Nieuwe chat! Zie dit topic.

Op welke verzekering overstappen?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Gauloise »

Hallo allemaal, ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen omdat ik momenteel niet weet hoe nu verder. Ik ben sowieso niet de handigste met een goed overzicht krijgen van dit soort zaken of weten wat mijn rechten zijn, dus vandaar deze topic.

De situatie is als volgt: ik ben nu verzekerd bij VGZ, het Gemeentepakket om specifiek te zijn, en er lijkt weinig uitzicht voor vergoeding van zowel de geslachtsaanpassende operatie die ik bij Kanhai in Velsen wil laten doen en de FFS waarvoor ik nu twee keer ben afgewezen na bezwaar te hebben gemaakt tegen de originele afwijzing. Vanuit de VU krijg ik weinig ondersteuning. Ik heb bijvoorbeeld aan de psycholoog gevraagd of zij voor mijn bezwaarschrift mbt FFS een advies wilde schrijven wat ik mee had kunnen nemen in mijn bezwaar en waarom een FFS wel degelijk noodzakelijk is. Dit wilde psycholoog niet doen dus sta ik er alleen voor.

Nu is mijn vraag welke zorgverzekering ik beter kan nemen waarbij ik sowieso de SRS buiten de VU vergoedt krijg en ook waar ik nogmaals zou kunnen vragen om een vergoeding FFS.

Ik zit hier echt heel erg mee en weet even niet meer waar boven en onder is. Ik heb bij Transvisie gekeken maar werd ook daar niet veel wijzer van welke verzekering ik het beste kan afsluiten, ook de chat met een medewerker was weinig behulpzaam.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Emma »

Het antwoord is:

We weten het niet!


Blijf in ieder geval weg van VGZ en labels van VGZ (zie https://www.zorgwijzer.nl/faq/welke-zor ... rs-zijn-er) voor een overzicht.

De zorgverzekeraars stellen regelmatig hun pakketten bij waardoor een verzekeraar die het ene jaar slecht is het volgend jaar goed kan zijn, en andersom. Vooral dat laatste is waardeloos, want die krijg je als je ernaar vraagt gegarandeerd aangeraden...

VGZ is een uitzondering, omdat zij al een aantal jaar achtereen laten blijken de transzorg niet te begrijpen.

Oh, en zorg voor een restitutieverzekering. Blijf ver weg van budget- en naturaverzekeringen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Gauloise »

Bedankt voor je reactie, Emma. Ik zat inderdaad al even te kijken bij restututiepolissen; vooral bij OHRA en FBTO heb ik even verder gelezen, maar dit alleen op basis van de recensies op zorgwijzer. Ik heb nooit eerder te maken gehad met restitutiepolissen maar denk dat ik het nu wel goed begrijp. Ik ben wel enigszins bang voor het voorschieten van kosten want dat zou ik niet kunnen dragen. Ook is het voor mij van belang dat er te spreken is over betaalregelingen van eigen risico. (Geld is helaas een issue)

Van wat ik begreep van de website van Velsen is dat een restitutiepolis de operatie zal betalen tot dusverre wat zijn het marktconforme tarief "vinden". Iig nul kans op moeten voorschieten daarvoor dus dat zou mooi meegenomen zijn.

Wat onduidelijk is voor mij of ik na twee keer afgewezen te zijn bij VGZ voor de FFS bij een volgende verzekeraar weer dezelfde vraag kan indienen of dat zij zich beroepen op de afwijzing van de vorige verzekeraar. VGZ konden mijn ervaringen niet zo veel schelen aangezien hun "medische adviseurs" mij al voldoende passabel vonden, al leert de dagelijkse praktijk nog regelmatig iets anders. :-/
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Marica »

Emma schreef: 02 nov 2021, 17:11 Het antwoord is:

We weten het niet!


Blijf in ieder geval weg van VGZ en labels van VGZ (zie https://www.zorgwijzer.nl/faq/welke-zor ... rs-zijn-er) voor een overzicht.

De zorgverzekeraars stellen regelmatig hun pakketten bij waardoor een verzekeraar die het ene jaar slecht is het volgend jaar goed kan zijn, en andersom. Vooral dat laatste is waardeloos, want die krijg je als je ernaar vraagt gegarandeerd aangeraden...

VGZ is een uitzondering, omdat zij al een aantal jaar achtereen laten blijken de transzorg niet te begrijpen.

