Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Februari
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 aug 2020, 15:22
Gender: Trans MtF

Re: Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

Bericht door Februari »

Ik gebruikte mijn nieuwe naam zodra ik deze kreeg. En ik kreeg deze van mijn moeder. Eerst wilde ik nog rondvragen aan mijn vrienden, maar daar kwam niks serieus uit. Als ik het zelf moet verzinnen worden het echt belachelijke namen, dus vroeg ik het aan mijn schepper. ;)

Voorheen gebruikte ik meestal mijn achternaam. Ik vond mijn oude naam echt vreselijk en mijn achternaam, tja, lekker onpersoonlijk en afstandelijk. Zoals ik de wereld ook om mij heen heb leren kennen. Nog steeds gebruik ik mijn achternaam, behalve voor mijn vrienden.
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

Bericht door tartangirl »

heb alles een beetje in stapjes gedaan.....tijdens mn eerste gesprekjes met fam en vrienden was het eerst voor mij belangrijk om te vertellen wat er speelde en wat er evt ging gebeuren...en dat was voor sommige al veel om te behappen...
toen er een brief van mij en de directie op mn werk uitging over mn toekomst als vrouw stond er gelijk ook mn nwe naam...die ik zorgvuldig en samen met mijn moeder heb uitgezocht.
En wat volgde was een periode van wat ik ben gaan noemen het HIJ/Zij en oude /nieuwe naam tijdperk.
En gelukkig ligt dat alweer jaren achter me....

met de meest vriendelijke groetjes

pascalle
Merlijn
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 okt 2020, 08:17
Gender: Non-binair

Re: Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

Bericht door Merlijn »

Ik liep al een tijdje met mijn nieuwe naam rond en twijfelde enorm hoe en wanneer ik deze de wereld in zou slingeren. Toen kreeg ik nieuw werk en dacht: nu moet ik het doen! Dus toen heb ik het eerst bij familie en vrienden geïntroduceerd en toen ook direct op mijn nieuwe werk en opleiding. Het is fijn dat daar dus weinig mensen zijn die weten van mijn oude naam.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

Bericht door Marica »

Het was nog best een speciaal gevoel toen mijn naam echt officieel in mijn paspoort stond. Met daarbij de familienaam van mijn vrouw gekoppeld aan mijn achternaam, en de V/F bij sekse.

ik kan de tranen van blijdschap nu nog voelen opwellen. Het zien van mijn echte geboorteacte uit 1964. Den Haag heeft er een mooie happening van gemaakt. lang verhaal kort : het kon voor inwoners van Den Haag alleen digitaal met DigiD. Voor niet inwoners geen DigiD inlog, maar verder alles digitaal. Ik heb toen een klacht ingediend, en daar werd uiterst vriendelijk op gereageerd. Ik werd persoonlijk ontvangen door de burgermeester , en zij verontschuldigde zich voor de online onpersoonlijke warboel die het systeem van Den Haag was. Zij verzekerde mij dat het op de schop ging en dat het persoonlijke verhaal ipv het digitale weer de norm werd. Ik kreeg een bos bloemen, ik mocht het 'geboortebewijs' invullen met mijn nieuwe naam en handtekening, en zo was alles geregeld.
Een paar dagen later heb ik een nieuw paspoort en rijbewijs en chauffeurskaart gehaald. En zo was alles officieel.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

Bericht door sammy »

Nu heb ik mijn nieuwe naam meteen met de coming out gedaan. En daar paste mijn omgeving zich erg makkelijk op aan!
Maar, in het begin had ik aangegeven dat alle pronouns prima zijn, omdat ik dat in eerste instantie van mening was. (Ik ben non-binair)
Sindsdien heb ik gemerkt dat mensen vooral zij/haar gebruiken. Ik begin dat ondertussen toch wel vervelend te vinden (omdat ik afab ben, en naar mijn idee dan niet gezien word als trans zeg maar).

Iemand tips hoe ik het beste kan aankaarten (en dan vooral bij mijn ouders) dat ik graag wil dat er die/diens gebruikt word.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

Bericht door Sander »

Mijn zoontje bepaalde wanneer mensen mijn nieuwe naam mochten gebruiken. Dat was ergens in april. Ik wilde op mijn verjaardag mijn naam officieel laten wijzigen, maar dat zou niet praktisch uitkomen met de paspoortaanvraag en een reis naar het buitenland. Heb het toen een paar dagen eerder gedaan
Gebruikersavatar
Robin90
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2021, 20:46
Gender: Non-binair

Re: Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

Bericht door Robin90 »

Ik ben zo’n 4 jaar geleden uit de kast gekomen als genderfluid. Ik heb eerst zo’n twee jaar nagedacht over wat ik zou willen dat ik als naam zou hebben. We (mijn vader en ik) hebben heel lang gedacht aan de naam Robin (vandaar hier ook mijn naam), maar ik vond de betekenis niet bij mij passen en ben verder gaan zoeken. Ongeveer twee jaar geleden heb ik de passende naam voor mij gevonden, die voor mij goed voelde als naam en in betekenis. Vanaf toen ben ik mezelf en is mijn omgeving me zo gaan noemen. Een jaar later heb ik het juridische proces in gang gezet om het wettelijk te laten wijzigen en dat is officieel sinds augustus dit jaar (jeej). Maar ik werd dus al twee jaar zo genoemd
How can you be normal, when normal is subjective? Everbody’s normal is different :think:
Gebruikersavatar
emmelie-
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2021, 16:00
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

Bericht door emmelie- »

Ruim een jaar geleden, toen ik eindelijk had erkend dat er een vrouw in mij huist, bedacht ik al snel een (genderneutrale) naam die erg op mijn paspoortnaam lijkt. Die vertelde ik ook aan een paar vrienden. Maar al snel voelde ik me er niet bij thuis en ik trok hem weer terug. Veel later werd ik een keer midden in de nacht wakker en het eerste wat door me geen ging, slaapdronken, was ’Emmelie, ik heet Emmelie’. En nu wacht ik ermee om het algemeen bekend te maken tot ik zelf niet beter weet. Maar jullie weten het dus al wel (-:
Jojo123
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2021, 23:31
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/Diens

Re: Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

Bericht door Jojo123 »

Ik heb eerst mijn nieuwe naam bij vrienden gedropt, en toen dat goed voelde en ik gewend was aan mijn nieuwe naam zijn ook anderen deze naam gaan gebruiken (collega's enzo). Was wel spannend maar eigenlijk had niemand negatieve reacties :hbeat:
Gebruikersavatar
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer

Re: Vanaf wanneer gebruik je je nieuwe naam?

Bericht door halla »

Voor kerstkaarten, dit jaar, was dat wel wat. Ook omdat voor in ieder geval een paar tantes, we ook de deadname van mijn echtgenote moesten gebruiken. Maar afgezien van mijn vader en mijn zus ben ik helemaal uit. Oh, en mijn buurman is een kampioen: na me een jaar lang in jurk, rok, panties gezien te hebben, zonder uitleg, sorry, kregen zij nu een kerstkaart van ons, van Halla en Irina, en vandaag, toen we elkaar op straat tegenkwamen, zei hij "Hej, Halla, hoe gaat 't" -- zo goed! Gelukkig gaat het goed :-)