Nieuwe chat! Zie dit topic.

Veranderen voorwaarden wijziging vermelding van het geslacht in geboorteakte

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Veranderen voorwaarden wijziging vermelding van het geslacht in geboorteakte

Bericht door Marije »

Weet iemand hier meer van de status van het laatste voorstel van de wetswijziging in de transgenderwet?

Specifiek gaat het mij om het fijt dat ze willen dat je geen verklaring nodig hebt van een psycholoog om je geslacht te wijzigen in de geboorteakte.

Ik heb het even geparkeerd toen ik hoorde dat ze hier best ver mee waren.

Volgens de laatste stukken op tweedekamer.nl is het goedgekeurd in de commissie en moet het worden "afgehamerd". Dit is echter al een tijdje geleden (september) en ik kan online verder niks vinden.

https://www.tweedekamer.nl/zoeken?search_str=35825

https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel ... oorwaarden
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Veranderen voorwaarden wijziging vermelding van het geslacht in geboorteakte

Bericht door San(ne) »

Ik heb toevallig laatst ook gekeken hoe het er mee stond. Echter, ik denk dat we voor het besluit moeten wachten tot er (eindelijk) een nieuw kabinet is gevormd, aangezien het geen reeds lopende kwestie was vóór de val van het kabinet en de verkiezingen.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Veranderen voorwaarden wijziging vermelding van het geslacht in geboorteakte

Bericht door Marije »

Afgelopen week is het behandeld in de 2e kamer en is (zoals ik de stukken lees) voor week 4 volgend jaar een plenair debat gepland. Zal wel weer uitgebreid in het nieuws komen tegen die tijd.

Voor mij schiet dit niet op zo. Toch maar op de ouderwetse manier denk ik via een psycholoog. Die hebben gelukkig niks te doen...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Veranderen voorwaarden wijziging vermelding van het geslacht in geboorteakte

Bericht door Marije »

:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Veranderen voorwaarden wijziging vermelding van het geslacht in geboorteakte

Bericht door Brownie »

Nou dat is toch goed nieuws, ik had niet verwacht dat dit eerder zou komen dan een democratisch gekozen regering
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Veranderen voorwaarden wijziging vermelding van het geslacht in geboorteakte

Bericht door Marije »

Het was eerst een hamerstuk, nu wordt het een plenaire zitting, met de journalisten alles erbovenop. Denk je niet dat er dan weer een politieke partij wil scoren en/of ervoor gaat liggen?

Voor mij maakt het niet meer uit. Ik begin volgende week bij PsyTrans en dan krijg ik als het goed is toch de verklaring waarmee ik naar de gemeente kan.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Veranderen voorwaarden wijziging vermelding van het geslacht in geboorteakte

Bericht door Brownie »

Het zou ergens wel goed zijn als er een partij voor gaat liggen. Het is nog steeds in veel opzichten een waardeloos wetsvoorstel en nog ver verwijderd van wat het in mijn ogen zou moeten zijn. Aan de andere kant kan je ook voorstander zijn van kleine stapjes in de goede richting, en dat is dit voorstel zeker. We gaan het binnenkort wel zien.