Denemarken, en volgens mij heb je toch wat over het hoofd gezien:
Each of the now three CGIs has a multidisciplinary team (MDT) consisting of gynecologists or endocrinologists, psychologists, psychiatrists, nurses and plastic surgeons. The team must agree on major steps in the transition. A somatic medical doctor is appointed as team leader for each patient ensuring a smooth path through the process and informed consent. Gender assigned males may have gamete cryopreservation to ensure a possibility for future (free) public fertility treatment. Facial hair removal and logopedic intervention are offered as well.
Het team besluit over 'major steps in the transition', niet jij. Dat is geen informed consent.

Ik dacht namelijk 'Denemarken is dichter bij dan Ijsland, misschien is dat nog wel een optie voor mij', maar ik denk het niet. Denen hebben ook gewoon net als hier te maken met lange wachtlijsten, heb ik gehoord van een Deen iig.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Ryn schreef: 01 nov 2021, 12:47 en volgens mij heb je toch wat over het hoofd gezien:
...
Het team besluit over 'major steps in the transition', niet jij. Dat is geen informed consent.

Ik dacht namelijk 'Denemarken is dichter bij dan Ijsland, misschien is dat nog wel een optie voor mij', maar ik denk het niet. Denen hebben ook gewoon net als hier te maken met lange wachtlijsten, heb ik gehoord van een Deen iig.
Ten eerste ik had het over het verbod op pathologische diagnoses, niet perse over informed consent, maar idd er is een MDT, die beslist. In die zin heb je gelijk dat het niet het 'uurtje gesprek, deurtje uit met recept' informed consent is.
Ik weet ook niet het precieze ervan, maar gebaseerd op de volgende slide zit er in Denemarken wel vooruitgang in de zaak... Het lijkt een middenweg iig. En ja die ijsberg op de laatste slide heb je altijd ook nog natuurlijk ...
Requirements before each step of hormonal / surgical treatment step

1. Gender discomfort is present (diagnosis not relevant)
2. “Certain” duration and “substantial” discomfort
3. Informed consent: Expected outcome, irreversibility, possible fertility and other complications
4. No physical / psychological contraindications
5. MDT consent
6. Patient has an appointed team-leader: Gynecologist / endocrinologist
7. Psychiatric assessment not mandatory – only in selected cases

Assessment time has gone from 8 years to ½ year with MDT
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door Jer158 »

Annabel schreef: 01 nov 2021, 13:21Assessment time has gone from 8 years to ½ year with MDT
Net als het VU. 6 gesprekken n 6 maanden tijd is al jaren de standaard.

Ook die stappen die je daar beschrijft zijn welhaast identiek.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Jer158 schreef: 01 nov 2021, 13:31 Net als het VU. 6 gesprekken n 6 maanden tijd is al jaren de standaard.

Ook die stappen die je daar beschrijft zijn welhaast identiek.
Van 6 naar 0 gesprekken lijkt mij wel goed daarentegen!
Ik ga een email sturen naar die Professor met wat vragen. Als ik wat terug hoor laat ik het wel weten.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door Jer158 »

Annabel schreef: 01 nov 2021, 13:37
Jer158 schreef: 01 nov 2021, 13:31 Net als het VU. 6 gesprekken n 6 maanden tijd is al jaren de standaard.

Ook die stappen die je daar beschrijft zijn welhaast identiek.
Van 6 naar 0 gesprekken lijkt mij wel goed daarentegen!
Ik ga een email sturen naar die Professor met wat vragen. Als ik wat terug hoor laat ik het wel weten.
Waar lees jij dat er geen gesprekken/afspraken nodig zijn om puntjes 1 t/m 5 vast te stellen?
Hung her from the branches of a mango tree