X in paspoort

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: X in paspoort

Bericht door San(ne) »

Dit is wellicht een nuttige link voor mensen die in deze thread terecht komen omdat ze hun paspoort willen aanpassen:

https://www.transgendernetwerk.nl/de-we ... -paspoort/

Er is een factsheet en modelverzoekschrift voor een ieder beschikbaar gesteld door een advocatenbureau.
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: X in paspoort

Bericht door Theunix »

San(ne) schreef: 13 nov 2021, 09:09 Dit is wellicht een nuttige link voor mensen die in deze thread terecht komen omdat ze hun paspoort willen aanpassen:

https://www.transgendernetwerk.nl/de-we ... -paspoort/

Er is een factsheet en modelverzoekschrift voor een ieder beschikbaar gesteld door een advocatenbureau.
Helaas kreeg ik net de mail dat de informatie avond verplaats is naar januari i.v.m. de covid maatregelen.

Heel fijn dat Bureau Clara Wichmann dit allemaal ter beschikking stelt, maak alles wat duidelijker. Helaas heb je nog wel een advocaat nodig en gang naar de rechter op dat ene lettertje aan te passen. :(
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Nadat er wat brieven heen en weer gestuurd zijn, is de ambtenaar van m'n geboorte gemeente het er nog niet mee eens en vind zij nog steeds dat ik een deskundige verklaring nodig heb.
Nu heeft de rechter daarom gevraagd om naar de rechtbank te komen.
Dus donderdag om 11 uur met Kim naar de rechtbank. Mijn ouders mogen er helaas niet bij zijn..
Vind het erg spannend. Heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk sowieso goed moet komen, zo niet donderdag, dan later.

Ik laat donderdag weten hoe het gegaan is.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: X in paspoort

Bericht door Roland »

sammy schreef: 16 nov 2021, 21:25 Nadat er wat brieven heen en weer gestuurd zijn, is de ambtenaar van m'n geboorte gemeente het er nog niet mee eens en vind zij nog steeds dat ik een deskundige verklaring nodig heb.
Nu heeft de rechter daarom gevraagd om naar de rechtbank te komen.
Dus donderdag om 11 uur met Kim naar de rechtbank. Mijn ouders mogen er helaas niet bij zijn..
Vind het erg spannend. Heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk sowieso goed moet komen, zo niet donderdag, dan later.

Ik laat donderdag weten hoe het gegaan is.
Hoe is het nog afgelopen?

Ik vind dit een interessant topic. Misschien moet ik ook eens contact op nemen met Kim.
Ik val ook wel onder de non binair paraplu, en ik heb het hele traject van VU doorlopen groen licht en operaties gehad.
Alleen heb ik mijn geslacht niet van mtf veranderd omdat ik me ook niet vrouw voel.
Ik zal het dit weekend even laten bezinken.
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Roland schreef: 20 nov 2021, 13:50
Hoe is het nog afgelopen?
Het is denk ik goed verlopen. De ambtenaar was niet aanwezig. Dus we waren met 10 minuten al weer klaar.
De rechter stelde vooral vragen hoe ik er mee om ga in het dagelijks leven.
Ook hebben we het gehad over de deskundigen verklaring. Die heb ik niet. Kan wel geregeld worden als ze het nodig vinden.
Ze vroeg wel of, toen ik de doorverwijzing van de huisarts kreeg, hij niet wat op papier had gezet over mijn nonbinair zijn. (Wat dan soort van verklaring van een deskundige kan zijn denken we)

Maar dat heb ik niet.
Dus nu is het afwachten. We krijgen het met uiterlijk 4 weken te horen per brief.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: X in paspoort

Bericht door Theunix »

Hopelijk gaat dat rare bureaucratie snel allemaal voorbij en is het voor jou een positieve uitkomst!

Zo te horen ben je positief over Kim, daarom heb ik ook contact gezocht met Kim en plannen we een kennismaking in.
Dankjewel voor het delen van jou ervaring en je traject tot zo ver @sammy.
Mede hierdoor ben ik ook maar daad bij woord aan het voegen!
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Wat goed om te horen @DaphneT
Ik hoop dat er voor jou een positieve uitkomst uit komt!!
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: X in paspoort

Bericht door Roland »

Ik heb ook contact opgenomen met Kim, en krijg binnenkort ook een kennismaking gesprek.
DaphneT schreef: 23 nov 2021, 12:59 Dankjewel voor het delen van jou ervaring en je traject tot zo ver @sammy.
Mede hierdoor ben ik ook maar daad bij woord aan het voegen!
Geldt voor mij ook, door dit topic, en sammy's verhaal heb ik mijn zelf ook moed ingesproken.
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: X in paspoort

Bericht door sammy »

Doet me goed om te lezen!
Heel veel succes vast in dit proces! (voor jullie beiden)
Ik hoor uiteindelijk ook graag van jullie, of het jullie gelukt is!

Het is natuurlijk geen gemakkelijk proces, maar ik vind het zeker de moeite waard!
En zoals eerder benoemt, Kim loodst je er (voor mijn gevoel) zo makkelijk doorheen!
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: X in paspoort

Bericht door Roland »

Ik heb vandaag ook gesproken met Kim. We gaan de zaak doorzetten, alleen heb ik het ongeluk weer, dat gender X in Leeuwarden word afgewezen (vorige rechtszaken)
Wat natuurlijk knettergek is in welke gemeente je woon een X krijg of niet.
Dus voor mij is een vrij grote zekerheid dat de rechtbank in Leeuwarden het ook afwijst en dat ik in hoger beroep moet.
Dat zal ik dan ook doen.
Plaats reactie