Oh, en zorg voor een restitutieverzekering. Blijf ver weg van budget- en naturaverzekeringen.
Dit kan ik alleen onderstrepen! IZA is een submerk van VGZ en ik heb alleen maar gedoe met die club. Ik ben er nu helemaal klaar mee. Mijn nota's van het epileren van mijn gelaat konden niet online ingediend worden, want daar ging het systeem van over de zeik. Ik moest het maar via de klachtenafhandeling spelen. Je begrijpt dus wel dat ze niet de hoofdprijs verdienen in klantvriendelijkheid en gebruikersgemak.
De site is ook niet goed als je formulieren zoekt. De helft staat er niet eens op, zoek dan maar eens het goede formulier.

Ik ga eens bij Achmea/FBTO informeren hoe ze daar tegen transgenderzaken aankijken
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
MichaelV
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2021, 14:21
Gender: Trans FtM

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door MichaelV »

Ik kan niet veel zeggen over het MtF process. Maar als je belt met ze probeer echt een zorg coach aan de lijn te krijgen of dat ze desnoods het gaan uitzoeken voor je en dat je gewoon dagelijks terugbelt.

Wat je ook kunt proberen is rechtstreeks bellen naar klinieken die bekend zijn met epilatie voor MtF. Ik weet trouwens niet of die er zijn… Maar omdat ik geen helder antwoord kreeg over vergoedingen operaties heb ik ook maar de kliniek gebeld met de vragen bij welke verzekeraars ze makkelijkst machtigingen konden krijgen en wie ook gewoon normaal uitkeerde. Dat hielp mij- wellicht heb je hier ook wat aan?
13-07-2021 | Aanmelding GenderGP
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door tartangirl »

Hoi Gauloise, Ik ben verzekert bij de DSW, ik moet hier wel bij vermelden dat ik via dr Meijer en het VUMC de FFS heb laten uitvoeren.
Dr Meijer heeft een brief opgesteld en ik moest mijn snoetje laten zien bij DSW voor een toetsing door 2 exsperts, voelde een beetje als een vleeskeuring.
Ondanks alles heb ik wel alles vergoed gekregen via de DSW.
sucses....bye bye
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik denk erover om naar DSW over te stappen.
Het Zilveren Kruis was ooit een trans vriendelijke verzekeraar maar afgelopen jaar heel erg veel gezeur ermee gekend.
Vooral de manier waarop de gezichtsontharing werd afgewezen was voor mij de druppel.
En restitutie polissen zijn net zo duur maar je gaat dan naar zeer onbekende verzekeraars toe.
Echter zal ik ook bij DSW te maken krijgen met gedoe als ik weer de Systen pleisters gaat ophalen bij de Apotheek.
Mijn echtgenote zit bij DSW en kreeg meteen te horen bij start van haar HRT traject dat ze het met Sandoz pleisters moest doen en alleen bij hoge uitzondering Systen voorgeschreven mocht krijgen.
Het VU is heel erg vaag als ik de vraag stel of het wel zin heeft voor dit jaar een restitutie polis af te sluiten, krijg een link naar de bekende wachtlijsten met de mededeling dat het sneller kan gaan dan die gestelde termijn.
Jayce
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2021, 16:04
Gender: Trans FtM

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Jayce »

Zilverenkruis is al waardeloos met je gegevens goed doorvoeren. Gooien het probleem op de gemeente dat je gegevens niet goed staan geregisteerd in de bevolkingsregister. En dan hun niks kunnen wijzigingen
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Alice »

Het Haagse ziekenhuis HMC roept patiënten met een zorgverzekering bij Menzis en VGZ snel over te stappen naar een andere verzekeraar. Het ziekenhuis komt er niet uit met de zorgverzekeraars bij wie 40 procent van hun patiënten zitten. ,,Patiënten moeten extra gaan betalen voor hun vertrouwde behandelaar.”

https://www.ad.nl/den-haag/ziekenhuis-r ... ~acf79ebb/
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
MichaelV
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2021, 14:21
Gender: Trans FtM

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door MichaelV »

Zilveren kruis heeft bij mij ook al bij voorbaat enige vergoedingen afgewezen omdat ze bijvoorbeeld t-cendent niet erkennen als multidisciplinair gender team. Heb een hele bende aan verzekeraars gebeld maar niemand die me wat kon vertellen over vergoeding transgenderzorg. Heel vervelend. Op basis vooral van ervaringen in dit forum heb ik nu gekozen voor FBTO en hoop ik op het beste !
13-07-2021 | Aanmelding GenderGP
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans